Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så lei av middagene nå....

Søl, gris, spising med fingrene der halvparten havner i smekke og på gulvet.

Blir sprø snart, hvordan få henne til og spise ordentlig??

Hva kan jeg forvente av henne, og hvordan spiser deres barn?

Noen tips, please?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eh...er endel slik her i gården også. Eller at hun ikke vil sitte ved bordet...eller bare ha en matsort (f.eks ris), og blir hysterisk om vi har tatt f.eks ris, grønnsaker og kjøtt oppå. Stikker av fra bordet etter 2 skjeer...'vil ikke ha', 'liker ikke' etc etc.

Råd fra andre venner er å ikke lage mye oppstyr rundt måltidene, og rode god oppførsel, men ha faste rammer og rutiner rundt måltidet. Bruker smekke på henne enda (snart 3 år).

Ellers er hun god som gull! :-)

Skrevet

Min ha akkurat fylt 3 år.. Han sitter fint å spiser maten sin, spiser enten med skje eller gaffel.. Her i huset er det ikke lov å si at man ikke liker før man ha smakt på det som er på fatet.. Så vi smaker først, og liker han ikke - så helt greit. Men smake det må vi. Han får foreløbig lov å gå fra bordet etter at han ha spist seg mett.

Skrevet

Kjedelig ja. I dag fikk hu spise i fred, prøvde så og mate henne, men hu fikk gå da hu ikke ville ha mere. Ikke noe mas. Hylte før hu sovna, og våknet etter en time og strigråt. Hu var sulten og spiste mye mat da!

Jeg har bare ikke hjerte til og ikke gi henne mat, og om jeg nekter henne en gang, så våkner hu i 4 tia og er våken til hu får mat. Hu sat at i morgen skulle ho spise mere middag etter b.hagen så ikke det var vanskelig og sove... Men det tror jeg ikke før jeg ser det.

Kan jo ikke kun gi henne brød hele dagen heller (nemlig kun middagen som er håpløs).

Kan jeg kreve at hun kun spiser med bestikk? Noe bestikk som er og anbefale til denne aldersgruppen? Kanskje hun kan motiveres litt om hun får noe fancy bestikk?

Skrevet

Hei. Om hu skal smake på alt her så blir det med tvang :o

Høye hyl og snørr og tårer. Det blir for voldsomt. Gjorde det i begynnelsen men det blei jo bare moro, hu ristet på hodet og lo og lo.

Mat er makt her i huset!

Nei nå tror jeg jeg går for brødskiver en stund, så får hun heller be om middag, og da kan hun få en og en skje, og ikke mere før hun har spist opp alt. Høres det ut som et dumt stunt??

Skrevet

Han spiser etterhvert ganske fint med skje eller gaffel. Det har krevet en del tålmodighet og mye oppmuntring. Han ble så frustrert og irritert når han ikke fikk til. Da var det å prøve å få han til å spørre om hjelp istedet for å hyle. Syns det går ganske greit.

Dersom han får det for seg at han skal grise med maten får han en advarsel og så blir maten tatt bort. Kan da til nød få det tilbake dersom han lover å ikke grise mer.

Og dersom han kaster besikket på gulvet, sånn late som jeg mister. Da må han selv klatre ned å hente den.

Vi prøver ikke å lage for mye nummer av spisingen, men er flink å rose når han er flink.

Hva med å gi henne brødskive som et kveldsmåltid en liten stund etter middagen? Selv om dere kanskje spiser sent. Slik at hun ikke våkner på natta og er sulten.

Skrevet

Og ja, vi har barnebestikk, både gaffel og skje.

Skrevet

Mini blir 3 år i juli. Hun kan spise maten sin selv med skje eller gaffel (teskje og kakegaffel - har ikke sansen for så mye spesialutstyr til barn - vi tar det vi har). Hun får ikke spise middag med hendene og smikken har vi sluttet med for ca et halvt år siden. Det hender innimellom at hun ber oss om å mate henne hvis hun er lei eller sliten og da gjør vi det. Når hun er mett får hun gå fra bordet.

Det vi har slitt mest med er å få henne til å spise det som serveres. Hun har "potetvegring" og har ikke villet spise poteter i noen som helst form før nå i det siste når pappan har tatt affære og og godsnakket med henne for i det minste å få henne til å prøve. Så nå går det bedre.

Ellers lurer jeg litt på dette med å lære barna å spise ordentlig uten å grise: Har deres barn fått lov til å sitte med fingrene i fatet og grise fra de var små? Vår helsesøster sa at Mini måtte få lov til å kjenne på maten og spise med hendene da hun var baby. Hvilket jeg ikke hadde sansen for så det fikk hun ikke. Hun fikk heller prøve skjeen tidlig og mestret det ganske bra da hun var ett år. Både hun og storebror har en fuktig klut til å tørke seg med når de spiser og da ordner de godt opp med evt. søl. Jeg lurer på om man kanskje burde begynne tidlig med å lære dem å spise pent? Men jeg vet ikke om det er det som gjør det eller om det bare har med type og personlighet å gjøre?

Skrevet

Har i huset går også selve spisingen veldig bra. Vi begynte tidlig med å la henne prøve både skje og gaffel. Nå for tida er hun veldig nøye på åssen gaffel og åssen skje hun skal ha, men det får så være.

Spiser pent, hun klarer godt å spise uten å søle. Smekken er for barnslig, synes hun. også her i huset har vi tidlig begynt med å ha en klut tilgjengelig, slik at vi og hun selv kan tørke litt underveis, både ansikt, hender og bord, om det skulle være nødvendig. Hender selvfølgelig hun tar småfingrene i bruk for å få noe opp på skjea, men heller sjelden.

Vanskeligst er det at hun er så småspist. Liker det meste, men spiser generelt lite. Men hun er frisk, så da reguleres dette selv, sier de.

Hadde besøk av 2 tvillinger på 1 1/2 år i helga, de spiste med fingrene, men var velig flinke, og spiste veldig mye, ble helt imponert!

Tror nok det er lurt å introdusere bestikk tidlig. Men viktigst av alt, måltidet skal være koselig, ikke bare pes...

Skrevet

Glemte å si at vi selvfølgelig hjelper henne innimellom, når hun vil det. ikke alt som er like lett å spise selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...