Gå til innhold

Karine og Eivind er du her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg lurte på hva du syns om utdanningen din? trives du? er det vanskelig? hvor mange timer sån ca i uka bruker du på skole og "lesker"

fortell alt! jeg vurderer dette selv ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er her ja :) Litt treig med å svare kanskje :P Hehe...

Jeg stortrives med utdanningen! Men, ja, det er vanskelig. Mest fordi det er ikke spesilet bra miljø i klassen, så det er vanskelig å ha noen å jobbe med bestandig... Har heldigvis en kjæreste som går samme studiet, bare et år over meg, så han hjelper meg om jeg trenger det..

Skolen er lagt opp slik at jo lenger ut i utdanningen man kommer jo mer er det lagt opp til selvstudie, altså mindre forelesninger.

Om man sitter og jobber strukturert fra 8 til 4 hver dag så klarer man seg bra. Det er jo noen prosjekter og gruppe-oppgaver som tar litt lenger tid da, men man har sjelden forelesninger hele dagen, så man slipper å bruke mye tid på kvelder og helger til slikt.

Men studieretningsfagene er veldig spennende :)

Skrevet

så bra :-) det som frister veldig er at jeg da slipper og flytte. (om ikke snitte øker veldig da) og i tillegg virker det spenende. hvordan viste du at du skulle velge det?

hvordan gjorde du med 3MX og 2FY? jeg har ikke de fagene, tenkte og ta matten i sommer som selvstudium i sommer. men fysikk har jeg aldri vært bortifør

Skrevet

På skolen her hadde de et tilbud de kaldte TRES. Dvs at i 7 uker i sommer hadde vi matematikk. 2mx de 4 første ukene og 3mx de 3 neste ukene. Det var beintøft, men løpet var lagt opp slik at vi hadde god oppfølgning hele veien, og karakteren ble satt på både eksamen og innleveringsoppgaver som vi fikk i helgene som vi også kunne sammarbeide med flere på.

Fysikken gikk også innunder denne ordningen, men den gikk i høst-semesteret ved siden av den vanlige undervisningen. Fysikken varte i 5 uker, og var lagt opp på samme måte som matte, med innleveringsoppgave og eksamen.

Det med innleveringsoppgavene var veldig kjekt, for det er veldig vanskelig å fordøye så mye stoff på kort tid, så det gjør det mulig å bestå selv om man stryker på eksamen.

Jeg hadde heller aldri vært borti fysikk før dette...

Tja, er ikke godt å si hvordan jeg kom på å gå dette, det bare ble sånn på en måte... Jeg visste at det å flytte etter at jeg fikk barn var ikke et alternativ, så da kikket jeg på hva høgskolen her hadde å tilby. Så leste jeg om hva man kunne jobbe som når man var ferdig utdannet, og valgte utdanning utifra det egentlig.. Hehe...

Skrevet

Hei dere :D

Jeg er ikke så ofte her å Dib, men nå er jeg her :)

Jeg studerer også i samme baner. Dvs jeg går forkurs i år, og skal på Bachelor Bygg Ingeniør til høsten. Her er snitt ca 55, og jeg kommer heldigvis inn :)

Jeg tar ett helt år med forkurs, matte, fysikk og kjemi. (Grunnen var mest at jeg selvsagt manglet de fagene fra vgs, og at jeg ikke har studert noe på over 10 år, og trengte å venne meg til skolebenken igjen)

Forkurset er tøft, 20 timer undervisning i uka, og pensumet er hele 2MX og 3MX i matte, og 2FY og 3FY i fysikk. Vi har mappevurdering med obligatoriske tester, øvinger, laboratorierapporter, tentamener og eksamener. Her i byen finnes ikke noe sommerkurs, og vi var 200 som starte på forkurs (endel har selvsagt hoppet av..) Synes nesten det er rart man kan ta 7 uker med alt dette pensumet vi har. Vi har jo 10 timer matte i uke f.eks. Men det er jo flott at du kunne gjøre det sånn Karine, ikke misforstå meg..

Grunnen til mine valg, er en god utdannelse, med massevis av gode jobber, de skriker etter flere ingniører overalt! God lønn, spennende yrke (mer praksisrettet enn f.eks økonomi, som jeg startet på for lenge siden) Og når man er alene, så er det greit å ikke utdanne seg til et skift-arbeids-yrke (som f.eks sykepleie..)

Skrevet

så spenende :-) jeg tenkte og ta 2MX som privatist og øve i sommer. for jeg kan ikke gå et helt sommer kurs for jeg har jo småen og han må jo ha 3 uker fri fra BH.

men jeg lurte på en ting til. trenger man gode engelskkunskaper? for jeg er ikke noe kløpper i engelsk.....

tittet litt på samfunnsøkonomi også. det ser også spenende ut.

det er så mye man kan gjøre, men jeg vil helst ikke flytte jeg heller.

Skrevet

Vanskelig å si der det der gitt..

Ingeniørstudiene har mye fysikk, som blant annet statikk, materialteknikk, elektronikk, mekanikk, newton - fart - vei - tid, og all slags utregninger og målinger osv osv.

Økonomi har masse tall også, men innen regnskap, analyser, mikro og makro-økonomi, skatterett, finansanalyser osv osv.

Felles er at du bør ha interesse for realfag og tall, beregninger, og hodebry. Ikke mye lesefag - men regnefag - noe jeg synes er gøy! Og det er så greit når en oppgave har ett svar - ikke tusen!

