Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har kommet i en kinkig situasjon på jobben. En sjef som er fullstendig dust og mye styr. Ble sykemeldt av lege pga akutt stress symptom, og da reagerte sjef med å komme på døren to dager etter og ba om å få oppsigelse av meg der og da....ikke helt på nett mao.

Nå har jeg snakket med toppledelse som er villige til å gi meg en slags sluttpakke, dvs lønn til jeg finner ny jobb og evt konsulent hjelp for å finne det m.m

Ville dere hatt med dere noen på dette møtet eller er det bedre å stille alene? Noen tips ellers? De er ganske kyniske og jeg er jo både i sjokk og ganske nedbrutt men samtidig gir jeg meg ikke. Jeg har snakket m fagforbundet. De holder med meg. De sier dog at de ikke er å anbefale å gjøre noe annet enn å ta imot det de tilbyr og finne seg ny jobb så fort som mulig.

Vi prøver på nr 2 så dette passet jo ikke så bra inn...men orker heller ikke fortsette i det arb miljøet..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, kjedelig situasjon dette her...

Jeg ville nok tatt med meg noen, om ikke annet for å ha litt støtte....

Skrevet

Kan du få med deg noen fra fagforeninga di?

Skrevet

Ofte står det noe i tariffavtalen om hvem som skal kunne være med på sånne møter. Sjekk der. Om du ikke finner noe så snakk med fagforbundet om hvordan du bør forholde deg.

Skrevet

Jeg hadde tatt med noen. Fortrinnsvis noen som har litt bakgrunn i arbeidsjus, men alt er bedre enn ingenting. Om det er en person som bare er med og sitter der, så er dere to som husker hva som ble sagt. Dessuten er det greit å ikke føle seg i mindretall.

Skrevet

Nei, jeg er medlem av finansforbundet pga tidl jobbet i finansbransjen, men dette er et it firma uten avtale m forbundet. Da kan de kun stille m advokat om det trengs...men jeg tror personlig at de å stille med advokat fra forbundet kan gjøre at de ikke vil være særlig medgjørlige...at de vil kjempe med nebb og klør. Stiller jeg uten tror jeg det er lettere å få en ok løsning...jeg tenkte at OM det viser seg at de bare kommer med dårlig tilbud og ikke er imøtekommende...DA vil jeg ha hjelp av advokat...men prøve uten først.

Kan evt ta med min mann...men..vet ikke om det er så gunstig...

Lyst å få unna det møtet fortest mulig og bli ferdig med den duste bedriften og finne meg en ny jobb med positivt arb miljø.

Skrevet

har en venninne som har litt greie på ting og tang...men vet ikke om hun ville vært til hjelp

Skrevet

Ikke skriv under på noe der og da på møtet hvertfall, si at du vil ha tid til å tenke på det. Da kan du høre med venner og familie om hva de tror om tilbudet du har fått. Høres ut som samboeren min sin gamle arbeidsplass det der, bare kom deg unna!

Skrevet

Ja, det er sikkert det beste. Å få med seg et skriftlig tilbud hjem. Da kan jeg jo og evt kontakte forbundet og be de se på det om det er ok. Litt redd min mann eller venninne ville flydd i taket på samtalen...pga disse folkene er så kyniske. Det nytter ikke å sitte å gråte hos de feks..bedre å stille pent kledd med rak rygg og presse seg til å stille opp for seg selv.

Skrevet

Det er det både fagforbudet og legen sier og...kom deg unna...fortest mulig...

Skrevet

Ville ha tatt med en person. Har selv vært i møte med to sjefer som etterpå hadde en annen utlegging av møtet enn jeg hadde.

Hva med å spørre tillitsvalgte på din arbeidsplass. De har som oftest litt innsikt i regler og rettigheter.

Og husk de kan ikke tvinge deg til å slutte eller sparke deg pga dette. Ikke skriv under på noe før du har lest det godt igjennom og tenkt over det. ellers kan du lett bli "lurt".

Lykke til. Kjenner dessverre godt til slik kjedelig situasjon.

Skrevet

Kanskje du har en annen venninne som er litt mer rolig av seg? Trenger jo ikke kunne noe juss eller noe slikt, bare være med så du har et vitne til hva som faktisk blir sagt? Ikke noe hyggelig, var selv i et møte hvor jeg ble tilbudt sluttpakke for noen år siden. Det ordnet seg sånn noenlunde der etterhvert, men det er ikke gøy å sitte der mens det pågår.. krysser fingre for at du får en bra avtale og at du i løpet av kort tid har en jobb du liker! :)

Skrevet

Ta med tillitsvalgt på arbeidsplassen din (evt. en annen fra fagforeningen).

Advokat i ektreme tilfeller kanskje?

Skrevet

de har ikke noe tillitsvalgt. ingen er organisert. jeg er kun pga fortsatt medlem da jeg har skiftet bransje etter permisjon...og ikke sagt opp medl skapet enda.

De har et verneombud. Men han har røykepauser m sjef hver dag og de har kjent hverandre i mange år...så spørs om han er så ivrig på å stå opp for meg...

Skrevet

Eeeh...hva i all verden er det du jobber med om jeg kan spørre???

Bedt om å si opp kunn grunnet sykemelding etter 2 dager,de må jo være ekstremt vrange!Ikke hørt om slikt før..

Ta med en rolig person som om så bare kan sitte der å høre sammen med deg,ikke skriv under på noe og få ting skriftlig med betenkningstid.

Skrevet

Da synes jeg du kan ta med mannen din. Ingenting i veien for det. Bare han klarer å holde seg rolig, saklig osv. Det må jo du prøve å være også, selvfølgelig.

Ikke ta med verneombudet om du tror han er "på lag" med sjefen/ledelsen.

Skrevet

Jobber i en veldig mannsdominert bedrift...nesten bare menn..og kun eldre menn i ledelsen....kun jeg som er under 50 av kvinner der. vil ikke utdype for mye om bedriften..tror jeg tjener best på å ikke slenge drit om den og si navn etc..det kan skade meg i denne prosessen.

Jobber nå med å få med meg en som kan få både meg og ledelsen i bedriften til å opptre saklig og rolig. Kryss fingrene for meg. Tror ikke jeg får noe som helst ro i sjelen før dette møtet er over og jeg forhåååpenligvis kan glemme denne bedriften..

Skrevet

Personlig ville jeg hatt med advokat/ representat fra forbundet.

Tror ikke du vinner noe respekt ved å ta med mannen eller en venn i hulen til "gubbene".

Hvis ikke ville jeg gått alene, men satt noen enkle mål:

ikke gråte

saklig diskusjon

ikke signere noe der og da.

forlat møte hvis det blir usaklig

Lykke til!!!

Skrevet

Ja, de 4 punktene har også jeg tenkt over. Da sjef kom på døren ba jeg kan komme seg vekk. Klarte å være saklig i den pressende situasjonen heldigvis...men det er beintøft.

Jeg har konkludert med at jeg skal vurdere å ta med meg en jeg kjenner som er hms sjef i et stort firma som har vært med på dette mange ganger før. Stengt anlegg m.m. Mao en m skikkelig bein i nesa og peiling på regelverket.

Advokat i første omgang tror jeg vil få de til å steile....

Men..jeg vurderer og å gå alene ja.

Blir enten alene eller at jeg tar m hun som et vitne..og evt lagspiller i målet om å få til en god avtale.

Skrevet

Ikke ta med venniner eller ektemannen. En advokat er et uhildet vitne og kan ikke bli tillagt sysnspunkter i ettertid.

Du skal heller ikke gå alene - tviler på arbeidsgiver stiller med bare en person.

Han som er faglig leder for advoktane til Finansforbundet er knalldyktig og en enormt god forhandler!

Det spiller ingen rolle om motparten steiler eller hva de nå gjør. Du skal ut derfra med en god avtale, en skikkelig attest og en underskrift på at de kommer til å rose deg i skyene skulle fremtidig arbeidsgivere kontakte dem.

Dersom de ikke tilbyr en ordning du er fornøyd med så:

Om du har god samvittighet og de ikke har noe på deg - så ser du dem dypt inn i øynene og sier at de kan gi deg en oppsigelse. Så er du klar for arbeidsrettsak :-)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...