Randis Skrevet 2. april 2008 #1 Skrevet 2. april 2008 Jeg har ME, kronisk utmattelsessyndrom. Noen andre gravide eller prøvere som har den diagnosen? Hvordan går det med dere?
trillemamma Skrevet 2. april 2008 #2 Skrevet 2. april 2008 Jeg har en ME-syk venninne som ble gravid. Hun klarte det, men det var jo selvfølgelig tøft. Heldigvis hadde hun hjemmehjelp og god støtte i familien, så hun fikk slappe mye av. Hun fødte en frisk jente, til tross for perioder med sterke medisiner. Nå er jenten nesten et år gammel og bor hos morfar, siden mor fremdeles er syk. Åh guud, jeg håper hun en dag blir frisk.
tigergutt<3 Skrevet 2. april 2008 #3 Skrevet 2. april 2008 Jeg har også en ME syk venninne. Kan tenke meg hvordan du har det i din situasjon. Det må være utrolig tøft på de værste dagene. Selv har jeg vært tom for krefter de første 3 mnd og synes det var ille. Men ellers er jeg jo frisk. Min venninne reiser til England nå i april, det finnes en alternativ behandlig der som har hjulpet veldig mange å bli mye mye bedre og så få et mer normalt liv etterpå. Vi krysser fingre for at dette skal hjelpe henne.
2prins1prinsesse+bøllefrø Skrevet 3. april 2008 #4 Skrevet 3. april 2008 søsteren min har ME og venninnen til min mor å hennes datter! hvor hen i england er det en alternativ behandling å hva heter den?? min søster har gått med ME i mange år(hun er 19) ingen som har vist om det! bare fått høre hun er slapp å hypokonder fordi hun "klaget" så mye! Venninnen til min mor har klart seg kjempebra til tross for sine andre sykdommer å er alenemor! har nettopp funnet ut hun har ME, rett etter dattra fant det! er en utrolig kamp for henne hver dag, men bøyer meg i støvet for hva hun får til! men håper de finner noe som kan hjelpe, er lissom bare å spare krefter å kosthold som er "behandling" !! lite hjelp å få her i Norge! staten definerer det såvidt som en mulig sykdom! så all alternativ behandling må bli dekket av egen lomme! er helt tragisk! har hørt at det finnes noe alternativ behandling i Australia, men vet ikke akuratt hva! men uansett er det ingen garanti for at det vil virke! så er utrolig dyrt å ingen garanti! er tragisk å se ei 19år gammel jente bli isolert å deprimert! er en evig ond sirkel, så hvis det er noen her som vet om noen behandling sånn som i england er jeg veldig interessert i å få vite om det! alt er verdt prøve...
tigergutt<3 Skrevet 3. april 2008 #5 Skrevet 3. april 2008 Vet ikke helt hva det heter der som hun skal. Men hun hadde funnet informasjon om det på hjemmesiden til Landsforeningen for ME. Tror det i hovedsak går ut på hvordan lære å leve bedre med ME. Altså hvordan "lure" sykdommen slik at du kan leve mest mulig normalt. Sånn som det er sagt her i norge foreløpig så kan du vel ikke bli frisk fra sykdomen, men du kan få mildere symptomer....
Grateful mom Skrevet 3. april 2008 #6 Skrevet 3. april 2008 Vedrørende behandling av ME så er det mange som har fått bedre livsskvalitet ved å endre kosthold og ta kosttilskudd. Kan ikke så veldig mye om det selv, men abonnerer på Mat og Helse, og har sett mange artikler der. Søk på ME på www.matoghelse.no hvis noen er interessert.
