spent86Mod:) Skrevet 2. april 2008 #1 Skrevet 2. april 2008 Blir det innvendig eller utvendig UL???Er 10+3 til fredag..var på ti8dlig ul i uke 7 og da så vi ett hjerte som slo...var helt utrolig!!!Håper jeg fås se spiren og høre ett hjerte nå også:)Selv om bekymringene er store for att noe skal være galt...har nesten ingen sympt. jeg heller...ømme bryster og litt kvalm:)Hva elers skjer på første kontrollen jenter??:)gleder meg til å komme over i 2.trim. da ting kansje er litt mer sikkert:)
HøstBaby <3 Elias Skrevet 2. april 2008 #2 Skrevet 2. april 2008 Svarer deg fra 2. tri Spørs om du skal til jordmor eller lege, og om de har UL apparat. Har det det blir det nok mest sannsynlig fortsatt innvendig, jeg tok innv. frem til uke 14, men det varierer fra lege til lege hva de ønsker å prøve. Det er litt tidlig å høre hjertet enda så det er ikke sikkert de vil lytte engang i tilfelle de ikke finner den, så blir du unødig bekymret. Jeg fikk høre hjertelyden for første gang i går hos jordmor, er 16 uker nå. Sånn ellers, når du skal på første kontroll hos jordmor/lege så varierer det litt hva som blir gjort, men standard er å sjekke urin, ta blodprøver, blodtrykk, sjekke vekt (noen tar høyde også), skrive helsekort for gravide, snakke om alkoholvaner før/under svangerskap, samme med røyk og andre rudmidler, snakke om kosthold og om tidligere svangerskap/aborter/dødfødsler. Mer enn det tror jeg ikke du rekker på første kontroll, sånn fødselssnakk osv kommer senere Tror jeg har fått med meg alt da, hvis ikke så finner du ut av det uansett på fredag Masse lykke til
AO3 Skrevet 2. april 2008 #3 Skrevet 2. april 2008 Hva som skjer...? Not much... Det er ikke vanlig med UL på kontrollene. Du har flaks hvis de gjør det. Det er ikke sikkert de vil lytte etter fosterlyd, og om de gjør det, er det ikke sikkert de vil finne den så tidlig. Ergo er det ikke sikkert de vil forsøke heller, fordi du vil bekymre deg hvis de ikke finner den. Ellers er det mest utfylling av papirer, litt prat ("bare for ordens skyld, du ønsker å gå videre med svangerskapet?" "eh... ja!" hehe), lytte på hjerte/lunger + blodprøvetaking. Alt i alt: Mest papirarbeid. Og, ikke å forglemme: "Det ligger noen brosjyrer ute på venterommet, du kan se om du finner dem." Ikke forvent deg så mye på første kontroll, da blir du ikke skuffet. Men uansett er det jo litt koselig da - å komme inn i "gravid-systemet"!
spent86Mod:) Skrevet 2. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 2. april 2008 ok:)Jeg hørte hjertelyden i uke 7 på tidlig UL så veit jo litt åssen det er:)Skal til lege som har Ul apparat...ikke til jordmor:)Takk for lange og gode svar:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå