elandra Skrevet 2. april 2008 #1 Skrevet 2. april 2008 Hei Noen som vet om det er skadelig å farge håret når man er gravid? Jeg har hørt så mye forskjellig, så er litt usikker... Har veldig lyst til å skifte hårfarge nå, så hadde vært fint om noen kunne svare
Venezia 1 Skrevet 2. april 2008 #2 Skrevet 2. april 2008 På www.gronnhverdag.no sier de at det ikke er bra, men alle frisører jeg har spurt sier at det ikke er farlig...
Solskinnsbolla & solstrålene Skrevet 2. april 2008 #3 Skrevet 2. april 2008 Frisører som blir gravide, blir jo ikke sykmeldt av den grunn, de fortsetter som vanlig, så jeg tror ikke det er så skadelig som enkelte skal ha det til nei...
Randi86*Salt og Pepper' Skrevet 2. april 2008 #4 Skrevet 2. april 2008 Jeg farga håret for 2 dager siden og har både hår på hodet og den fargen jeg ønska så bare farg håret du :-) Men om du skal bleike/bli lysere så kan det i noen tilfeller være at fargen ikke blir slik man ønsker når man er gravid..
Gjest Skrevet 2. april 2008 #5 Skrevet 2. april 2008 Ja, dette lurer jeg også på. En venninne har lest noen steder at det er er skadelig/ikke bra, mens frisøren min sier at det er flere myter omkring dette, men at de som utdannes nå lærer at det ikke er skadelig i det hele tatt. Ellers er det visst forskjell på farging og striping, fordi striping ikke blir gjort helt til hodebunnen, mens farging er helt inntil.. ! Jeg har stripet håret flere ganger i graviditeten, før jeg fikk beskjed om dette, men nå har jeg time hos frisøren i morgen og føler for å få en fresh frisyre, og har veldig lyst til både stripe og farge.. Er så usikker altså..! Vil jo ikke ta noen sjanser heller!!
Venezia 1 Skrevet 2. april 2008 #6 Skrevet 2. april 2008 Personlig tror jeg ikke det er noen fare å farge håret mens man er gravid, for man rekker ikke farge det SÅ mange ganger i løpet av de mnd man er gravid. Men når det er nevnt frisører, så mener jeg at de burde bli sykemeldt tidlig i svangerskapet pga alle kjemikaliene de står i hele dagen. Iallefall burde det tilrettelegges slik at de slipper å drive med farging/striping.
vår baby Skrevet 2. april 2008 #7 Skrevet 2. april 2008 Problemet med farging er vel at man ikke vet nok om det. Er noe i kjemikaliene som har innvirkning på hormoner. Det er derfor det ikke anbefales av div organisasjoner. Leste om det i bladet gravid. Var jo samme problemet med selvbruning.. Man må vel bare ta en avgjørelse som man føler er riktig, men er ikke så lett med "all" infoen som florerer..
elandra Skrevet 2. april 2008 Forfatter #8 Skrevet 2. april 2008 Tusen takk for svar Da tror jeg at jeg slår meg til ro med at jeg kan farge håret mitt i helgen jeg.
vimsan Skrevet 2. april 2008 #9 Skrevet 2. april 2008 Hei. Det er ikke skadelig å farge håret under svangerskap. MEN.. Håret kan reagere anneledes enn det ellers ville gjort. Altså er det lettere å få "kommunefarge" i stedet for den fine fargen det så ut som. Nå vet ikke jeg hvilken farge du har og ikke hvilken du ønsker og heller ikke om du skal farge hjemme eller i en salong. Men kan hjelpe deg med hvilken fargekode du skal velge om du sier hvilken farge du ønsker:-) Hilsen frisør.
elandra Skrevet 3. april 2008 Forfatter #10 Skrevet 3. april 2008 Hei Vet ikke helt åssen jeg skal forklare det jeg, men har lyst på mørkt... Nesten svart med litt rødlig eller lilla skjær... Og jeg skal gjøre det hjemme.. Skal ha kose kveld med mamma Tusen takk for hjelp.
