Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når dere innførte fast leggetid, hadde dere da faste tider for søvn på dagen også?

Jenta vår er 4 mnd. Som regel legger vi henne mellom 7 og 8, og hun vokner rundt 7. Men vi sliter med soverutinene på dagen. Noen ganger sover hun f.eks fra 8-9, fra 11-13, og fra 15-16. Dette anser jeg som ganske ideelt, men veldig ofte blir det helt annerledes. F.eks i går sov hun fra 9.30 - 11.00 og fra 13.00-15.00. Sliter med å få henne til å sove så er ikke lett å få henne til å ta en ekstra ettermiddagslur da. Og da lurer jeg på om jeg forsatt skal legge henne kl 19.00, eller om jeg f.eks skal legge henne en time før, eller om jeg skal tvinge henne til en ettermiddagslur (bruker nok en time på det), for deretter å legge henne seinere enn vanlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette m soverutiner på dagen er ikke alltid lett, nei. Vi har det ganske likt her i huset, så nå prøver vi å legge han i vogna m vinduet helt oppe to ganger om dagen. Har i tillegg startet m mer fast føde (han er 6mnd) for å se om det hjelper søvnrytmen. Det var hs som anbefalte dette. her sovner han greit, men våkner stort sett etter en halv time - time. Slitsomt! Enkelte ganger kan han sove lenge, men det hører vel til sjeldenhetene. Du kan jo prøve å legge henne litt før om kvelden, feks en halv timei første omgang, det er bedre det enn at hun blir overtrett. Jeg ville ikke latt henne sove etter kl 17.00 iallefall, og hvis det ikke virker som hun er så trett på ettermiddagen, trenger du ikke tvinge henne til å sove.

For noen babyer passer det best med flere, korte dubber, andre har færre men lengre. Ingen fasit. Babyen din sover da et par timer i slengen ser det ut til, så kanskje dette er nok i løpet av dagen.

Lykke til!!

Skrevet

ja jeg tror egentlig at 4t i løpet av dagen er nok, men samtidig mener jeg å ha erfart at hun blir trett etter å ha vært våken i to timer sammenhengende. Merka det i går også. Trett rundt kl 17. Men syns det var det dårlig tidspunkt å legge henne på. Veldig tidlig for natt og veldig seint for ettermiddagslur. Eller?

Skrevet

Her sover gutten gjerne 30 min rundt kl 17, han er mye lettere å legge kl 1930 da:o) Han er forresten straks 6 mnd.

Skrevet

Ja vi har også brukt å legge han en halv time i 17- tiden, ellers blir han skikkelig overtertt. Men har prøvd å stå over denluren noen dager nå. Han blir trett, og sover ikke bedre. Men det kan også skyldes at han får mer fast føde. Hvis du sliter m å få henne til å sovne, blir det straks vanskeligere m den siste luren, kanskje hun ikke sovner før i halv seks tiden?

1. anonym over her:o)

Skrevet

ja, om jeg prøver å legge henne kl 17, tipper jeg at den blir 18 før hun sovner, og da tviler jeg på at hun vokner etter en halvtime. Tar nok natta da. Eller vekker dere dem igjen?

Skrevet

Så sent på dagen har jeg vekt han igjen kl 17.30. Hjelper med bare en liten dubb! Idag skal jeg prøve dette igjen, dersom det passer m soving på den tiden. Men om han sover til 16.30, må jeg prøve å ha han våken frem til legging.

Skrevet

snuppa legges i 19-19.30 tiden. (våkner 7)

på dagen har hun 4 halvtimes-dupper, men varierer litt når.. men ca 8.30-09, 11.30-12, 14-14.30, 16.30-17

er jo selvfølgelig store variasjoner. noen ganger blir hun trøtt etter en time bare. og på trilletur i går sov hun nesten en time! (lenge siden sist!)

klarer du å "holde henne våken" til leggetid om du dropper ettermiddagsluren? med f.x.et bad o.l.

snuppa her er 5mnd, begyntre med leggerutiner når hun var litt over to mnd. har gått litt opp og ned, men godt å ha kvelden for seg selv, tenger litt voksentid innimellom :)

Skrevet

Han pleier å våkne av seg selv, hvis ikke vekker vi ham senest 1745. Men han sover på fanget vårt den siste luren, han sovner lettere og våkner lettere da.

Skrevet

For vår del har jeg funnet ut at det lønner seg å holde på tidspunktet for legging om kvelden, det blir stort sett bare krøll dersom vi legger han seinere enn vanlig (har ikke prøvd å legge han så mye tidligere).

Han har stort sett rutiner på sovingen på dagtid, men det varierer veldig, alt ettersom når han er trøtt. Jeg har lært meg til å ta det som det kommer med soving om dagen.

Hvis du syns det er vanskelig å få henne til å sove en dupp på ettermiddagen når hun har sovet litt tidligere, så må du kanksje bare prøve deg fram. Her fungerer det best å finne på noe for å holde han våken til leggetid, og hvis vi er borte så dupper han gjerne av i bilen på tur hjem.

Håper du finner ut av det :-)

Skrevet

Her varierer det alt fra hav vi gjør om dagene. Når sambo er på sjøen står vi opp i 7 tiden, kjører bror i barnehagen runt 0800-0830, kjører hjem og da svoner hun gjerne i bilen, løfter henne over i vogna og da kan hun sove til i 12 tiden ca. Så blir det enten en liten trilletur i 14 tiden og da sover hun i litt over 1 time, ellers blir det å være våken fram til i 1530 tiden og da sovne hun i bilen igjen når vi henter bror.

Men når sambo er hjemme sover hun gjerne til i 8 tiden på morgenen, så legger jeg henne ut i 1030 tiden, da kan hun sove til ca klokken 14. Noen ganger sover hun en ekstr aliten lur på dagen og noen ganger legger jeg henne litt tidligere i stedet for ettermiddagsluren. De sier jo at barne helst ikke skal sove etter klokken 15-16 hvis vi vil ha de i seng til normal tid. Her er begge ungene i seng rundt 19-1930 tiden og sover i ca 12 timer :)

Skrevet

Felix viste selv at han var klar for fast leggetid i 3 mnd alder.

Han er nå 6 mnd, å han legger seg fortsatt mellom 19:30 - 20:00.

Har ikke faste leggetider på dagtid, siden det varierer veldig for han når han vil sove på dagtid.

Alt utifra hva vi har gjort osv. som kan gjøre han mer eller mindre sliten.

Her stemmer det ikke at han ikke kan sove etter kl: 15-16 for at han skal sovne til normal tid for natten..

Han har gjerne en lur kl 18:00 til 19:00 hvor vi da koser, bader osv. så er det kveldsmat så natta:-) Han sover hele natten i strekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...