Gå til innhold

hvordan takle uforutsette utgifter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hvordan dere klarer uforutsette utgifter? Hvis vaskemaskinen ryker for eksempel. Har "folk flest" satt av penger til sånt? Eller må man låne/bruke kredittkort? Hvor mye "uflaks" har dere råd til å tåle? (Spesielt dere som er huseiere).

Hvor mye bør man ha i bakhånd? Vi har ingenting nå, men vil begynne å spare så det ikke blir stress hver gang et eller annet ryker... har ok inntekt, men store faste utgifter (pga. relativt nyetablerte, dyrt å bo i byen, har bil og barnebidrag). Det er ikke noe å gå på så når vi plutselig må ut men noen tusenlapper så skjærer det seg:(

Vil ha en buffer, men hvor stor bør den være? Ser for meg at den aldri blir stor nok, for enn om flere ting ryker samtidig (jmf myrphys lov), eller hvis man får tannlegeutg på 50.000?

Jeg var så idiot at jeg betalte ned på lån da jeg arvet en del penger, utgjør ikke så stor besparelsen i måneden. Trodde at det var greit å være godt under takst og at det var en slags buffer, men fikk bilutg. på 10.000 + elektrikerregning på 8.000 rett etter ferietur + masse andre småting. Banken har vist seg lite forståelsesfull, og får ikke hjelp der.

Det blir overtid på oss ut over våren, og jeg vil jobbe opp en buffer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde en buffer på 25 000 (vi har kredittkort og sånt i tillegg men det kvalifiserer ikke som buffer mener nå jeg, det er penger, men ikke buffer:p)

Den gikk i et dragsug denne mnd, fordi vi støtte på en forsinkelse fra NAV, en som har lånt penger og ikke betalt tilbake som avtalt og en enorm ekstrabunke med regninger og en død oppvaskmaskin og clutchen på ene bilen røyk... (herlig måned mars asså, med årsavgifter osv osv)

Så jeg vil anbefale å ha større buffer enn det i allefall!

(vi har egentlig ikke jobbet så hardt for å ha en buffer vi må jeg innrømme, vi har liksom hatt løpende inn hver mnd som har holdt mer enn godt nok, også til uforutsett men denne mnd var helt sinnsyk)

Når vi nå får pengene vi venter på fra NAV går de rett inn igjen som bufffer slik at vi har noe å falle tilbake på når babyen kommer også, siden mannen da vil gå for "lut og kaldt vann" siden han både er selvstendig og tjener godt over 6g...

Skrevet

Og det var VASKEmaskin, ikke oppvaskmasking som døde en brå død forresten...

Skrevet

Vi har ingen buffer i dag og bruker kredittkort til uforutsette utgifter, men det betales ned igjen i løpet av en mnd eller to, det er aldri noe problem så det bygger seg aldri opp til en stor ubetalelig sum.

Men vi har nå planer og å bygge oss opp en buffer, den skal være på en mnd lønn er planen.

Skrevet

Har såpass igjen hver mnd at vi legger av så vi får en solid buffer, 50 000 er en grei sum å ha i bakhånd, men det er jo enda bedre om det er mer.

Skrevet

Jeg har ført budsjett gjennom 2007. Det var med nytt hus og mange uforutsette utgifter. Har nå satt opp nytt budsjett for 2008 og har fordelt alle disse utgiftene over ett snitt på 12 mnd.

Da ligger du i forkant. Det du evt sitter igjen med er ekstra bonus for husholdningen :-)

Skrevet

Har heldigvis en buffer for den slags ting, ja, og vi synes også at vi tjener såpass godt at vi sparer en del hver måned. Både til gullet (til gullets fremtid) og til oss selv.

Det er nok greit å ha en buffer på rundt 50-75 000, og heldigvis er vår buffer på tresifret beløp. Godt å vite, når den ene parten er kronisk syk og ikke vet hvor lenge h*n holder i arbeidslivet.

Skrevet

"tommelfingerregelen" jeg alltid har lært ( uten å klare følge alltid ;-)

er 2-3 mnd lønner.. dvs de med store faste inntekter og utgifter trenger noe mer enn de med mindre.. men som eks over her med venting på nav, lønn pga problemer i bedriften el viser kan det kanskje ha noe for seg ??

Skrevet

vil ta oss 100 år å spare 50 000. Det er som sagt ikk mye å gå på hver måned her,(desto større grunn til å ha buffer, men hvor skal den komme fra?) Tenker på å ta årets feriepenger, det er jo en start.

Takk for svar:) Hører gjerne fra flere.

Skrevet

Hvor mange hundrelapper har dere da? 900??=P

Skrevet

vi har på 25.000,- syntes det holder.

vi er begge i jobb, (jeg nå i permisjon) og har en hyggelig inntekt.

også har vi event kredittkort om det skulle gå skikkelig skeis, og alt i huset skulle gå ad dundas...men de har aldri vært i bruk til nå...

Skrevet

Vi har noen ganger buffer, andre ganger minus. Sånn er nå livet lissom. I tillegg har vi gullkort *knis*

Skrevet

Jeg liker å ha en buffer på minst 30 000 bare for meg og gjerne en tilsvarende for min mann, :)

Men dette er kun det jeg liker. Nå er jeg arbeidsledig og bruker av bufferen for å si det slik. Enda godt vi hadde 50 000 til overs da jeg gikk i 6 mnd uten noe i inntekt! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...