Gå til innhold

Noen andre som vet de skal ta keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer bare på hva som er grunnen til det, og om noen er i samme båt som meg her. :)

Jeg får keisersnitt pga totalruptur grad 4 forrige fødsel (glad for det!), men har fortsatt miksede følelser rundt dette...

Har lest en del om riskene ved keisersnitt, men har ikke lyst til å revne sånn som sist heller!

Hva føler dere om keisersnitt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde planlagt keisersnitt med mitt forrige svangerskap. Jeg hadde da en muskelknute som sperret "utgangen". Dvs den lå helt nede i bekkenet og hindret babyen i år komme ut. Men dette visste vi fra starten og var innstillt på det.

Har aldri født normalt, så jeg har ingenting å sammenligne med. Keisersnittet var helt ukomplisert. Hadde ingen plager etterpå, men har inntrykk av at det er vanlig med noen komplikasjoner. Det var selvsagt vondt og jeg hadde mine seks uker der jeg ikke skulle løfte noe tyngre enn babyen.

Hvis jeg skal si noe som var negativt var det at jeg ikke fikk babyen opp på meg før etter flere timer. Jeg var våken under inngrepet og fikk se han, men måtte jo bare ligge der med armene rett ut og vente til de var ferdige. Føler at jeg gikk glipp av noe der.

Skrevet

Legen vil ha meg til å ta keisersnitt, men vi får se. Grunnen er en muskelsykdom jeg har fått. Jeg har tre barn, og alle er født normalt, så jeg vil ikke ha keisersnitt. Men det er vel fordi jeg er redd for noe nytt.

Skrevet

jeg har lyst på ks pga at min første satte seg fast og de måtte inn å måle hele tiden om hun fikk nok luft ..Det fikk hun, men skrekken er å ha frisk baby i magen som blir "skadet" under fødsel.. har skjedd i min familie..Og dessuten er jeg redd for hastekeisersnitt. men jeg fikk ikke snakket om dette på første kontroll og nå har jeg ikke time før om mange mndr og er da redd for at det er forseint til å få hjelp med disse tankene eventuelt få innvilget ks. hva tror dere?

Skrevet

Da jeg snakket med legen min om dette med keisersnitt, så ville han sende en forespørsel om time for konsultasjon med sykehuset og meg om dette.

Men han skulle ikke sende den før jeg var i uke 30 mener jeg å huske, så det er nok ikke for sent å ta det opp på neste kontroll.

Håper du ble litt beroliget. :)

Skrevet

ja takk, jeg ble beroliget :)

Skrevet

Jeg får antagligvis keisersnitt. Vil egentlig føde normalt. Har en vaginalt og en keisersnitt fra før. Får høre etterhvert hvordan det ligger an. Er veldig spent på det. Har komplikasjon med at sistemann var alt for liten i vekt når han kom. 2070g og 50cm. De tror det skjer igjen slik at de kommer til å ta babyen lenge før denne gangen. :( Får håpe de tar feil og alt går som med ett vanlig barn. :)

Skrevet

Jeg hadde også totalruptur grad 4 ved forrige fødsel, og ble av fastlegen henvist til svangerskapspoliklinikk for planlegging av evnt neste fødsel... Dette ble gjort et par mnd før jeg ble gravid. Nå er det dokumentert på datasystemet at jeg selv skal kunne velge fødselsmåte når fødselen begynner å nærme seg, og det synes jeg er en god tanke. Har moderate problemer etter forrige fødsel, og er redd for at det skal bli verre..

Skrevet

Ja, jeg har også litt problemer etter forrige fødsel pga totalrupturen..

Merker at endetarmsmuskelen (ringmuskelen) ikke er så sterk som den burde...men jeg har blitt flinkere til å ta knipeøvelser, så det har blitt mye bedre!

Er selvfølgelig kjemperedd for at det skal skje igjen, og legen som undersøkte meg (ekspert på dette området), sa at visst det skjedde igjen kunne jeg bli invalid..det har jeg IKKE lyst til!

Det hørtest jo kjempeflott ut med planlegging på svangerskapspoliklinikk da! Tror ikke de har det på mitt sykehus...

Skrevet

Jeg må ta keisersnitt denne gangen også.

Begynte med vanlig fødsel sist, og drev på ganske lenge. Stoppet opp til slutt, og prøvde med tang først, noe som var mislykket. Deretter ble det prøvd å vakuum, og etter tre forsøk der turte ikke legen prøve mer, så jeg ble kjørt i hui og hast ned til keisersnitt... Selv om jeg hadde fått epidural og de ga meg noe mer, kjente jeg at de kløp meg i magen, så det endte opp med full narkose.

Etter grundig "røntgen"undersøkelse etter fødsel, oppdaget de at jeg var altfor trang i bekkenåpningen til å føde vaginalt. Guttungen ble dratt opp igjen da de tok KS. Jeg ble fortalt av legene at om vi hadde prøvd i et kvarter til ville ungen min antageligvis ikke overlevd, og at jeg ved eventuelle fle svangerskap måtte ta et planlagt KS.

Jeg er veldig trist pga det ble KS, for jeg så ikke sønnen min før han var mange timer gammel. Jeg føler at jeg gikk glipp av ganske mye ved å ikke få ham rett opp og kunne holde han inntil meg. Så jeg skulle ønske at jeg kunne føde ordentlig. Mer smerte enn jeg hadde under fødselen min kan det uansett ikke bli, men det må bli med drømmen desverre

Skrevet

Jeg hadde også totalruptur forrige gang, vil utrolig gjerne føde vaginalt igjen, men tar rett og slett ikke sjansen!

Har en venninne som er varig skadet etter slik fødsel, kan ikke kontrollere noe eller når, omtrent som de første månedene etter min forrige fødsel, og at det skal bli permanent-nei takk!

Trodde også jeg skulle dø forrige gang, revnet en god del innvendig og blødde mye uten at de klarte stoppe det. Frykter at jeg underveis i denne fødselen vil få dødsangst og panikk når jeg kjenner barnet stange (selv om jeg ellers er et veldig rasjonelt og rolig menneske).

Men ikke ønsker jeg KS heller.....arrrg, det skulle vært en tredje måte å få ut barnet på!!! Vil ha barn, bare ikke snitt....eller revne....sukk...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...