Hva du bør velge? Hmm... Du får gruble litt til, søk før 15. nå, og du kan endre på rekkefølgen og valgene dine helt frem til 1.juli...

Kjenner du noen som jobber med økonomi eller som ingeniør? Sjekk om du får noe tips da :)

Og angående engelsk.. vet jeg ikke helt. Undervisningen er jo på norsk, og du vil klare deg uten de beste språk-kunnskapene vil jeg tro. Det viktisgste er vel at du har interessen av tall :) (og at du slipper å flytte!)

Skrevet

Du trenger ikke det i utgangspunktet, men litt er greit å kunne...

Jeg vet du får engelsk på forkurset her på skolen hvertfall, men om du har det fra vgs fra før tror jeg ikke du trenger det...

Jeg har fysikk nå, og sitter med forelesning på norsk og bøker og oppgaver på engelsk. I følge foreleseren min så er det fordi det ikke finnes bra nok bøker på norsk, men det tror jeg INGENTING på... Hehe... Litt frustrerende, men vi har fått en liste med oversettelser på de fleste "tekninske" ordene.. Likevel skulle vel de fleste ha disse bøkene på norsk. Vet ikke om det er vanlig praksis, men kan aldri tenke meg det egentlig...

En vanlig bachelour (aner virkelig ikke hvordan det staves) utdanning foregår på norsk i norge, men skal du videre med master vil undervisningen foregå på engelsk :)

Skrevet

Hei hei yinyang :)

Husker å ha "snakka" litt med deg her tidligere :)

Hvordan trives du på skolen? Får du det til?

På sommerkurset så må de selvsagt kutte litt på pensum. Vi har f.eks. ikke hatt noen ting om statistikk. I 2mx så var vel det det eneste vi kutta ut, men i 3mx fikk vi bare det mest relevante for vår videre utdanning...

Vi satt fra 9 til 3 hver dag i 7 uker, pluss at de beregna at man brukte 3 til 4 timer hver kveld, pluss at vi fikk disse innleveringene i helgene. Så det var intet hvile-hjem det heller.. Hehe..

Likevel ville jeg tro at du får en bedre studieteknikk av å gå forkurs. Det sommerkurset er jo egentlig et veldig heftig skippertak liksom :P

Skrevet

Heia.

Joda, tiden flyr, og vi har tentamener og eksamener snart..

Det går bra på forkurs. Ligger på A og B i fagene, (jeg tar bare realfagene, ikke fullt forkurs med norsk og engelsk, har jo artium fra før..) Men det er faktsik mye å gjøre. Veldig mye sinus og cosinus, derivasjon og integrasjon, og nå sitter jeg og jobber med vektorer.. Matte er gøy! Fysikken er vanskelig men likevel logisk, og jeg begynner å få dreisen på det.

Og det rare er at jeg liker kjemi. (men det får jeg vel ikke så mye bruk for på bygg.. men greit å ha!)

Enn med deg? Ser ut som det går bra, untatt miljøet i klassen din da! Det var jo litt synd, for trivsel er viktig! Vi har en fin klasse, selv om nesten alle er 10 år yngre enn meg.. :)

Skrevet

Så bra at du får det til da!

Husker jeg banna og svarta mye over cosinus og sinus ja! Hehe... Og ikke minst intergrasjon :P Men du verden å gøy det er når man får det til! Hehe...

Kjemi vil du få bruk for igjen vettu :) Vi får hvertfall kjemi og miljø i andre klasse, der kjemi-delen er identisk med 2kj :)

Dessuten har vi mur og betong i tredje-klasse, og da må vi også kunne litt kjemi :)

Jeg sliter en del på skolen nå, for jeg har plutselig fått fryktelig vondt i ryggen. Så jeg har ikke fått deltatt på forelesning på en mnd :( Jeg har også gått glipp av semesterets første eksamens periode... Skal på sykehuset om et par uker for å ta en ryggmargsprøve da det er mistanke om borelia... Føler meg litt hjelpesløs nå, men jobber hardt for å holde meg "up to date" med pensum.. Må jo prøve å få til eksamen til våren, selv om jeg ikke klarte det nå....

Skrevet

jeg har stor interesse for tall. det er det som er avgjørende egentlig. tror jeg har gjort 2 timer med lekser i år og jeg får 5 i matte, men det er jo bare vanlig vgs matte da. syns det er gøy og tenke logisk. og ser lett sammenhenger og er ikke sånn super flink til og lese.

så det viker ut som en "riktig" utdanning, for øyeblikket heller jeg mest mot "samfunnsøkonomi" og "økonomi og admenistrasjon"

men vet virkelig ikke... hehe

Skrevet

Uff da, det hørtes litt tøft ut.. Håper det går bedre med ryggen veldig raskt, og at du kommer deg gjennom eksamenene!

God bedring klem herfra :o)

Og det var fint du sa, at jeg kan få bruk for kjemi, for det har jeg sansen for..

Skrevet

Jeg gikk økonomi og administrasjon ett år (noen år siden da..) Fullførte ikke studiene, fordi jeg startet en laaang reise ut i verden. Det er et bra studie, med mange småfag, som jeg nevnte over her, mikroøkonomi, makroøkonomi, matte, finans, ledelse, markedsføring, rettslære osv..

Deretter velger du linjer, og blir revisor, siviløkonom eller f.eks eiendomsmegler.. Gode jobber - mange muligheter. Absolutt ikke dumme fremtidsplaner det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...