Rebekka82FØDEKLAR:) Skrevet 2. april 2008 #1 Skrevet 2. april 2008 Babyen min har egentlig vært svært aktiv inni der siden jeg begynte å kjenne spark. Men siden påske har den endret mønster. Den har på en måte fått ett nytt mønster som jeg har begynt å bli kjent med. Men jeg blir veldig bekymret når jeg leser at et friskt barn aldri sparker mindre enn ti spark i løpet av to timer. Synes ikke den har gjort det i det siste. Men jeg kjenner liv flere ganger om dagen. Selv om den er mye mer rolig. Ikke kraftige spark lenger slik det var før. Er i uke 32 nå. Var på en ultralyd for en uke siden, og de sa at alt var bra. Litt lite fostervann, men det skal jeg sjekke opp med en ny ul om en uke. De sa også at babyen sparket og var aktiv der inne, og de lurte på om jeg ikke kjente det. Har ellers vært hos jordmor i går for kontroll. Fin fosterlyd sa hun. Hjerteslag på 130. Har aldri ligget så lavt før, men hun sa det var normalt. Men nå er jeg virkelig så bekymret at jeg ikke klarer å nyte disse siste ukene av svangerskapet. Gikk greit så lenge den var veldig aktiv. Da trengte jeg ikke bekymre meg. Er så redd noe skal være galt, og at det skal skje noe nå som kunne vært oppdaget og unngått. Jeg synes forsåvidt jeg har gjort det jeg kan. Har vært til registrering og alt i påsken. Og siden jeg var på kontroll i går så tenker jeg at jeg ikke trenger ringe idag siden jeg har kjent litt og det er tidlig på dagen. Men kjenner jeg blir frustrert. Det virker som "alle andre" har for mye liv der inne, og bare vil ha fred og ro. Jeg vil bare at min baby skal sparke masse, så jeg vet det er bra der inne.
Gjest Skrevet 2. april 2008 #2 Skrevet 2. april 2008 Det der med ti spark på to timer er vel at du i løpet av døgnet skal ha en 2 timersperiode hvor du kjenner ti spark eller mer. Ikke 10 spark annenhver time, hvis du skjønner hva jeg mener. Så lenge bevegelsesmønsteret er kjent for deg er dette også et godt tegn. Det blir jo trangere på slutten og sparkene kan bli mer dovne/dumpe.
lucky3 Skrevet 2. april 2008 #3 Skrevet 2. april 2008 Jeg skjønner godt hva du mener og har det litt sånn selv, selv om dette er min 3.graviditet og det har værtl ikedan med de to forrige - det kommer en periode etter 30 uker hvor barnet får mer faste sovemønster og også mindre plass slik at det blir mer bevegelser enn spark. Min JM sier at du i løpet av en stund hvor du sitter i ro og kjenner at babyen er våken skal kjenne minst 5 spark eller bevegelser. Men det er alltid åpent hos lege/JM eller på føden for å ta en test dersom du er uroli - ikke nøl med å ta kontakt når du er bekymret. Det skal bli godt å få dem ut:) Håper du klarer å slappe av litt de neste ukene - et annet tips jeg leste var at når den hikker er dette et tegn på at den trives og har det bra, så jeg blir glad hver gang jeg kjenner det. Ellers er det lang perioder med stille her og og jeg er glad hver gang den er i full fart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå