Gå til innhold

Enda en somalier som har drept her i landet......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det med det folkeslaget som gjør at vi har så hyppige slike episoder hvor de er innblandet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det har helt sikkert med "folkeslaget" å gjøre...

Skrevet

Vel, folkeslaget har en tendens til å ha opplevd å bo i eller ha foreldre som har opplevd å bo i Somalia. Om du så studerer hva som foregår der i landet, og kombinerer dette med å lese deg opp på ting som PTSD vil jeg tro du nærmer deg en forståelse. Sånn rent bortsett fra at slike som du og jeg aldri vil være helt i stand til å forstå det.

Skrevet

Var jo selvsagt bl.a. det jeg mente. Men lurer og på om det tross alt er en litt større aksept for det i deres kultur. Det har kommet mange flyktninger fra andre land som er minst like "herjet", men vi har ikke sett en like stor opphopning av tilfeller fra en bestemt folkegruppe på drap i Norge før.

Og i fare for å bli ansett som rasist, så burde myndighetene kanskje lære av dette her og sette psykiatrisk hjelp som en betingelse ved opphold her i landet. Før problemene har vokst helt ut av kontroll.

Skrevet

Les om Somalia og krigen der.

Det er et land med stor fattigdom (=uvitenhet, analfabetisme, osv).

I tillegg er det et land som ble rammet av en av tidenes jævligste kriger. Med slakting av menn og kvinner foran øynene på barn og unge.

De fattigste av de fattigste som klarte å flykte endte opp f.eks. i Norge.

Sett sammen følgende:

En ung person som hadde et liv, et arbeid, glede og en snill familie. (f.eks. deg selv)

Personen kommer hjem og finner kone og barn bli voldtatt og slaktet og hengt opp i taket i huset sitt, og må løpe alt han kan for ikke selv å bli fanget.

Personen kommer til en flyktningleir og blir sendt videre til Norge.

I Norge kan de ikke få jobb (de kan ikke språket, de kan ikke lese)

I Norge er det kaldt, ingen vil snakke med dem, og de er i dyp sorg og gjerne i psykisk ubalanse etter opplevelsen i hjemlandet. De lengter hjem, men må bli. Alt de hadde der er uansett dødt.

Etterhvert søker de selskap, og har kun et miljø å henvende seg til, det somaliske. Der treffer de :

1) noen koselige mennesker som har klart seg bra i Norge

2) mange psykisk traumatiserte mennesker som er i sjokk og sorg og relativt ustabile og ulykkelige og deprimerte

3) noen kriminelle utskudd som spesielt utnytter gruppe 2)

De er blitt en del av en ghetto-liknende klan med psykisk ustabile frender som kontrollerer hverandre via gruppe nr. 3)

Og så baller det på seg.

Somalierne i Norge er virkelige tapere både fra Somalia og i Norge, der vi tar i mot dem, men ikke hjelper dem.

Hvordan ville din hjerne fungert etter å ha måttet løpt din vei fra barna dine som lå vrengt på stuegulvet etter å ha blitt åpnet med kniv? Ikke så lett å forutsi, skulle jeg tro?

Somalierne er ofte noe uforutsigbare.

Dessverre er det en ond sirkel, for vi nordmenn blir enda dårligere til å ta kontakt med dem og hjelpe dem enn vi ville vært fordi de er såpass dårlige som de er, og dermed er det enda større sannsynlighet for at de klikker.

Selvsagt er de færreste mordere, men at somalierne er overrepresentert på visse statistikker er sikkert og visst. Og helt normalt, omstendighetene tatt i betraktning. De har sett og opplevd ting INGEN noensinne har måttet se og oppleve. Ikke engang jødene under 2. verdenskrig ble så inhumant behandlet, og alle vet jo hvor grusomt de hadde det.

Skrevet

Nei, det er ingenting i somalieres kultur som skulle tilsi at drap er ok.

MEN - somalier i Norge er en annen sak. De er ofte analfabeter, og dermed arbeidsledige og dermed i all vanlig forstand utenfor samfunnet. Slik kommer det aldri noe godt ut av.

Dessuten er det IKKE sant at det kommer folk fra andre land som er "minst like herjet". Grusomhetene i Somalia overgår langt det man har sett i andre land.

