Gå til innhold

80 eller 100%?

Anbefalte innlegg

Skrevet

velger dere 80 eller 100 % stønad?

er så usikker på hva jeg skal velge. har mest lyst til å velge 80, så jeg får være lengst hjemme m baby, syns d er tidlig å bynne i barnehage når man er bare 10 måneder. men så har ikke jeg hatt jobb under hele svangerskapet, så får ikke så veldi mye i svangerskaps penger:S

Å penger trenger man for at ting skal gå rundt:/

nav skulle regne hvor mye jeg får, så håper det er nok til at jeg kan være hjemme i 12 måneder.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har valgt 80& stønad..:)

Skrevet

har valgt 100 %, men pappaen skal være endel hjemme uten penger. har en jobb der det går an.

Skrevet

Har valgt 100% fordi sammenlagt utbetaling er høyere enn om jeg hadde valgt 80%. Planlegger å evt. ta 2 måneder permisjon uten lønn i etterkant.

Skrevet

Het blir det med 100 % lønn.. Har ikke råd til 80%.. Dessuten har jeg nesten ikkie jobbet noe siden jeg ble gravid, fått svangerskapspenger, så jeg gleder meg masse til å begynne å jobbe igjen jeg.. Er så innmari kjedelig å bare gå hjemme,... men blir vell litt annerledes når bebein kopmmer vil jeg tro:)

Skal ha 5 ukers ferie i permisjonen min også, så da blir det 43 uker på meg, og 6 uker til far..

Skrevet

det er mange som er hjemme til barnet er 1,5 år. hvor får man penger fra når permisjon er slutt? man kan jo ikke stemple å få penger hos nav. får ma da bare kontantstøtten å barnetrygd?

Skrevet

80%, for å få være lengst mulig hjemme.

Skrevet

Tar 80 %.

Må nok belage oss på å ikke få barnehageplass før i august, og da er vel junior ca 16 mnd. Passende alder å begynne i barnehage synes jeg.

Permisjonen vår er vel ferdig i midten av april, så da blir det noen måneder med permisjon uten lønn. (foruten barnetrygd og kontantstøtte) Ikke til å bli rik av, men det er det verdt synes vi!

Skrevet

Velger 100% fordi det gir mest utbetaling, men tar ulønnet permisjon etterpå. Ender med til sammen 15 mnd permisjon, så er det sommerferie. Passer veldig bra i forhold til barnehageåret. Da er ungen nesten 16 mnd når den begynner i barnehagen.

På oss mødrene vil det ikke utgjøre noen økonomisk forskjell om vi velger 80 eller 100%, totalbeløpet blir det samme, men for fedrene kan det utgjøre nesten 10 000 kr, og det dekker jo enda en måned med ulønnet permisjon. Så viss man ser slik på det, kan man faktisk få mer permisjon med 100% enn med 80%, for de som skjønte de reknestykket....

Skrevet

Noen med 16.5 tusen i måneden som vet hva man får med 80% lønn?? vil være hjemme et år..

Skrevet

(16500*80)/100=13200...

Skrevet

så man får bare kontantstøtte å barnetrygd hvist man velger å ha permisjon uten lønn etter permisjonen er ferdig? er ikke d bare ca 4500,-? huff huff. har ikke lyst å sende babyen i barnehage 10 måneder gammel:s

Skrevet

enig. får heller melde oss på skole eller noe..omskollering...da får vi penger da!!:P

Skrevet

hvilke penger får vi da?? Studielån?

Skrevet

Hei

Vi har valgt lønn med 80% dekning, har reknet på det. og økonomien tilsier at det går bra.Mange vennepar av oss har valgt 100%, fordi de har funnet ut at økonomien blir for stram hvis ikke. så er nok noe man må tenke seg godt om før man tar en avgjørelse.

Skrevet

trekk fra 3000 kr ca så får du omtrent det rette beløpet.

Skrevet

Noen som vet når vi må søke om den ulønnede permisjonen?

Skrevet

Kommer til å velge 80% for å være lengst mulig hjemme.. Med lønnsøkning før permisjonen, ca 1000 kr spart i reise til og fra jobb + barnetrygd, så skal det gå bra..

Kunne seff valgt 100% også ulønnet permisjon etterpå, men vet at vi ikkje er så flinke til å lege opp penger, sånn er det bare :-)

Skrevet

hvorfor trekke fra 3000?

Skrevet

har valgt 100% av 3 grunner.

-blir veldig trangt økonomisk med 80%

-blir lei av å være "kunn" mamma på slutten

- hvis det skulle skje noe slik at jeg måtte få trygd/stønad igjen iløpet av ett år så vil jeg bare få %av 80 i stedet for 100%....

Skrevet

80% - babyen lengst mulig hjemme. Med ferie blir nurket drøyt et år før barnehage.

Skrevet

Vi skal ha 80% i 54 uker.

Forskjellen hos oss mellom 100% og 80% kommer kun på ca 8000 kroner, så det går bra. Mannen skal da ha 8 uker permisjon.

Når permisjonstiden er over tar jeg 4 uker ferie + et par måneder ulønnet permisjon med kontantstøtte.

Kontantstøtten er forøvrig ikke på 4500 kroner, men bare 3303 kroner...

Skrevet

hei; min datter er nå 10måneder og heldigvis valgte jeg 80% lønn i ett år. Jeg anbefaler absolutt det. Hun er altfor liten til å begynne i barnehage nå. At du taper penger er vel litt å ta i. Jeg regnet på det og det er vel 500kr i løpet av ett år hvis jeg ikke husker feil. Har du økonomisk mulighet til å leve av 80%, så hadde jeg hvertfall ikke vært i tvil. Lykke til uansett! Du har mye å glede deg til...

Hilsen Hønemor

Skrevet

Bare husk å søke arbeidsgiver om permisjon etter endt 100%. Dere har ikke krav på permisjon, så da kan det være greit å ha avtalt på forhånd!! (Ikke dumt å få det skriftlig heller...)

Her blir det 80%, forskjellen er på drøye 5000,- så det har vi råd til.

Skrevet

Når det gjelder ulønnet permisjon som etterfølger foreldrepermisjonen, har du lovbestemt KRAVpå det i inntil 1 år (hver av foreldrene har krav på slik permisjon i inntil 1 år). Jf arbeidsmiljøloven § 12-5 andre ledd.

Du må søke innen visse frister, skal du ha inntil 12 uker må du iht arbeidsmiljøloven § 12-7 søke senest 1 uke før du skal starte den ulønnede permisjonen. Men det er vel naturlig å gjøre det med litt lengre varsel av hensyn til arbeidsgiver:)

Her er lovbestemmelsen:

Arbeidsmiljøloven § 12-5. Foreldrepermisjon

(1) Foreldrene har rett til permisjon etter reglene i paragrafen her og i §§ 12-2 og 12-4 i til sammen tolv måneder. Foreldrene har uansett rett til permisjon når det ytes foreldrepenger fra folketrygden.

(2) Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter første ledd, rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd. Arbeidstaker som har delvis permisjon etter § 12-6 har likevel ikke rett til permisjon etter leddet her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...