Gå til innhold

Dere som bruker fødselsforberedende olje, f.eks Weleda...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gått til innkjøp av denne oljen selv, men på eska står det bare at det skal brukes regelmessig fra uke 34.......hva vil det si? Noen som har fått gode råd fra jordmor e.l.? Er det 5 min hver dag, to timer i uka, 15 min annenhver dag..........??? Hva er vanlig liksom? Og en ting til, smører/masserer dere kun område mellom vaginaen og endetarmen...? Eller er det meningen at man skal bruke oljen "oppi mellom" også? Prøvde dette, men syns både det var vanskelig å komme til, samt at det gjorde vondt i tillegg (er nok litt trang nedentil...).

Setter pris på noen kloke svar her! :-D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Her er en fin artikkel på internett der det står om fordelene ved å "smøre" og en "oppskrift" på hvordan dette kan gjøres riktig. Håper den er til hjelp:)

http://www.babyworld.co.uk/information/birth/assisted_delivery/

perineal_massage.asp

Limer like godt inn oppskriften her tilfelle du ikke gidder å lese hele artikkelen

How is it done?

You should start perineal massage about 4 to 6 weeks before your due date, and while there are different ways to perform it, they generally all follow the same techniques. Tania shares the massage that she teaches at her antenatal classes:

Wash your hands.

Find a private, comfortable place and sit or lean back in a comfortable position. Some women lie on their side and bring their hand round the back. Use cushions to support your legs.

Use an unscented vegetable oil, such as sunflower oil or olive oil on your thumbs and around the perineum (området rundt vagina og mellom vagina og endetarmsåpning).

Place one or two thumbs (or fingers if you can't reach) about 1 inch (2-3cms) inside your vagina. Press downwards and to the sides at the same time. Gently and firmly keep stretching until you feel a slight burning, tingling or stinging sensation.

Hold the pressure steady at that point with your thumbs for about 2 minutes until the area becomes a little numb and you don't feel the tingling as much.

Keep pressing with your thumbs. Slowly and gently massage back and forth over the lower half of your vagina. Do this for 3-4 minutes. Remember to avoid the urinary opening. You can start with very gentle massage, increasing the pressure as sensitivity is reduced.

As you massage, pull gently outwards (forwards) on the lower part of the vagina with your thumb(s) hooked inside. This helps stretch the skin as the baby's head will stretch it during birth.

You can also ask your partner to perform the massage, especially as you near your due date and become less mobile. If the thought of vegetable oil doesn't appeal, you can also use Vitamin E oil, coconut oil or any of the specially prepared perineal massage oils that are now available.

Håper dette hjalp!

Skrevet

Har gjort noen spede forsøk på slik massasje, men synes det er ganske styrete, og tror ikke jeg får det helt til, så her hos meg står oljen på nattbordet, til pynt. Tror jeg lar det bli med det! Nok av annet å bruke tid på. Men har troa på at det kan hjelpe, hvis man har tid og tålmodighet og finner riktig "teknikk" :)

Skrevet

Jeg har også kjøpt Weleda, og har brukt den siden uke 34. Har massert hver kveld jeg...hva med dere?

Skrevet

hei.

jeg brukte dette fra uke 34. hver gang jeg gikk på do, masserte jeg mellomkjøttet. fødte den 20 mars. jeg revnet ikke. så jeg tror det hjalp. "bedre å smøre en gang for mye enn en gang for lite"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...