Psykiatrisk hjelp burde vært en betingelse, men hva kan psykiatrien bidra med? Vi nordmenn har ikke kunnskap om slike psykiske skader som det Somalierne har, og dessuten lite kunnskap om det de opplever ved å bli laverestående "klasse" og generelt sett ned på av "alle" i Norge.

Visste du at Somaliere er muslimer, som andre muslimer ler av? De opplever rasisme fra alle andre innvandrergrupper også.

Skrevet

Ja, stakkars dem. Da er jo det helt greit at de dreper da!

Skrevet

Har noen sagt det? Jeg skrev ikke noe sted at det var greit. Jeg bare svarte på HIs innlegg om hvorfor. Man kan ikke forvente høykultur av noen som er oppfostret i et helvete. QED.

Skrevet

Vil tro at noe psykiatrisk hjelp er bedre enn ingen. Noe generellt finnes det innen psykologien. Og selv om de har levd i et helvete finnes det desverre mange nordmenn og med helt grusomme oppvekster som får hjelp.

Skrevet

Jeg er enig med deg over. Om vi tar inn folk til landet, så får vi f... meg bruke penger på å hjelpe dem inn i samfunnet vårt også. Enten eller. Ikke sånn som nå i alle fall!!!

Skrevet

Eksen min var fra et krigsherjet land. Og det han opplevde var helt sykt, og ikke noe bedre enn din beskrivelse. Og det er mange av dem (dette var ikke somalia, ikke afrika i det hele tatt) her i landet med lignende bakgrunner, og merkelig lite i media om deres skjebner. Men uansett, disse hører vi lite om i slike sammenhenger.

Det finnes og flyktininger fra andre afrikanske land med helt grusomme bakgrunner, alikevel finnes heller ikke disse i statistikkene i samme grad i det hele tatt.

Så jeg lurer virkelig på hvorfor somaliere er overrepresentert her.

Og du, jeg tror kanskje du bør finne litt mer ut hvordan jødene var behandlet.

Skrevet

Det er jeg enig i.

Faktisk mener jeg at får de ikke et hjelpeaparat rundt seg som fungerer så kan man ikke ta dem inn i landet. Ikke bare ofrene deres det går ut over, men alle andre som dras over samme kam.

Somaliere er "svartelistet" i Norge i dag. Og ikke alle som klarer å skille mellom somaliere og andre afrikanere. Så det er jo veldig mange som settes i bås som ustabile og farlig her i landet pga dette.

Skrevet

Somalierne ble behandlet mye værre enn de jævla jødene. Faens jøder, de utnytter det at de ble sendt i konsentrasjonsleirer og drept. Men herregud, de fleste jødene som lever nå opplevde ikke det. Gå videre med livet.

Skrevet

innfør skuddpremie på dem..

Skrevet

Utnytter???

Det er en skamplett i vår vestlige historie.

Og jeg tror ikke de jødiske menn som ble satt til jobb i gasskammere og krematoriene hadde det så kjekt når deres familier var blandt dem som ble drept der.

Det finnes masse faenskap i verden, somalierene er desverre ikke i en særstilling.

Skrevet

Jeg er redd for somaliere. (Dvs somaliske menn, damene er jeg ikke redd for, men de fins jo omtrent ikke...?) Synes faktisk det er ubehagelig å bo i en by hvor det ser ut som det bare blir flere og flere av dem.

Liker ikke at de klynger seg sammen på gata, sånn at jeg må gå mellom dem med barnevogna for å komme forbi. For de står der absolutt hele dagen og bare røyker og skuler på folk osv, og de snakker aldri norsk, de bare snakker/gauler kjempehøyt på somali. (Vet at akkurat denne gaulingen er kulturelt betinget, men jeg synes likevel det er ubehagelig, det virker liksom så truende når de står og skriker til hverandre med et så hardt tonefall som de har.) Og noen ganger roper de ting etter meg også, da får jeg irrasjonelle tanker om at de kaller meg hore og vil følge etter meg og voldta meg og drepe babyen osv. Teit, sikkert, men jeg blir virkelig litt redd av det. (Blir redd av fulle menn som roper også, men de kan jeg i alle fall stort sett velge å holde meg unna. Det er litt verre når jeg faktisk :må: gå på akkurat den somalier-gata hver dag.)