Gjest Skrevet 3. april 2008 #11 Skrevet 3. april 2008 Hmm.. Jeg er utdannet damefrisør, og kan med hånden på hjertet si at farging er ikke skadelig når man er gravid... Fargene er mye mildere nå idag enn det de var for mange år siden. Det noen skriver her er at fargen kan bli en helt annen en den ønskede fargen MENS man er gravid.. Dette har jeg ikke opplevd eller hørt enda, men har opplevd at dette skjer når man ammer. Dette fordi hormonene spiller oss et puss... Hjemmefarger sitter mye hardere i håret, og er også sterkere enn frisørfarge, men tror ikke det er noe skadelig fordi. Men vær "forsiktig" allikevel, for noen kan jo reagere Det siste jeg vil si er at de fleste frisører er friske og raske under hele svangerskapet, selv om man jobber i det hver dag. Salongene er utstyrt med lufting/avsug som gjør det mer skånsomt for oss å stå midt oppi det Så med andre ord... Jobben gjøres på den akkurat samme måten som før man ble gravid Ta den kosekvelden med mamman din du, og blir fargen misfarget, er det ingen problem å gjøre det om igjen Lykke til
Lillegulle<3 Skrevet 3. april 2008 #12 Skrevet 3. april 2008 i et av de nyeste bladene av gravid anbefales det å ikke farge håret hvor et bestemt stoff var i, husker ikke hva det het. Det er ikke farlig å puste inn lukten, men det er stoffet som trekker inn gjennom hodebunnen. Derfor nytter det ikke å si at det er god ventilasjon ol Dette stoffet kunne virke på hormonene og fruktbarheten til fosteret. Men det er jo bare å finne hårfarger hvor dette stoffet ikke er i, var visst noen selvbruningskremer som også inneholdt dette stoffet.
Gjest Skrevet 3. april 2008 #13 Skrevet 3. april 2008 Fargen trekkes ikke inn i huden,den setter seg bare i skjellaget i håret. Det er vel amoniakk du mener?Amoniakk er i de fleste farger, men det har kommet noen farger uten dette i nå. Har hørt at noen av kundene mine som er plaget med psoriasis og lignende har prøvd dette. De er veldig fornøyd med de, men fargen sitter mye dårligere. Du kan lese mye rart i alle blader, og man blir aldri klok på noe av det. Men, som sagt.. Og dette vet jeg.. Fargen trekkes IKKE inn gjennom hodebunnen
snart mor til 3 Skrevet 4. april 2008 #14 Skrevet 4. april 2008 Får hive meg på å svare litt her jeg og... Som mange sier her så er det ikke farlig å farge håret når man er gravid..det man bør være klar over er at hormonene styrer showet også i hårveien. Du risikerer derfor å ikke oppnå den fargen du egentlig ønsket dette gjelder vel spesielt ved bleiking slik jeg har forstått det. Man kan også bli mer ømfintelig til farging enn hva man har vært tidligere. selv endte jeg opp med store sår i hodebunnen når jeg lysfarget håret før jul..det var et vondt mareritt! Dette skjedde da hos frisøren. Det logiske ville vel da vært å styre unna lysfarging av hår framover,menne...det gikk ikke,så igår satt jeg på badet å tok etterveksten... konfirmasjonssesongen starter nå,og har lyst til å se bra ut..så fant ut at skulle hodebunnen reagere denne gangen og så ville det gå over før den tid uansett..og blir fargen feil så kunne jeg jo bare farge hele håret mørkt... nå når hormonene var roet ned derimot gikk alt perfekt..kom meg ikke til min vanlige frisør da hun holder til 150 mil unna,så derfor gjorde jeg det like greit hjemme.. det eneste man bør huske på er å sette seg en plass med god lufting..et varmt,lite og innestengt bad er ikke ideelt..husk å ha døren åpen og gjerne et vindu og mens man holder på så er det bare å farge ivei lykke til! :-D
nina er gravid;) Skrevet 4. april 2008 #15 Skrevet 4. april 2008 det er ikke falig å farge håret, grunnen til brudd på hårstrået ved perm el farging med høyt vannstoff (bleking)er:når du blir gravid tar fosteret masse næring ..dette fører til at du får en svekkelse ved hår røttene i løpet av 9 måner våkser håret ca 20 cm dette håret kan ..våre svekket.Men det er ikke falig å farge det,verken for deg el foster.Frisøren derimot..de av oss som er organiserte sitter på opplysniner , 10 av de tilsetningstoffene som er i farge er ulovelig for bla malere å jobbe med uten verneutstyr. Det er 70 prosent større sjans for å få bryst kreft etter 15 år i yrket. Hanskene vi jobber med beskytter ikke godt nok mot kemikalier og de største gift mengdene blir frigitt når et farget hår er vasket, og vi jobber uten hansker for å klippe det. Mange leger ,blandt annet min ga meg tilbud om graviditets penger (nav) på lik linje med malere og andre i utsatte yrker.jeg mistet desverre, Vi står med dette flere ganger om dagen , men faren er regnet ut opp mot kunde..hver sjette til åttende uke..Frisør yrket er fortsatt ikke stuerent ,og det er mye vi ikke blir opplyst om..klem fra nervøs frisør som venter på prøverør
Mammamia&EmmaTherese Skrevet 4. april 2008 #16 Skrevet 4. april 2008 De frisørene jeg har spurt har sakt det er ufarlig. Men ble visst noe annet hvis en skulle gjøre det selv.
