Gå til innhold

Legge seg sent = stå opp tidlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan grunnen være til at 5-åringen står opp gryyyyytidlig (i helgene) når han har lagt seg sent kvelden før. Jeg var bortreist i helgen, og far og sønn hadde kost seg alene på fredagskvelden. Da fikk han være oppe til 21.30 faktisk, men våknet 6.30 dagen etter. Dette skjer ganske ofte når han har lagt seg veldig sent. Andre som opplever dette? (Han sover som regel 12-13 timer.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det da han står opp til vanlig?

Barn sover seg ikke alltid inn igjen som voksne gjør.

(diskutabelt også om voksne egentlig gjør det forøvrig, men det er en annen sak)

Evt så er det rett og slett fordi det avviker fra rutinen.

Skrevet

Det gjør sønnen min også. Jo tidligere jeg legger han, jo blidere er han om morgenen. Dvs han legger seg vanligvis kl 19.00. Legger han seg kl 21 er han overtrøtt og får ikke sovet ordentlig på natta heller virker det som. Legger han seg en sjelden gang før 19.00, virker det som om han sover mye bedre....

Skrevet

Nei, han sover vanligvis hvertfall til 7.30-8.00, og da legger han seg 19.30-20.00. Så det er akkurat som at jo lenger opp han er om kvelden, jo tidligere våkner han dagen etter. Men det er nok som du sier avvik fra rutinen.

Skrevet

Eldste mi på 4,5år står opp like "tidlig" uansett om hun legger seg kl 21 eller kl 19.30. oppe hver morgen i 7tiden :-) Greit tid det iforhold til lillebror som er lysvåken i 6tiden ;P

Skrevet

Min "tar inn igjen" søvnen om hun legger seg senere.. Hun har vært ganske trøblete noen kvelder på rad nå, hostet og styrt stakkar. Ene kvelden roet hun seg ikke før over elleve, da sovnet hun endelig. Da sov hun til elleve dagen etter :) Godt for oss begge etter en slitsom natt...

Hun er forøvrig bare 1.5år..

Gjest Jawhol
Skrevet

Det er den erfaringen jeg har gjort iallefall, hvis de legger seg til vanlig tid så er det størst sjans for at de sover om morgenen, lilletupp la seg 19 i går kveld og sov til nesten 08i morrest, mens dagen før var den 2030 og hun våknet 0530. detter har jeg sett gjentatte ganger hos storebror også:)

Søvn avler søvn tror jeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...