Jeg synes ikke det er noe morsomt å ha fordommer, og jeg VET at man skal være pk og like alle innvandrere etc, men nei. Beklager, men jeg klarer det ikke. Somaliere har faktisk et utrolig dårlig rykte, og som hvit kvinne (hore?) ser jeg det heller ikke som mitt ansvar å strekke ut mine hender og rette opp i akkurat det:-(

Skrevet

Fordi somalierne er overrepresenterte i gruppen afrikanske flyktninger med ekstremt traumatisk bakgrunn. Det er rett og slett flere av dem enn folk fra f.eks krigsherjede deler av Kongo, Sierra Leone, nordlige Uganda, folkemordsurvivors fra Rwanda etc.

Man har så absolutt eksempler på utagerende vold hos disse andre nasjonalitetene også.

(Å gjøre dette til en debatt om hvem som har/hadde det verst av ulike grupper som har opplevd helvete på jord blir forøvrig latterlig og intet annet).

Skrevet

Ja, men jeg leste at selv om man tar hensyn til antall så er de overrepresentert.

Jeg tror ikke noe på å sette grupper opp mot hverandre for å se hvem som har hatt det verst. Jeg bare reagerte på at jødene ikke hatt det så ille.....

HI

Skrevet

Javel. Kan du vise meg statistikken som har sammenlignet somaliere med andre med tilsvarende bakgrunn og tilsvarende forhold her til lands? Jeg kan nemlig ikke helt tenke meg hvem det skulle være snakk om.

Selvsagt har jødene hatt det ille. Og sierraleonerne og guatemalanerne og nepaleserne og uganderne og burmeserne og rom-folket og samene og så bortetter.

Skrevet

Det var fra en avis og nei, jeg har det ikke forran meg.

Det stod ikke med lik bakgrunn, men antall saker i forhold til antall mennsker.

Og ikke kan noen si om en barnesoldat fra Sri Lanka har hatt det mindre traumatisk enn en fra somalia. Begge vil i så fall komme alene til landet med masse, masse baggasje.

Men allikevel er det i hovedsak den ene gruppen som havner i slike saker.

Skrevet

Var selvfølgelig ikke en statistikk med antall saker osv, men en beskrivelse av at det var flere saker blandt somalierene i forhold til andre grupper.

Skrevet

Antall mennesker fra hvor? Flyktninger? Innvandrere?

Det er jo essensielt.

Man kan ikke nødvendigvis gradbøye traumatisering, men man kan så avgjort si noe om livsvilkårene til store grupper mennesker og sannsynliggjøre at de i Somalia er ganske spesielle i forhold til f.eks Sri Lanka. (På Sri Lanka har man ting som noenlunde skoletilbud, en noenlunde fungerende stat etc., i Somalia har man fint lite annet enn en eviglang historie med blodig anarki. Selvsagt påvirker denslags kulturen).

Skrevet

Somaliere er dessverre overrepresentert på en del negative statistikker her i landet. Og i stedet for å gi det et skinn av aksept ved å skylde på at det er så ille i Somalia så bør man heller ta tak i dette. Men myndighetene tør jo ikke å si noe negativt om somaliere av redsel for å bli stemplet som rasister.

Og det er ganske kjent at somaliere i Norge er mer konservative muslimer enn de er i sitt hjemland. Det skyldes kanskje krigene i Somalia det også?

Skrevet

det er sant. en somalier jeg har jobbet med ble tvunget i militæret til å voldta og drepe en landsby. han er IKKE normal nå og kommer nok aldri til å bli det. han har voldtatt to damer i Norge som jeg vet om og politiet gjør ikke en dritt med det.

Skrevet

Det er det jeg mener, det er noe som gjør at somaliere topper statistikkene. Og du sier jo det nå, en eviglang historie med blodig anarki, som selvsagt påvirker kulturen.

(Forøvrig hjelper det fint lite med et skoletilbud for disse barna som er med en griljagruppe i jungelen. Dette gjelder ikke bare Sri Lanka)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...