vimsan Skrevet 4. april 2008 #17 Skrevet 4. april 2008 En farge som har kode 6.66 er veeeeldig rød, men vedig fin om den blandes med f.eks en farge som har kode 3.0. Bland disse 50/50 og fargen blir mørk med godt rødskjær. (litt kjipt å blande hjemmefarger, men det funker) :-) Jeg har opplevd at farge ikke blir den ønskede under svangerskap (på meg selv) Skulle farge ettervekst med farge 6.3, og det er den fargen jeg har brukt i det siste. Resultatet ble nesten en 4'er:-)
elandra Skrevet 4. april 2008 Forfatter #18 Skrevet 4. april 2008 Tusen takk for svar Bra det gikk fint med fargingen din denne gangen! Smilte godt da jeg leste svaret ditt, for det kunne vært meg! Hadde tenkt på akkurat samme måte
elandra Skrevet 4. april 2008 Forfatter #19 Skrevet 4. april 2008 Så gøy! Da prøver jeg det Aldri prøvd å blande farge før, så dette blir moro Tusen takk igjen
Lillegulle<3 Skrevet 4. april 2008 #20 Skrevet 4. april 2008 Kjenner jeg blir litt irritert her så jeg måtte fram med gravid bladet: Utdrag s 45 gravid nr 1 2008 Vent med ny hårfarge Miljøorganisasjonen grønn hverdag mener hårfargemidler er et av de mest skumleste kjemiske produkter gravide kan bruke. - vi fraråder gravide å farge hårer fordi alle produkter som huden bliri påført kan komme inn i kroppen ril den gravide og fosteret. - I noen hårfarger er det RESORCINOL, som er et av de mest brukte fargestoffene i hårfarge, dette stoffet står på EUs liste over stoffer med dokumentert hormonforstyrrende effekt. Slike stoffer kan blant annet påvirke kjønnsutviklingen og fruktbarheten. Hvis hårfargen inneholder dette stoffet skal det stå på etiketten. For å være på den sikre siden, mener vi at gravide og ammende bør unngå å farge håret. Hvorfor norske myndigheter ikke går ut med advarsel: Regelen er at man venter med å forby noe til man er helt sikker på at det er skadelig. Grønn hverdag mener dette kan være for sent. Altså: ingen som sier at det IKKE er farlig, men man kan ikke BEVISE at det er farlig. Men dette stoffet RESORCINOL har DOKUMENTERT hormonforstyrrende effekt.
nina er gravid;) Skrevet 4. april 2008 #21 Skrevet 4. april 2008 jepp jeg skrev et inlegg lenger oppe..helt enig med deg lillegull..tenk på de frisørene som står med dette vær dag ..og det trekker mellom hansker og inn i blodbanene,tror en gang iblant går greit..men striper er jo et alternativ..kan ta de med forskjellige farger...pluss alle løsemidlene fra spray gel pluss pluss..jeg står ikke der gravid.Da jeg var gravid ringte jeg gift sentralen.osv ..men svaret jeg fikk på hva de forskjellige stoffene produktene kunne inneholde,Var at de ikke hadde de..jeg måtte selv ringe produsenten for opp,dette hadde de prøvd, men produsenten var tilbakeholdene,ingen lover om plikt til dette i norge..jeg ga selfølgelig opp..i alle salonger ,på lik linje med andre arbeidsplasser skal de være hms papirer på Alle produktene..det har ikke vi..sa jeg at jeg har sagt opp, vi skal igang med prøverør og jeg tar ikke sjansen..men en striping el farge i løpet av graviditeten hadde jeg tort,nok andre falige ting vi omgir oss med..eks koffein som cola er full av er heller ikke bra.alt med måte
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå