Gå til innhold

Ang alle dere som pjatter om skatten!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, har dere virkelig ingen fradrag?

Sitter dere bare der og smiler pent når selvangivelsen kommer og med de tusenlappene dere får igjen eller har fått i baksmell?

Går dere ikke mer nøye gjennom det?

I fjor fikk jeg baksmell på nesten 30 000, jeg som har pleid å få igjen omtrent tilsvarende.

Gikk gjennom hele greien og den var full av feil, manglet fradrag jeg skulle hatt osv, og endte med en baksmell på totalt 11 000, nesten 20 000 mindre.

Det er ikke noe endelig og opp og avgjort med selvangivelsen når den kommer, det er jo derfor den sendes til oss!

Det er meningen å sjekke den, legge inn fradrag osv.

Har du feks fårr rentefradrag for ale du skulle ha for?

Fradrag for barnetilsyn?

Reisefradrag for utgifter til reise over 12800 eller hva det nå enn er?

Jeg blir skikkelig oppgitt jeg, når jeg ser dere sitter og jubler i dag over at dere får igen noen småpenger på skatten, for jeg tror virkelig ikke dere da har gått over selvangivelsen deres godt nok og bare tar det som står der for god fisk.

Mer penger til staten, finfint det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

selvangivelsen er jo spennende! Jeg er spent nettopp fordi jeg har en del fradrag å skrive opp, og hadde vært moro å sett om jeg går i null, må betale inn, eller hva som skjer..

Og synes det er flott at folk får igjen penger. Selv om det bare er "småpenger" som du kaller det.

Skrevet

Hva får man fradrag for?

Jeg får kanskje litt for renter på studielånet.

Men ellers betalte vi nesten ingenting i barnehage og jeg tror rett og slett ikke det er noe mer vi har rett på enda.

Men jeg kan selvfølgelig ta feil.

Hva får man for da?

Skrevet

Du får fradrag (slipper å betale skatt for summen) for alle renteutgifter på lån.

Barnehageutgifter, om du ikke er kommet opp i maxgrensen for avdrag, så ta med kjøring til bhg, det får man dekket fra første kr.

Ellers kan du pløye gjennom rettledningen som kommer!!!

Skrevet

Ja, men om vi da ikke har huslån, ikke bil, nesten ikke inntekt og ikke har betalt mer enn 900 i barnehage i fjor. Da er det ikke så mange avanserte muligheter igjen?

Skrevet

Jeg har et lite billån og bsu konto... Får vel litt fradag når man har lån og får igjen penger ved maks sparing på bsu..

Jeg går alltid igjennom å ser etter at det stemmer ja.. :)

PJATT PJATT

Skrevet

har stort aldri noe ekstra å dra av på skatten vi. rentefradrag og sånt er allerede korrekt etter hva vi kan se og ikke har vi krav på noe angående barnepass heller ettersom jeg går hjemme med dem.

reisefradraget til gubben skrives vel opp, men det er vel det også.

Skrevet

For de med veldig enkle lønns/utgiftsforhold så er det selvfølgelig ikke allverdens, men det finnes mange fradrag man ikke vet om og det kommer stadig noe nytt og spennende for hvert år.

Jeg får alltid gjennom rettledning samt artikler i aviser etc om hva som kan trekkes fra etc.

For vår del så er det jo en del, med lån på hus, to biler med (litt) lån på, løpende utgifter på bolig etc som forrentes med noen kroner før betaling, andre renter (feks gammel gjeld eller regninger man har betalt for sent, er ikke mye men det er alltid noe), reisefradrag, barnehage, økt minstefradrag på manen siden jeg studerer etc etc.

Det finnes mange finfine sånne poster som ikke er oppført i det heletatt når man får "førsteutkastet" per post:)

Men det jeg egentlig reagerte på var hvor mange som hadde skrevet i den forrige tråden her om at de får igjen penger, for jeg ville tro at det nok var færre som visste det alt i dag, uten å ha gått over noenting som helst:)

(og da er det jo klart at de som har veldig enkle selvangivelser kan gjøre dette og vite allerede, men at mange småbarnsforeldre har gjeldsposter de ikke har tenkt over feks, det tror jeg)

Forøvrig, man får også fradrag for utgifter i forbindelse med salg av bolig og slikt også, men husker ikke konkret hva, dokumentavgift og slikt iallefall! (så det også får jeg i år siden vi endret eierforhold på boligen vår i fjor, moooore money:p)

Skrevet

Nei, nå har ikke jeg sagt noe om at jeg får noe igjen eller ikke, jeg vet jo ikke:)

Men siden det er så enkle forhold her for tiden, er det også ganske mye enklere å sjekke.

