Gå til innhold

Svigermor og svigerfar som er veldig spesielle

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal beskrive dem litt

Svigermor: er en veldig snill dame, som er veldig glad i barnebarnet. Er ofte syk og sliten. Mye er overdrevet. Jobber ikke.

Svigerfar: en vanskelig mann å snakke med, gammeldags, perfeksjonist til de grader, vil ha et ord med i alle avgjørelser og ting som gjøres, bestemt og vil avgjøre ting, pensjonist, mye syk.

jeg har samboer og et barn på 2 år. Vi bor i samme by, bare 15 min å gå. 3 min å kjøre.Mine foreldre bor 10 mil herfra å ser dem ikke så mye men alikevel ser vi de noen ganger oftere.

Helt fra jeg var gravid har spesielt svigerfar vært brysom. Her skriver jeg noen eksempler...

-Når jeg var noen mnd på vei spurte han hvordan vi skulle oppdra barnet.

- mente vi måtte ha vogge og skinn og kjøpte det til oss

- Jeg hadde kjøpt et nydelig babyteppe som han ikke likte. overhørte at han sa "kan ikke ha et sånt teppe". skulle heller hatt et bomullsteppe.

- barnedåpen skulle han arrangere og planlegge med oss

- Likte ikke at dattra mi spiste grøt av plastikkskjeer. skulle være sølv.

- Nå som dattra mi har blitt litt trassig og er veldig aktiv mener han at vi bør være STRENGE og snakke høyt til henne.

- De kler av dattra vår uten å spørre oss.

- Gir henne mat selv om vi skal spise middag snart.

Det har skjedd mye mer. jeg er sånn at jeg ikke tørr å si ifra at jeg ikke er enig med han fordi han er så streng. blir redd. En gang sprakk det for meg og vi krangla. Han kalte meg nesevis, frekk og uoppdragen... Etter det tørr jeg ikke si noe særlig til han.

Han er veldig inteligent og vet alt... så jeg føler meg litt "dum" når jeg er i hans selskap. blir sånn pinlig stilhet så jeg går ut av rommet hvis d bare er oss to der..

Ang barnepass.. de passer henne ca 2 ganger i mnd. hun har sovet der om natten men da sovner hun ikke før 23 på kvelden og blir sååå grinete når hun kommer hjem..

Svigermor kan ikke ofte på hverdagene. lege, syk.bort, shoppe. alltid noe.

Spurte dem om de kunne passe henne 2 netter til sommeren. da vi vil gjerne gjøre noe alene. Svigermor kunne i fellesferien men han kunne ikke binde seg til en dato så lang vei i forveien. helst vite d dagen før. Pga sine egne reiser og interesser. Er vel litt ego??

Kunne trenge noen tilbakemeldinger her , om det er jeg som er gal eller hva dere mener...

Blir utrolig sliten av å ha det sånn. Får lyst til å flytte "hjem"...

Mvh Meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å si at svigerfar er veldig glad i barnebarnet. Men syns det blir en sykelig opptatt het i blant.

Skrevet

som å lese om mine svigers...

:((((((((

bare de er noen hakk værre..

Skrevet

De er sikkert annerledes enn deg, men jeg synes ikke eksemplene dine viser noe annet enn at de bryr seg og har sine meninger som de gir uttrykk for.

Du gir meg inntrykk av at du har høye forventninger til dem som de ikke innfrir og så reagerer du på det.

Det er urealistisk å forvente at besteforeldre skal ha samme verdier som en selv har og at de skal gjøre alt "riktig" (slik du definerer det). Det er også urealistisk å forvente at barnebarna skal være alt i livet og at de skal bli henrykt over å få passe dem. At svigerfaren din synes det er for tidlig å binde seg til to netter til sommeren må du bare akseptere. Hvis det er vanskelig for deg bør du finne en annen løsning.

Jeg synes barnevakt to ganger per måned høres bra ut, vær glad for at de stiller opp da. Hvis dere vil ha mer barnevakt bør dere finne ei som vil sitte hos dere.

Jeg tror at du må jobbe med hvordan du kommuniserer. Lære å være tydelig (f.eks i forhold til mat før middager, i tilfelle det alltid er slik. Noen unntak må du kunne akseptere). Og snakke med mannen din om hvordan dere vil at ting skal være. Hva kan dere akseptere og hva er helt uaktuelt? Du/dere må også lære å sette grenser slik at svigers vet hva de har å forholde seg til. Lær deg å svelge noen kameler, ikke alt trenger man å bry seg om. Lær deg heller å se sjarmen og humoren i din svigerfars perfeksjonisme.

Hva vet du om at det er overdrevent at svigermor er sliten? Din tolkning? Hun kan ha sine grunner som du ikke kjenner til.

Skrevet

Tror dere skal være fornøyd med hvor ofte de sitter barnevakt, er dere og ikke dem som har valgt å få barn. Angående i sommer får du bare si ok, da finner vi noen andre slik at vi kan begynne å planlegge snart.

Ja de har nok litt andre verdier og synspunkt på ting enn deg, men så lenge du ikke viser at du er voksen og at det er ditt barn kommer de bare til å styre på.

Din mann må også ta til motmæle når de går imot deres planer og oppdragelse. Synest ikke at det var skrekk eksempler du kom med, men irriterende nok ja. Du må forklare din svigerfar at det er ditt og din mann sinn oppgave å oppdra deres datter, og dere gjør det slik som dere synest er best uten noen andre sine meninger, med mindre dere spørr etter det.

Skrevet

Jeg syns det høres ut som dere har ofte barnevakt om de passer henne 2 ganger i mnd og da er det nesten ikke rart at han føler han kan fortelle dere hvordan han mener ting bør være. Dere må da bare si fra at det er dere som foreldre som oppdrer ungen deres, men at de nesten må få gjøre det slik de vi når det er de som er barnevakt. Selvfølgelig ikke om det er noe dere er veldig imot.

Du skriver ikke hvor ofte dine foreldre er barnevakt. De bor jo kun 10 mil unna dere. Kan de kanskje være barnevakt 2 dager i sommer når dere vil reise bort?

Skrevet

Takk for alle svar

Jeg er enig i at jeg nok har litt å jobbe med når det gjelder forventninger til dem.

Skal prøve å ikke bry meg så mye hva de sier og heller finne på en annen løsning til sommeren. Mine foreldre kan helt sikkert passe henne men har funnet ut at vi drar på en familieferie i stedet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...