Festis Skrevet 3. april 2008 #7 Skrevet 3. april 2008 Jeg har ME men er ikke gravid eller prøver at bli, akkurat pga av ME'n. Det finnes forskjellige grader av ME der noen er sengliggendes i mørke rom og andre er "kun" trøtte og slappe. De fleste sliter nok med at få hverdagen at fungere, at man må spare litt på energien man har og dagsformen går veldig opp og ned. Legger ut en link til en side som handler om ME og ett forum der, for de som ønsker at vite mer: http://www.menin.no/mambo/ Den behandlingsmetoden som noen ovenfor meg her lurer på er helt sikkert LP- Lightning process. Det er mange i siste tiden som har rest over til London og blitt nest intill friske med denne behandlingsmetoden og satt litt på spissen handler det om at endre tankemåte, skru om en knapp i huvet som gjør oss syke. Det koster drøyt 10 000:- + hotell og reise og staten/NAV støtter ikke denne formen for behandling og hver enkelt deltaker må betale selv. =(
Gjest Skrevet 3. april 2008 #9 Skrevet 3. april 2008 Jeg vet også om flere som har hatt stort utbytte av opphold i London med tearpi. Regner med det er samme "kurset" det blir snakket om, og ifølge rykter skal dette snart komme til Oslo...
enik<3M06&L08<3 Skrevet 3. april 2008 #10 Skrevet 3. april 2008 overrasket over å se så mange som har/kjenner noen som har ME, vi føler oss veldig alene! min samboer har ME, og det er veldig tung for oss begge til tider. han er egentlig en veldig aktiv person, som hadde store fremtidmuligheter, nå er han middler tidlig ufør, fikk diagnosen i 06 etter 8 syke år, dessverre får han bare lengre og lengre "nede perioder" noe som sliter på oss, fordi jeg ønsker ting han ikke kan gi, og han ønsker og gi ting han ikke klarer, men jeg er evig optimist og håper at det endag skal komme noe som kan gjøre at han kan leve et "normalt" liv. jeg elsker han får høyt til og gi opp.. jeg vet om dette kurset i London, og skulle gjort alt jeg kan får og sende han dit, har lest mye om det på nettet, og hørt mye positivt. de helbredet ikke sykdommen, men de kan lære ME pasienter og lære se og leve med ME. var ei som sa til meg at kurset koster 8700kr(hun hadde ei venninne som hadde vært på dette, og det hjalp henne) det er bare så synd det ikke er noe mulighet til og få noe hjelp til dette, da jeg dessverre ikke har 8-10 tusen for hånden. Men jeg jobber med og finne en mulighet til og skaffe de pengene! Jeg tenker bare på hvor digg det kunne vært og komme og gi han billetten (en ny vei i livet) *tenk om det hadde kommet til Oslo* samboeren tar rosenrot og D-vit i håp om at det skal hjelpe litt. ellers er det ei pakke fanalgin på 2 dager... syntes det er helt tragisk at de med ME ikke en gang kan få npe smertestillende på blå resept! ikke lett og leve med dette, og ikke lett og leve rundt de med dette, spesielt siden vi ute ME egentlig aldri kommer til og forstå hvordan de har det, selv om vi så gjerne vil! noen som så på det programmet på nrk her om dagen om han med ME? jeg bet meg så godt merke i en ting de sa, og det var at omverden ofte ikke merket hvor syke de var, fordi de på en god dag kunne komme seg ut, og virke friske, men det var først når de kom hjem og fikk satt seg ned, at alt bare raste igjen! Jeg ser det andre ikke ser hver dag... Men min samboer skal ha skryt, han gjør virkelig alt han kan, og det er bare så vindt og se at han "ikke strekker til"(føler han selv)
Randis Skrevet 3. april 2008 Forfatter #11 Skrevet 3. april 2008 Rart å se at så mange har ME. Det er ikke noe som blir snakket om. Føler seg ganske alene om det. Jeg vet bare om søstera mi som har det. Har en toppers mann jeg som er utrolig til tider. Slitsomt for han å være husfar og den som tar seg alle småting i hverdagen. Folk rundt ser ikke hvor dårlig man egentlig er. Og greitt kan det være og. Jeg har et håp om å bli frisk å begynne å studere å ta mastergraden min, men nå er det bare en drøm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå