_hønemor_til_4_nydelige_ Skrevet 2. april 2008 #1 Skrevet 2. april 2008 Idag hadde jeg time hos legen for og få svar på blodprøvene jeg tok for ca en mnd siden. Jeg fikk vite at jeg antagelig hadde svangerskapdiabetes pga blodsukkeret var høyt eller hva det nå heter.. Jeg begynte og spørre legen om dette, men ho var ikke interresert i og svare meg, jeg satt der og følte meg ganske liten, jeg er redd nok som jeg er fra før... Ho sa ikke så mye mer om det... Jeg sa jeg var veldig plaga med svimmelhet og da sa ho : å ja... Åååå hvorfor skal alle leger være sånn mot meg da... Må legge til at ho er vikar for min fastlege og skal være det frem til sommeren... Jeg har prøvd og bytte lege da jeg ikke takler noen av de, men ingen ledige.... Så her kommer noen spørsmål som jeg håper noen av dere kan svare på eller noe : Burde jeg bli fulgt oftere opp nå? Åssen vei jeg 100% at jeg har det? Åssen merker en at en har det? Legen ville jo ikke si meg noen ting og nå sitter jeg her og er såå REDD... Men trur jeg uansett skal ringe jordmor i morra og høre litt med ho...
Gjest Skrevet 2. april 2008 #2 Skrevet 2. april 2008 Jeg hadde ringt føden og krevd å fått gått på svangerskaps kontroll der..Ring med en gang og fortell om hvor redd du er og de har jo journalen din om hva du har vært gjennom. Heldigvis ser jeg at du har en jordmor du går til....Den legen der hadde jeg klaga på .. Sender deg en diger klem.Du må passe deg for hva du spiser veit jeg.
Gjest Skrevet 2. april 2008 #3 Skrevet 2. april 2008 Det der var dålig legebehandling. Jeg hadde tendenser til sd i mitt 3.svangerskap, men tror jeg hadde i de to første også (store barn). Jeg ble fulgt ekstra opp av legen med litt hyppigere kontroller, jeg fikk samtale med ernæringsfysiolog på sykehuset, og vektestimering av baby. Dessuten er mannen min lege, så jeg ble fulgt godt opp, kan du si. Først; ikke vær redd, det er ikke akutt farlig. Svangerskapsdiabetes finnes i alle former, fra lett forhøyet blodsukker til kjempehøyt som må insulinbehandles. Det mest vanlige er lett forhøyet og det reguleres med kostholdet. Du bør få deg en resept på blodsukkermåleapparat og måle blodsukker selv. Forresten er det uansett billig. Spør på apoteket, det har de god peiling på. Kosthold er viktig En merker ikke at en har sd, men kan slå gjennom på urinprøver og vil vise på blodprøver. Det som kan skje hvis du ikke får regulert blodsukkeret er at baby kan bli svært stor og feit, og litt slapp etter fødsel. Det er økt risiko for deg og baby ved fødsel. Jeg fikk gutter på 4600 og 5090g (ja, hjelp), i mitt tredje svangerskap gikk jeg på diett og fikk ei jente på 3500g. Guttene tok over et døgn i fødsel, hun ble født på 40min. Var dine barn store (går ut fra at du har barn fra før hønemor)?
Gjest Skrevet 2. april 2008 #4 Skrevet 2. april 2008 Vet du forresten hvor høyt blodsukkeret ditt var? Jeg vil tro at det bare var like over grensen siden legen din virket så uinteressert.
Gjest Skrevet 2. april 2008 #5 Skrevet 2. april 2008 Hei, jeg hadde sukkerintoleranse under svangerskapet mitt. Altså en lettere grad av svangerskapsdiapbetes. De fulgte meg opp grundig. Problemet er at babyen ofte blir veldig stor. Så jeg fikk bl.a flere ul enn den ordinære. Jeg måtte bare gå på diett jeg. holde meg unna sukker og sånt. Da gikk det heldigvis over av seg selv. Jeg hadde gått til JM om jeg var deg på kontroller.
_hønemor_til_4_nydelige_ Skrevet 2. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 2. april 2008 Dette er mitt fjerde svangerskap... Nr 1 veide 4160 (gutt) og nr 2 veide 3830 (jente) nr 3 måtte desverre gi tapt i uke 21 pga alvorlige misdannelser... Jeg veit jeg ikke burde være redd, men etter det jeg opplevde i August - 07 så sliter jeg en del, men jeg gleder meg jo masse da.... Synes bare legen idag kunne behandla meg på en litt ordentlig måte.. Jeg var hos jordmor om Fredagen og da var urinprøva helt fin...
_hønemor_til_4_nydelige_ Skrevet 2. april 2008 Forfatter #7 Skrevet 2. april 2008 Jeg aner ikke hvor mye den var på, ho sa ingenting....
Fikk maibaby06 Skrevet 2. april 2008 #8 Skrevet 2. april 2008 Hvis du hatt tatt vanlig blodprøve og fått forhøyet sukker, bør du vel ta en glukosebelastning (gjøres ofte på sykehuslab). JM kan også henvise deg dit. Da tar man nøyaktige prøver og får vel vite helt sikkert om det er svangerskapsdiabetes. Tror det i tilfelle er aktuelt med kostholdsveiledning og nøyere oppfølgning under svangerskapet.
Gjest Skrevet 2. april 2008 #9 Skrevet 2. april 2008 Bobler over av gode råd her. Kosthold: Statens helsetilsyn og Fedon Lindberg m.fl er i stadig diskusjon om kosthold for diabetikere. Det uenigheten går på er karbohydrater, der Fedon vil kutte det mest mulig ut og erstatte det med fett og proteiner, mens helsetilsynet vil at folk skal spise karbohydrater i form av ris, potet, pasta, grovt brød, men unngå sukker. Her kan man prøve seg litt fram hvis man har tilgang til et måleapparat så kan man enkelt finne ut hva man tåler. Jeg spiste normal mat, men mindre karb enn vanlig. Melk til frokost slo ut på mine målinger, men jeg tror at det der kan du eksperimentere litt med.
Gjest Skrevet 2. april 2008 #10 Skrevet 2. april 2008 Da forstår jeg godt at du er redd. Misdannelser har ingenting med svangerskapsdiabetes å gjøre, det hjelper vel litt? Lykke til!
Gjest Skrevet 2. april 2008 #11 Skrevet 2. april 2008 http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322816 Denne artikkelen er god. Jeg var inne og ble testet for svangerskapsdiabetes i går og hadde et blodsukker (målt fastende) på 4,4. Altså ingenting galt, heldigvis. Du kan selv merke det på feks stort søtsug, kvalme og svimmelhet feks dersom det går for lang tid mellom hver gang du spiser eller at du feks spiser "feil" ting, du kan og merke det på at du gjerne blir ekstra tørst. Det er mange symptomer og mange anbefalte dietter osv, hvor ekspertene slett ikke blir enige. Men i bunn og grunn, du trenger ikke bekymre deg så mye kjære Hønemor, det er ikke overveldende farlig, og farligere for deg enn den i magen i det minste, noe jeg går ut fra er i tankene dine. Dersom det er tatt blodsukker og slikt bør det også taes en glukosebelastningstest. Noe som går ut på at du drikker en kopp med sukkervann på fastende mage og sitter stille og pent hos lege/sykehus i 2 timer før du så sjekkes igjen. Enkel og grei prosedyre og kan utføres også av vanlig fastlege etc. Lykke til! Og vil du lese mer, bare google svangerskapsdiabetes så får du opp MASSE tref og masse info.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå