Gå til innhold

Overgangstønad???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har søkt på dette,men nå leser jeg så mye rart..Mister faren retten over sitt barn hvis jeg går på denne stønaden? kan vi ikke ha delt foreldrerett? Hva vil det egentlig si at jeg,alene har foreldreomsorgen for ungen? Han får vel se den så mye han vil og har like rettigheter ang ungen som meg..vi skal jo dele alt annet ang ungen bare ikke bo sammen..hmm Håper noen vet og vil svare meg..

Takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som vet? burde jeg legge innlegget i ett annet forum kanskje?

Skrevet

Barnefaren kan ikke miste retten over sitt barn annet enn ved dom. Men du må være aleneforsørger, samt ha bodd alene de siste 12 av 18 måneder for å få overgngsstønad, og dette selv om samboeren ikke er barnets far. Så om dere ønsker delt omsorg, må det i all fall stå på papiret at du er aleneforsørger... Fant dette på hjemmesiden til NAV:http://www.nav.no/page?id=267

Så du må være aleneforsørger ja. Vet ikke hvordan dette blir i praksis, lurer egentlig på det selv.

Håper dette hjalp litt, og at du ikke ble enda mer forvirret. =)

Skrevet

jeg har ikke bodd med samboer sammenhengene 12 mnd av de 18 så da har jeg vel rett på det..Så det eneste er at jeg er aleneforsørger? hva betyr egentlig aleneomsorg? han vil jo ha like mye rett over ungen sin ..men om vi har delt omsorg så har jeg vel ikke krav på overgangstønad?hmm forvirret av situasjonen..

Takk for svar ihvertfall..

Skrevet

Du må ikke ha bodd alene de siste 12 av 18 mnd for å få den hvertfall. Jeg fikk den med en gang jeg ble alene jeg, og jeg har hovedomsorgen for barna.

Skrevet

Hei!

Jeg har ikke veldig greie på dette,så jeg skal la være å svare;)

Ville bare si at om du legger det ut på forumet "Snart alenemor" så kanskje du får flere svar,og finner flere i samme situasjon....

Lykke til:)!

Skrevet

Men har du no mer rett over barnet siden du har alene omsorgen? og kan vi ha delt foreldrerett om jeg går på overgangstønad?

TAkk for svar alle sammen..hjelper veldig

Skrevet

Man trenger IKKE vært alene de siste 12 mnd.. man får det fra den datoen man søker, så om det ble slutt med sambo i går og du søkte i dag, ville du fått det fra i dag.(tilbakebetalt når søknaden innvilget så klart)

Han mister ikke retten over barnet sitt, men han skal i teorien ikke ha h*n mere enn vanlig samværsrett(annenhver helg, en kveld i uka, delt ferie osv.) Dette for at nav skal vite at du har de daglige kostnadene for barnet, og at du er hjemme for omsorg av barn.

Delt foreldreansvar kan man ha om man mottar overgangstønad, men ikke delt omsorg, dvs at barnet bor 1 uke til far og 1 uke til mor.

ble du klokere?

*alenemor i 4 år*

Skrevet

Har innlegg over:

Du har mere rett over barnet i form for at du tar de dagligdagse avgjørelser for barnet ditt. Men far må være med på som feks tillatelse til pass osv.

Skrevet

Må først presiere at jeg ikke er sikker på dette. Men jeg TROR begrepet aleneforsørger brukes når du har den daglige omsorgen, og at far har "vanlig" omsorgsrett, dvs. annenhver helg, en dag i uken (og annenher ferie?).

Om du er avhengig av overgangstønad for å klare deg, kan dere jo sette deg opp som aleneforsørger, men da må jo barenfaren betale barnebidrag...

Men om dere har en god tone og er enige om å dele på ansvaret, har det jo ikke noe å si hva som står på papiret. =)

Skrevet

ok ble mer klok ja:D tusen takk..da har vi like mye å si over ungen vår selv om jeg går på overgangstønad..og har alene omsorg og er enslig forsørger..:D

Skrevet

Man bør vel ikke oppfordre folk til trygdesvindel her?

det er alvorlig straff for dette, og man mister rett til trygd i all fremtid.

Overgangstønad har ingen sammenheng med farsbidrag, dette kan avtales mellom foreldrene.

Men så klart..nav sjekker jo ikke om far har barnet tre helger i mnd istedet for to osv.

Skrevet

For å få overgangsstønad må du har klart mer av omsorgen for barnet enn far (mer enn 60%). Du må være ugift, skilt eller separert. Du kan heller ikke leve sammen med faren eller ha tette boforhold til ham. Du kan ikke få stønad dersom du har samboer og har hatt dette 12 av de siste 18 mnd.

Skrevet

Mener så absolutt ikke å oppfordre til trygdesvindel, bare så det er sagt. Men så at det kunne vikre sånn. ;) Det jeg mente var at det viktigste er at du og barnefaren er enige om omsorgsfordelingen. Ting blir 100 ganger lettere om foreldrene har et godt samarbeid. =)

Skrevet

Man kan vel bo med samboer om man går på det også..men kun om det ikke er barnefaren man bor i lag med..en venninne eller bror går bra.for de har ikke forsørgelsesplikt.vet om flere..men som dere sier ,det er hard straff og sånn hvis man lurer systemet,hvordan i all verden kan de uansett finne ut av det om barnefaren ikke har adresse til samme leilighet..de har da ingen besviser..

Skrevet

Når søknad om overgangstønad er levert,må man da fylle ut no mer ang omsorg senere eller er man automatisk aleneforsørger og har hele omsorgen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...