Gjest Skrevet 3. april 2008 #1 Skrevet 3. april 2008 Du ser ut til å kunne litt om denne skatteberegningen Leste i den andre tråden og fikk plutselig litt akutt angst for at vi betaler for lite i skatt :-S Jeg er et nek når det kommer til sånt som dette, så jeg stoler ikke på mine egne handlinger at all! Når vi har regnet ut hva vi skal betale i skatt nå i 2008 har vi sett på lånepapirene hva vi vil ha betalt inn av renter når året er omme for å finne ut hva vi eventuelt skal ha i fradrag for lånet (skjønner?), er dette riktig måte å gjøre det på?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 3. april 2008 #3 Skrevet 3. april 2008 Summen som er fradragsberettiget står i årsoppgaven fra banken.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 3. april 2008 #4 Skrevet 3. april 2008 Det enkleste er å gå inn på skatteetaten der hvor du kan forandre skattekortet. Der skriver du inn alle opplysninger om hva du har tjent hittil i år, hva du har betalt inn i skatt i år og hva du regner med å tjene / betale i renter + andre fradrag. Da får du et skattekort som er tilpasset dine inntekter / utgifter / fradrag. Sannsynligheten er ganske stor for at dere betaler nok, siden skattekortet ditt i år er beregnet ut fra ligningen for 2006. Siden renten har gått veldig opp siden det, og rentene kan trekkes fra, vil det nok gå greit for de fleste. Så hvis din økonomiske situasjon er omtrent som i fjor, og du ikke har pleid å få stor smell, går det nok fint! Har du derimot store endringer, bør du gjøre som jeg foreslo over.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 3. april 2008 #5 Skrevet 3. april 2008 Det var en god ide. Det er jo nesten utfylt også.
Gjest Skrevet 3. april 2008 #6 Skrevet 3. april 2008 Det er det vi har gjort Men jeg ble litt usikker på om jeg har fylt inn riktig opplysninger når det kommer til fradag for renter på lån. Lånet er nytt i 2008, derfor jeg ikke er helt inne i det enda Har også mye høyere inntekt i år enn tidligere. Jeg regner egentlig med at vi har gjort det riktig, det står jo i lånepapirene hva man har betalt av renter ved slutten av hvert år. Men får jo litt angst fordet..
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 3. april 2008 #7 Skrevet 3. april 2008 Hvis du får angst, og ikke trenger å bruke alle kroner hver måned, kan du be lønningskontoret der du jobber om å trekke et par prosent mer enn det som står på skattekortet. Fin form for tvangssparing dersom det skulle vise seg at dere allerede betaler nok.
Gjest Skrevet 3. april 2008 #8 Skrevet 3. april 2008 Ja det er jo en ide. Nå sparer vi jo hver mnd uansett, så det burde ikke være noe problem, men likevel surt om man skulle få baksmell. Takk for svar hvertfall
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå