Gå til innhold

2-åring som sliter med søvnen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Ha en liten gutt som snart fyller 2 år (1 mai) som siden påske har slitt med søvnen. For det første skriker han en del etter at vi har lagt han, uavhenging om det er lys på (prøvde det i går, da han ikke ville at vi skulle skru av lyset da han skulle sove) I går skrek han i 20 min, dagen før i 40 min. Det virker nesten som om det er noe han er redd for e.l. Og så våkner han hver eneste natt og roper på oss, og vil IKKE legge seg i sengen igjen, så da ender det alltid med at vi tar ham over i senga vår, så får vi sove alle sammen?

Hva kan være grunnen til dette? Han har aldri oppført seg slik tidligere. Kan det være at det er fordi han har sprinkelseng og ikke liker seg i den lenger? I og med at han ikke kommer seg ut og inn av den selv, men gjør det med sofaene og stolene sine ol?

Takker for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror de fleste barn har slike perioder. Som du sier så kan det ha med sprinkelsengen å gjøre, kanskje han føler han er stor gutt som burde klare mer, også blir han puttet i sprinkelsengen og kommer seg ikke av flekken. Har dere forsøkt å la han ligge hele natten i deres seng? Hvordan går det i såfall? Om han sovner der, og sover rundt uten forstyrrelser ville jeg vurdert å kjøpt junior/voksenseng og sett. Er vel i 2årsalderen de fleste skifter til større seng uansett.

Skrevet

I går lot vi han sovne i sin egen seng, etter 20 min med gråt sovnet han mellom 2020 og 2030. Han våknet under frustrert fruer (aner ikke når, sovnet jeg og fikk bare med meg de siste 10 min) Og så sov han resten av natta i vår seng, sovner helt fint da. Men vet ikke om det er fordi det er en annen seng eller fordi vi er der og passer på ham...

Hmm, det skal ikke være lett dette her

Skrevet

Veeeldig delte meninger om samsoving her inne, men om du føler at det letter nattesøvnen og at det funker for dere så go for it. Vi har samsovet i perioder fra fødselen av, han er 6 nå og det er null problemer å sove i egen seng. Men mange barn (og foreldre!) trenger tryggheten. Jeg er for samsoving, men ikke si noe til dib-politiet. Forsøk så finner dere en løsning som funker for dere.

Skrevet

Av og til hvis de er syke o.l. så er jeg for det, men ikke til vanlig. Liker å ha senga for oss selv vi (selv om det er mer enn nok av god plass, har 180*200) Han har ligget i egen seng fra han ble født, først kurv etter min mormor som vi og har ligget i, og så sprinkelseng. Vi flyttet inn i større leilighet da han var 1 år og 5 mnd (oktober) og siden da har han sovet på eget rom, og det har stort sett ikke vært noe problemer før nå.

Men hver eneste dag etter påsken har han våknet og ropt på oss og nekter å roe seg ned før han får komme inn i senga vår, og jeg vilha tilbake den snille gutten min som sover hele natta i egen seng

Skrevet

dytter denne litt, vil gjerne ha flere meninger og hjelp med dette, slik at vi kan sove godt hele natta alle 3

Skrevet

Vi hadde en sånn periode fra april i fjor til januar i år. Da ville han KUN over i vår seng og sove der. Han sovnet fint i sin egen seng, men i løpet av natten kom han alltid over i vår.. Min søster har en gutt som fyller to år i mai, han har nettopp begynt å tulle slik han også.

Vår gutt sovner fint i sin egen seng, men det om natten måtte vi (dvs jeg) ta grep på, da jeg snart skal ha ny baby...Heldogvis roer han seg fint når jeg sitter ved sengen hans (han har stor-gutt-seng), så den første uken tilbragte jeg en god del tid der om natten, men etter en liten uke var alt såre vel og han har nå sovet i sin egen seng i litt over 2 mnd, mer eller mindre natten igjennom.

Skrevet

Så det du sier er at vi kanskje burde prøve med stor-gutt-seng? At han kanskje vil roe seg da? Kan jo være derfor han er sur, for han blir "innestengt" i senga og kommer seg ingen vei(han klarer ikke å komme seg ut heller, da han har litt for korte bein, har jeg funnet ut av)

Skrevet

Dytter en gang til, vil ha MAAAAAAANGE svar på denne

Skrevet

Sover han mye på dagtid, da? Kan jo være at han trenger mindre søvn nå?

Skrevet

Nei, han pleier ikke å sove mer enn ca 1 time i bhg midt på dagen. Og den timen tror jeg han trenger, for når det er helg og da det var påske sov han 1-2 timer lengre enn han pleide på natten, og ikke i det hele tatt på dagen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...