Gå til innhold

Hva er best: BHG eller hjemme med mor/far?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis dere ser bort i fra økonomi og andre ting og bare tenkr på barnets beste: Hva tror dere er best? Å gå i barnhage eller være hjemme med mor/far?

Selv ser jeg på barnehage som noe positivt, og ikke noe jeg MÅ ha barnet mitt i fordi jeg ikke har råd til å gå hjemme..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis mor eller far trives hjemme, så må vel det være fint å ha barnet hjemme. Kanskje kjedelig for mor og barn hvis ingen andre er hjemme. I barnehage derimot så er det andre barn å leke med. Jeg for min del hadde ikke trivdes med å bare gå hjemme, og tror ikke barnet har stor gled av å gå hjemme med en mor som er misfornøyd. Vil tro at dette er veldig individuelt.

Skrevet

Jeg kan bare snakke ut i fra vår egen situasjon. Alle barn er jo forskjellige. Vi har en aktiv og sosial liten gutt på 2 år. Han begynte i barnehagen da han var 1,5 år og storkoser seg. Han går i en liten barnehage. I hans avdeling er det bare ni plasser, mens den store avdelingen er på 24 barn. Nå går jeg selv hjemme med en baby på noen måneder, men har valgt å la gutten ha full plass i barnehage. Rett og slett for at han skal få utfolde seg, leke og lære. De lærer så utrolig mye i barnehagen og får prøve seg på ting som jeg aldri hadde kommet på at så små barn skal kunne klare. Siden jeg går hjemme, går han ikke så lange dager og innimellom er han hjemme sammen med meg og babyen. Men jeg tror han har det kjekkere i barnehagen, enn å være hjemme med meg og den lille hver eneste dag, men er glad for muligheten til å ha han hjemme innimellom også, for de er jo bare små en gang. :o) Så her blir det litt sånn "ja takk, begge deler."

Jeg tror at viss barn skal være hjemme med mor og far, så må det organiseres littegrann ihvertfall. F.eks treff med nabobarn i sangkassen eller åpen barnehage eller lignende, sånn at barnet får muligheten til å treffe andre barn, både for å bryne seg litt og for å lære å ta hensyn til andre.

Skrevet

JEG synes at barnet har det best hjemme med mor/far... Nå skal tulla mi i barnehagen når permisjonen er over, og ser ikke noe negativt med det, men ville nok helst vært hjemme med henne. Guttene mine begynte ikke i barnehage før de var tre år, og det synes jeg var en grei begynne.

Skrevet

Oi, dette kan bli en artig diskusjon med mange meninger.

Jeg personlig mener barnehage. For det første sies det at det er lettere å tilvenne barna når de er rundt et år kontra 2 år og eldre. For det andre blir barna sosialisert og aktivisert på en helt annen måte enn man klarer hjemme. Jeg mener de fleste barn har godt av dette.

Men som sagt tidligere, er jo alle forskjellige.

Skrevet

Det kommer jo helt an på hva tilbud mor/far har til barnet hjemme. og barnets alder og hvem foreldrene er, om foreldrene vil trives hjemme, om foreldrene klarer å balansere de å aktivisere barnet og det å "bare gå hjemme" . tror nesten ikke en kan si så mye på generelt grunnlag, er så mange forskjellige forledre og barn i verden...

men for all del er jo en interessant debatt! når barna er blitt 3 år mener jeg de fleste har godt av å gå i barnehage i hvertfall noen dager i uka, pga det pedagogiske og sosiale og kulturelle tilbudet barnehagen gir.

når det gjelder småbarn på ca 1 år mener jeg at mine barn har det best hjemme. jeg studerer ved siden av og får derfor andre utfordringer i tillegg. og for mine barn tenker jeg at det å begynne i barnehage er greit når de kan fortelle meg hvordan de har hatt det, og kan si fra i barnehagen hva de føler/tenker/vil på en noe sivilisert måte, hehe.

jeg har også et rikt sosialt nettverk, slik at vi ikke blir gåenede inne og tråkke på hverandre...

når det gjelder det økonomiske perspektivet er det helt utrolig mange som mener de ikke har råd til å ha barnet hjemme, det handler jo om priortiteringer da, en velger levestandard og hvor høyt lån en tar osv osv i stor grad selv,vi klarer oss på 200 000 i året + barnetrygd, jeg velger å oppdra minr barn fremfor å ha det største huset, bil og råd til å handle mat for flere hundrelapper hver dag.

