Gå til innhold

gudforeldre/faddere


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Snakket med min samboer ang dåp og hvem vi skal ha som gudforeldre og faddere.

I hans familie er det så og si INGEN tradisjoner, og de har da ikke gudforeldre, noe vi har i min familie.

Han lurte på forskjellen mellom gudforeldre og faddere var... og det eneste jeg kunne tenke på var at jeg har kontakt i dag med mine gudforeldre og får en ekstra gave av de på bursdag...eller nå som jeg har blitt så gammel så får jeg hvertfall gave :) mens fadderene mine vet jeg bare var bestemor men husker ikke de andre.

gudforeldrene kommer liksom i første rekke...

 

Vet noen noe mer om dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg trodde det gikk for det samme jeg...bare at noen bruker tittelen gud mor/far i stede, på papiret til kirken kan jeg ikke huske at det sto noe spesifikt om de to "titlene". min ste søster bruker gudmor tittel mens min venninde bruker bare fadder tittel...

Jeg hadde samme dilemma som deg sist barn(ny pappa nå) han var ikke døpt og ingen i familien hadde det som tradisjon,men for min familie er det en veldig fin tradisjon og en mulighet for å samle hele familien for å feire barnet like mye som å "kristne"barnet.

Det ble em veldig fin dag for oss og når den var ferdig syntes pappan oxo at dette var en fin tradisjon selv om han aldri hadde opplevd det før...må si at jeg har en veldig stor familie så 3/4 var fra min side...og vi er flinke til å sette ungen og foreldre i fokus på en så spesiel dag!

 

Er ikke farlig å spørre presten vettu...bare å ringe til kirkekontoret om du fortsatt lurer,de er bare mennesker som oss;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn jeg er vant med det også. Kun 1 gudmor eller gudfar, og det er den som bærer barnet til dåpen. Resten er faddere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm...kansje det er litt forskjellig i forhold til hvor man bor i landet??

sånn som i nord norge der sier vi gumor og gufar om fadderene...om man feks har ett venne par som er fadde har de den tittelen..men ikke om tante og onkel er fadder da...hmm...nei kansje ikke jeg er den rette til å utale meg...kan hvist ikke så mye om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fadder og gudforeldre er det samme!

 

Det er der for å skape et nettverk rundt babyen. de kan gjerne bære babyen opp ja:) også har de en ansvar for å lære babyen om kristendommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...