:)

Det blir verre om vi noengang får oss boliglån f.eks. eller bil eller inntekt. :)

Skrevet

Jammen Tillab da.

Jeg vet da hvordan det er med meg, jeg pleier ikke å ha vedlegg/endringer, jeg vet hvor mye jeg pleier å få igjen, og vet hvor mye skatt jeg betaler hver mnd og sånn ca hva jeg skal betale i skatt.

Det med barnetilsyn har de kontroll over selv, det er noe jeg ikke trenger å legge ved.

Som sagt tidligere i innlegg her, så er det jo stor forskjell på oss ifht erfaring når det kommer til å betale skatt. Men jeg kan love deg at jeg er en av de som sitter å smiler pent når den kommer, for jeg vet at jeg får mye igjen. Som jeg fortalte Doppler, så betaler jeg med vilje for mye skatt. Det er veldig god rente på disse pengene :-)

Men det er naturligvis viktig å sjekke alle paprier og poster på selvangivelsen!

Skrevet

Meg og allemine

Det er supert at folk får igjen penger, også når det ikke er de store summene:)

Helt klart,!

Men jeg tenker jo som så at kanskje de kan få mer, de bare vet det ikke!?

Skrevet

jeg får igjen hver krone jeg har betalt i skatt som regel. Kjekt å være alenemor! moahahahahah! Fnis! nej ærlig talt, jeg sjekker jeg.. men en kan jo ikke få igjen mer en man har betalt da. *ler*

Skrevet

og ps: jeg betaler med vilje inn mer for å få igjen litt på sommeren. Kjekt med litt ekstra penger da. Er dårlig til å spare om ikke staten sparer for meg. hehe.

Skrevet

Maja Mor

Noen har jo den gode oversikten og slikt, og da gjerne litt mer kjennskap til hele greien også:)

Jeg for min del opplever at det mangler MINST 10000 i rentefradrag hvert år, blandt annet.

Det er jo 2800 tilbake det! Ganske mye penger egentlig dersom det foreligger et par tre feil til i samme størrelse, eller mangler i samme størrelse.

(heldigvis for meg, som alltid blir litt småskuffa når jeg ser at de har beregnet at jeg skal få igjen småtteri i forhold til forventet... Betaler nemlig også konsekvent 36% uansett om jeg har tabelltrekk for å være sikker på at jeg ikke får baksmell og som du sier, renten er meget god)

Hepp, nå er jeg lei av selvangivelser for i dag:p *flire*

Venter på min per post så jeg kan begynne å regne!

Skrevet

Stinky; man kan faktisk få igjen mer enn man har betalt! Helt sant!

(gubben får det til nemlig, for han er gift med en sabla god regnskapsdame! HAHA... Han er selvstendig og skal jo da skatte av overskudd fra egen næring og litt sånt, men med alle fradrag (mine) ender han nok omtrent i null i år, altså at han får igjen alt som er betalt i skatt! Flink el?! *flire*)

Skrevet

Er ganske lei det selv :-)

Fikk den ikke i posten i dag :-(

Må nok bare smøre inn denne tålmodigheten ja!

Skrevet

Egentlig vil jeg ikke ha den jeg, de kan bare beholde den:p

Er sååå mye jobb joooooooo...

Skrevet

Må slenge på at jeg har endret skatteprosenten min.. Har ikke tenkt å sitte slik å lure på om jeg greier å gå i null neste vår også.

Det er sant som du sier, det er mange ting man kan få fratrekk på, som man ikke vet om! Viktig å sjekke at alt stemmer ja

Skrevet

Nå var det jeg som var dum..Den var egentlig til (s)tinkerbelle, men Tillab klarte å snike seg i mellom. Hehe..

Skrevet

Hehe..jeg skjønner det, for det var kun snakk om 1 sek :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...