Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

var til legen i dag og hun sa at de skulle ta leverprøver av meg i og med at jeg klør veldig mye på beina og litt på magen. Noen ganger til blods på bena.

Ha er det med kløe og levra da?

Noen med erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hva de to tingene har med hverandre å gjøre, men jeg vet iallefall at det er veldig vanlig å klø på leggene når man er gravid..

Jeg klødde meg til blods tidligere i svangerskapet. Det var helt forferdelig! Jeg kjøpte bobybutter på body shop og smørte meg inn morgen og kveld med den. Det hjalp med en gang!

Skrevet

Hei Pia! Jeg er plaget av akkurat det samme som deg...Klør meg til blods på bena og jeg klør veldig på sidene av overkroppen, brystene og magen.

Av meg har de også tatt leverprøver.(Får svar i morgen)Sterk kløe kan skyldes opphopning av galle, kalles Intrahepatisk kolestase.Galle hoper seg opp i leveren som følge av trange galleganger inne i leveren.Det er derfor nødvendig å få tatt blodprøver som avklarer om det er forandringer i leverprøvene. Dersom leverprøvene er normale, er tilstanden godartet.

Hvis prøvene viser stigning, må man kontrolleres ofte. Kan være skadelig for fosteret.....

Vi får håpe vi er rammet av den godartete typen :-)

Skrevet

Bør man kontakte lege fort, når dette skjer??

Jeg klør noe fryktelig på leggene, spesielt om kvelden natten, også klør jeg veldig på siden på magen og puppene. Har klødd mye på magen og puppene lenge, men har trodd dette har vært fordi det har strekt seg... Har også vært fryktelig plaget med halsbrann og sure oppstøt i det siste, men vet ikke om dette har noe med saken og gjøre.

Skrevet

tusen takk for kjempegod forklaring sonnenscheim,er det lenge siden du tok prøvene?

Jeg trodde det var normalt med denne kløen, men det var faktisk en kolega av meg som sa at det kunne være ganske alvorlig, derfor måtte jeg nesten sjekke. Får krysse fingrene for at det ikke er noe alvorlig.

Skrevet

Ingen grunn til panikk, intrahepatisk kolestase er relativt sjeldent. I de fleste tilfeller er det bare svangerskapskløe. Prøvene mine tok 1 uke, ringte jordmor i dag og hos meg er alt i orden:-)

Liss:Viktig å nevne hos jordmor eller lege når du skal dit...Hvis det er flere uker til neste kontroll, ville jeg ha ringt legen neste uke. Om sure oppstøt kan være et symptom, vet jeg ikke...

Lykke til!

Skrevet

Var hos legen i dag pga ekstrem halsbrann, og nevnte det da for henne, og hun sa at så lenge det ikke var værre enn det jeg beskrev, så gikk det greit, litt kløe på magen er normalt fordi det vokser, og det er jo sant da.. Men hun sa å det at hvis jeg ble værre så skulle eg bare kontakte dem igjen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...