Skrevet

Min første begynte i barnehage når han var ett år, og han har alltid trivdes veldig godt der. Begynte som minstemann, og nå er han snart en av de største. Jeg hadde ikke peiling på hvilke rettigheter jeg egentlig hadde den gangen, og ville nok ha vært hjemme lenger hvis jeg hadde ant at det faktisk var mulig å ta permisjon utover det ene året.

Nå som jeg venter nr.2 vil jeg ta permisjon et ekstra år, både for å være hjemme lenger med nr.2 som jo aldri vil få min udelte oppmerksomhet slik førstemann har hatt i 5 år, samtidig som førstemann da begynner på skolen ved staten av det andre permisjonsåret og det kan være fint for ham å slippe SFO halve dagen det første skoleåret.

Jeg gikk selv i barnehage og syntes det var mye morsommere enn å bare være hjemme med mamma, og tror barna har godt av den sosialiseringen og det felleskapet de får der. -Samtidig synes jeg ett år er litt tidlig å begynne. Tror 2 år er bedre, da kan de både gå og snakke og lettere gjøre seg forstått i forhold til om de trives der. Hyggelig når barnet selv kan fortelle litt om det de opplever og hva de synes er bra og ikke så bra.

Skrevet

Jeg trur de helt minste barna(under 2 år) har det best hjemme med mor/far fremfor å være i bhg. Det pedagogiske tilbudet er ikke godt nok. MEn er nok individuelle forskjeller.For de større barna er bhg et meget godt tilbud. Pedagogisk og sosialt. Synes kanskje barna burde være mer hjemme med foreldrene. Mange barn tilbringer jo mesteparten av dagen sin i bhg.Det er kanskje ikke like lett for alle å få det til å være så mye hjemme med barna som de ønsker?

Skrevet

Jeg tror barnet har det best i barnehage, men det er min mening. Kommer veldig an på foreldrene også - noen er jo flinkere enn andre til å aktivisere barna, lære dem ting osv.

En stor fordel med barnehage mener jeg er at noen utenforstående observerer barnet, noen som lettere vil se om barnet evt har ekstra behov (lærevansker o.l), problemer i forhold til sosialisering osv. Dette er ting vi som foreldre har vanskeligere for å plukke opp, tror jeg :)

Skrevet

Jeg mener apsolutt alle barn burde vært i barnehage fra iallefall 2 år.

Dette pga utvikling, lære av andre og det gleder faktisk barnet så fremst h'n trives i barnehagen.

De får rørt seg og lære masse nye ting vi som foreldre faktisk ikke klarer å få til like bra hjemme alene.

Skrevet

Jeg tenker vel først og fremst på litt større barn, fra 2 år og oppover. Min lille gutt kommer til å begynne i bhg når han er 1 år, men han hadde nok ikke hatt vondt av å være hjemme ett år til. Men jeg trives ikke hjemme, det går ut over humøret mitt, noe som igjen går ut over gutten min.

Dessuten har ikke mulighet til å være borte fra jobb i mer enn ett år, om jeg skal klare å henge med på alt som skjer.

Skrevet

Jeg synes heller ikke at en 10 mnd gammel baby har det bedre i barnehagen enn hjemme.

Men det er vell de som ikke har noe valg og da skal man ikke dømmes for det.

Men hadde jeg hatt valget har jeg villet være hjemme med barna til de er 1,5 til 2 år.

Men fra 1,5 til 2 år synes jeg det er bare fint for de å være i barnehagen så frems det er en bra barnehage:o)

Skrevet

Tror barnet har godt av begge deler.

Synes et barn på 10-12 mnd burde få være hjemme med foreldrene. (Men har full forståelse for at det ikke er mulig for de fleste familier:)

Men jeg tror også at barn har behov for å komme litt bort fra "skjørtekanten til mor" før de begynner på skolen. Så selv om jeg er hjemme skal gutten vår i barnehage. Kanskje et par dager i uka fra han er 2-3 år, og så øke litt etter hvert.

Skrevet

Barn har det best når foreldrene trivest og har det fint! Om mor/far trives hjemme tror jeg absolutt barn under 2-3 år har det best hjemme. Men om mor/far bare går hjemme og savner jobben hadde det nok vært best for alle partner om barnet var i bhg.

Skal et barn over 2/3 år være hjemme bør man sørge for at barnet har andre barn og leke med og være nøye på aktiviteter osv. Et så stort barn har det kanskje best i bhg, hvertfall om foreldrene ikke tilrettelegger litt hjemme med aktiviteter osv.

Skrevet

Var så heldig å få være hjemme med elste mann til han var tre år. Kjempe koselig tid:o) Går glipp av så mye når man sender de i bhg, synes jeg. Oppsøkte plasser med andre barn og var mye ute.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...