Gå til innhold

noen som vet angående termin dato og graviditet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg var på ul fikk jeg satt graviditeten 2 uker fram, slik jeg faktisk hadde regnet med.

Altså jeg var 2 uker lengre en legen hadde skrevet først.

Så sier jordmor at jeg setter termin dato til 23/7 du er da på overtid hvis du går lengre en 6/8.

Jeg har liksom trodd at overtid begynner dagen etter termindato jeg.

(fødte før termin sist så har ikke fått satt meg inn i det.)

Men hvis overtiden ikke starter før 6/8 og så lar de deg gå så mye som 3 uker over hvis ting ikke starter så er jo det fryktelig lenge da.

Termin dato 23/7 men riskikere å ikke bli startet før 27/8.

Er det virkelig sånn de regner eller har jeg misforstått?

(jeg vet jo at det bare ville være i verste fall da men alikevel.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De regner vell 14 dager etter termin som overtid..Like vanlig å få 14 dager før som 14 dager etter termin.. Så hvis du går en uke over tid blir du satt i gang..Høres greit ut i mine ører ;-)

Skrevet

Gikk i surr for meg og nå he he..Mente hvis du går en uke etter overtid så blir du satt i gang;-)

Skrevet

Det jeg lurer også for som jeg skjønte på jordmor var det 3 uker etter overtiden begynner.

Er det en uke etter altså 3 uker etter termin så er det jo greit.

Men mer en en mnd etter termin syntes jeg var utrolig lenge og bekymmringsfullt. Kan jo ikke være bra for barnet.

HI

Skrevet

Når det har gått 2 uker over termin, kan du bestille time på sykehuset for overtidskontroll (dette variere litt fra sykehus til sykehus, noen tar inn til overtidskontroll 1 uke over termin). De sjekker da om du er "moden", tar UL og sjekker at alt er OK med baby, at du har nok fostervann osv. Hvis alt ser bra ut, kan du gå enda en uke uten at de setter deg igang. Du må da inn på kontroll annenhver dag for å sjekke at alt er i orden. Jeg gikk selv 14 dager over termin. Fikk da kontroll på sykehuset, og de fant ut at jeg hadde forlite fostervann. Fødselen ble derfor satt igang samme dag.

Skrevet

ok det høres bedre ut, Glad at det må være Jeg som har misforstått jordmor. :-)

Takk for svar

HI

Skrevet

Det stemmer det som jordmoren din sier..Du er på overtid hvis du går over 14 dager etter termin datoen din..Stemmer det med datoene hun har gitt deg;-)

Skrevet

Min JM sa at det var normalt å føde i fra uke 38-40 - til termin. Termindato er en gitt dato ut i fra statistikk. Over uke 40 regnes som overtid.

Skrevet

Hentet fra A-Å :

TERMIN: Den datoen du, jordmora eller legen regner seg frem til at babyen skal fødes. Den beregnes enten ut fra termin Naegele. Den tar utgangspunkt i første dag av siste mens og teller seg frem til 280 dager senere, den har en feilmargin på pluss/minus fjorten dager. Det samme har for så vidt også ultralyd terminen selv om den baserer seg på målinger av fosteret rundt uke 17 med ultralyd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...