tixa*fødeklar* Skrevet 2. april 2008 #1 Skrevet 2. april 2008 Jeg har lest innleggene dine til GuriMalla ang setefødsel, og jeg må bare få si at du har vært til stor hjelp for meg. Har en jente på 20 mnd som jeg fikk med ks fordi hun lå i seteleie. Jeg er nå 35 uker på vei med nr to som også ligger med rompa godt plantet ned i bekkenet. Men denne gangen har jeg vært så i tvil om hvilken forløsningsmetode jeg skulle velge. Har jo så lyst til å oppleve en vanlig fødsel. Gjør godt å lese om positive fødselsopplevelser selv om det var setefødsel. Lå din med rompa ned og beina opp? Lurer så fælt skjønner du, for min ligger antakeligvis med beina nedi bekkenet også. Skal på sykehuset på kontroll om en drøy uke, så får jo så klart høre da str på bekken og sånt.
2 fine små Skrevet 2. april 2008 #3 Skrevet 2. april 2008 Hei du, Saa fint da, at man kan vaere til noen som helst hjelp... =o) Hos meg kom rumpa foerst, men om bena i utgangspunktet laa foerst, det vet jeg ikke, tror ikke det. Det kom et lite "fuglebryst" foerst som jeg fikk kjenne paa mens den jobbet litt inn og ut paa de foerste pressriene, saa den groenne baesjen som jo skal komme dagen etterpaa, paa barsel eller noe, hehe....og saa kom hele stumpen ut. Etter det saa lirket man rolig ut et og et ben, foer man tok ut navlestedet sekunder foer legene begynte aa vri kontrollert resten av kroppen ut. Overkroppen maa jo ut, fordi navlestrengen staar litt i klem naar navlestedet er foedt. Min baby fikk likevel fint med surstoff akkurat da navlestrengen sto i klem, fordi man jo naturlig er noe videre der nede naar man er i foedsel. Og - ikke minst - saa er jo navlestrengen som en vannslange i spenn, saa det skal godt gjoeres aa klemme den saa stram at babyen ikke faar luft den korte tiden siste del av babyen er paa vei ut. Dersom beina ligger foerst, ville jeg tro at det er enda enklere aa faa ut babyen i sete, da de faktisk faar tak til aa bevege babyen nedover samtidig som ingenting kan skje med ryggen, da den faktisk er rett! Vil tro det bare er positivt om bena er foerst og tenker de kommer raskt av seg selv naar man begynner aa presse (men dette er bare synsing, sett det paa listen over ting du vil spoerre legen om) Likevel tror jeg faktisk stumpen legger seg ned, eller glir ned naar riene starter, det virker mest logisk, tror ikke bena klarer aa holde "foersteplassen" ned mot utgangen naar stump med godt trykk fra ryggsoeylen og hodet presser paa. Saa spennende aa se hva du velger da! Faar begynne aa henge litt her inne da, selv om det er en hel mnd til jeg egentlig har noe her aa gjoere. Jeg synes likevel det er saa viktig aa bidra med gode setefoedselsopplevelser, fordi hele samfunnet har blitt helt angst- og redselsfokusert, mye "halvtomme glass der ute". Noen av oss velger aa se mulighetene i det, inntil det motsatte er bevist, og jeg er en av dem. Hos meg ville de ogsaa til med skalpellet mot slutten, fordi de syntes det var lite fortgang i ting (etter et doegn paa kur for aa faa rier og ca 11t aktiv foedsel) men jeg takket nei saa lenge det var helsemessig forsvarlig aa fortsette og babyen hadde det bra og hvilte som sagt ut litt og vips - saa var det aapning. Mannen min fikk beskjed om at naar hun er i gang igjen naa, saa kutter vi. Han var innstilt paa det, men vips - saa var det nesten full aapning og babyen hadde det utmerket, det saa de paa monitor. Saa selv om Rikshospitalet sine prosedyrer sa at naa skal vi ta et keisersnitt, saa gikk de med paa aa fortsette, fordi det ikke var noen grunn til aa ikke gjoere det. (viktig aa legge merke til at sykehuset var raskere til aa gjoere KS, noe som jo i seg selv er litt beroligende paa et vis - at de ikke er "kjipe" paa aa ta KS, om det trengs) 1time og noe etter det var barnet foedt og vi var begge i god form. Soerg for at du faar saa mye informasjon som mulig rundt dette, fra kvalifiserte mennesker, ikke bare oss synsedamer her inne med en eneste erfaring =o) Jeg foeder som sagt med glede i sete igjen, vaginal hodefoedsel vil jo vaere noe helt ukjent for meg, jeg toer ikke tenke paa at det svaere hodet skal komme foerst, hehe... Jeg har jo ingen erfaring med noen hode som skal foerst, saa det blir helt nytt for meg da. Det er ogsaa verdt aa nevne at legen min ikke villle ha meg til kontroll siste tiden, da han sa at "jeg har jobbet 30 aar som foedselslege, og dersom du var min datter hadde vi bestilt KS for lenge siden og naar du nekter, saa faar Rikshospitalet overta deg" Da tenkte jeg i mitt stille sinn, at du er godt over 65 aar og de setefeodslene du har sett, de var ikke med alt det enestaaende utstyret man har i dag, til aa overvaake babyen konstant, samtidig som man har bedre rutiner for KS dersom aktuelt underveis. Saa jeg havnet paa Rikshospitalet for de siste kontrollene og det var helt i orden for meg. Lykke til da!
2 fine små Skrevet 2. april 2008 #4 Skrevet 2. april 2008 En ting til, det er visstnok - har jeg laert naa, noen som har en livmor som gjoer at alle babyer vil ligge i seteleie mot slutten, det har visst med form og toeylighet paa livmoren aa gjoere for aa si det kort. Er spent paa om jeg er en av disse, men det er veldig faa altsaa. Jo mer jeg tenker etter saa tror jeg min omtrent satt i lotus paa slutten der og hadde gjort det lenge. Hun har ingen plager i rygg/hofter og annet i etterkant.
tixa*fødeklar* Skrevet 2. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 2. april 2008 Var veldig uforberedt sist, og følte at de ville tvinge meg til setefødsel. Fikk ikke noe info om verken det ene eller det andre. Og så skjedde alt så raskt. Bekkenet mitt ble målt dagen før jeg fikk rier 15 dager før termin. Bildene skulle vurderes dagen etter, så jeg visste ikke om bekkenet var stort nok heller. Føler meg mer forberedt denne gangen og har lest masse, og skal prate med de på sykehuset når jeg skal dit. Hvis bekkenet er stort nok, og ungen ikke altfor stor, heller jeg mot vaginal fødsel. Hadde stort sett bare hørt negative ting om setefødsler, så var godt å kunne lese om din koselige erfaring. Har også hørt om andre som har hatt gode opplevelser med setefødsel. Blir spennende å høre hva de sier på sykehuset. : ) Hvor langt er du på vei med nr to da? For du er gravid vel? Fikk det inntrykket hvertfall..
2 fine små Skrevet 2. april 2008 #6 Skrevet 2. april 2008 Blir 24 uker til loerdag, om UL termin er riktig, men i mitt hode er jeg nesten 2 uker lenger, hehe..... (som om det teller noe) Saa jeg har ikke noe her aa gjoere foer om en mnd, men jeg skal holde meg til aa snakke om setefodsel og ikke saa mye annet, da kan jeg kanskje gjoere noe nytte for meg. Jeg kjenner 4 andre med hyggelige setefoedsler og en som har en litt mindre hyggelig erfaring, men da var hele seteleiet en overraskelse der og da. En av de fire med hyggelig opplevelse visste det heller ikke, men det gikk fint for det. Det finnes mye bedre utstyr til aa foelge med babyen naa som sagt, enn for bare 5-6 aar siden, saa det er viktig at vi med gode opplevelser stikker hodet fram, det sa jordmoedrene paa Rikshospitalet til meg. "Kan du ikke gaa ut paa de forueme paa nettet og skrive om dette?" sa de til meg, og det gjoer jeg med glede.... (sjelden noen i helsevesenet vil at vi skal det da, hehe...) Roerende at du er saa mye mer informert, motivert og aapen denne gangen da, og fullt forstaaelig! Det er saa mye bedre naar ikke ting blir tredd over hodet paa oss, det er helt sikkert. Jeg vil strekke meg saa langt at jeg vil si det var en sjelden fin opplevelse som jeg ikke ville vaert foruten, og det fikk virkelig oppmerkesomhet paa sykehuset at det kom inn en foedende som i den grad det var mulig ville foede i sete og helst ikke ha operasjon. Var litt stolt da, hihi, man har lov til det som deilig selvsentrert hoeygravid. =o))) Foelger med paa deg jeg naa, bare koselig aa dele informasjon.
tixa*fødeklar* Skrevet 2. april 2008 Forfatter #7 Skrevet 2. april 2008 Ja, føler meg mye mer motivert hvis jeg kan få bestemme det selv, i stedet for å få det tredd nedover hodet som du sier : ) Du skal få høre hva jeg bestemmer for.. Men takk for gode råd uansett
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå