Gå til innhold

Hvor lenge bruker man bilsete til barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, hvor gamle er barna når de ikke lenger trenger og ha sete?

vet at det er mange anbefalinger ute og går, men hva blir praktisert rundt omkring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, når vekt og høyde tilsier at sete/pute er unødvendig. Alder sier jo ikke så mye om et barn.

Her slutta snuppa når hun var 6 år (dette er 8 år siden og da var det jo helt andre regler)

Eldstegutten slutta når han var 8 år (2 år siden) Da var han 145 høy og veide 38 kg. Så ikke helt poenget med pute lenger ;-)

Skrevet

Trygg Trafikk, ja. :)

7-åringen min bruker fortsatt bilsete.

Skrevet

ble det ikke en ny regel i fjor at dem må bruke pute til dem er 150 cm høy da?

Skrevet

Hmm.. Tror ikke bare det går på høyde alene, men en fin kombinasjon av høyde, vekt og alder. Hvis ikke så kjenner jeg flere som måtte hatt en sånn pute omtrent resten av livet!

Skrevet

150??? Hehe, jeg er 10 cm fra å måtte bruke pute når jeg kjører bilen da! :-D

Påbudt til over 135 cm, er det ikke sånn?

Skrevet

Dette går på vekt og høyde, ikke alder.

I følge loven så skal alle barn opp til 135 cm og/eller 36 kg sikres på godkjent sikringsutstyr(dvs. at det ikke er tillatt å sikre disse barna med kun bilbelte).

Barna som er mellom 135 og 150 cm er kun pålagt å bruke sittepute eller beltestol om dette finnes i bilen. Legger man igjen sikringsutstyret hjemme er man ikke omfattet av påbudet. MEN det anbefales for barnets sikkerhetsskyld å bruke sittepute eller beltestol så lenge som mulig.

§ 1

b)Der bilbelte er montert, skal barn lavere enn 150 cm bruke godkjent sikringsutstyr som er tilpasset barnet eller slikt utstyr i kombinasjon med ordinært bilbelte.

c)Der det ikke finnes godkjent barnesikringsutstyr, kan barn under 150 cm og over 135 cm bruke ordinært bilbelte.

Forskriften finner du her:

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19790921-0007.html

Skrevet

Forhåpentligvis veier du mer enn 36 kg ;)

Skrevet

En link til:

http://sikringavbarnibil.blogspot.com

/2008/03/sikring-av-aldre-barn-opp-til-ca.html

Du må sette det sammen til en linje og lime det inn i adressefeltet, bare delte det opp ellers så ville litt av adressen forsvinne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...