Gå til innhold

Hvordan ser dere på prevensjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurte litt på hvordan dere med forskjellige livssyn ser på prevensjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det er helt greit å bruke prevansjon ,ser ikke på det som synd.

Jeg tilhører ikke en menighet foreløpig men er enig i mye av det som pinsemenighetene står for ang. åndsutgytelsen, nådegavene og dåpen.

Skrevet

For oss er ikke prevensjon synd, men det å ikke ville formere seg men fremdeles holde en kone er synd for oss. Mange som vil vente litt, kanskje vil redusere barneflokken og det er ok for oss. Baptist.

Skrevet

I min tro er prevensjon helt greit, dersom det er for å spre barna i alder pga helse eller diverse årsaker, om man føler at det er riktig. Vi oppfordres til å få mange barn, men det er ikke obligatorisk. Det eneste som ikke er lov, er å utsette barn pga økonomi, fordi vi mener at Gud gir velsignelser med etthvert barn, sånn at man får det til uansett. Og det er heller ikke lov med permanent prevensjon, sterilisering, dersom man ikke har noen helsemessig årsak til det.

Vi har ikke lov til å ta abort derimot, med mindre det ikke er fare for mors helse. Det etablerte (mors) liv går forran det ufødte (barnets) liv.

Skrevet

Min religion har ingenting imot prevensjon.

Det er opp til hver enkelt ektepar å velge om man vil ha barn eller ikke.

Men sex før ekteskapet er ikke lov.

Heller ikke abort er lov, da alt liv er hellig i Guds øyne, også før det er født.

(Noen kommer sikkert med et eller annet usmakelig "hva hvis voldtekt" men det er fullt mulig å ta en utskrapning inntil 4 timer etter et overgrep, og det er da før noe har rukket å bli bekfruktet og festet osv.)

Skrevet

Jeg var egentlig ikke i mot prevensjon (selv om kirken min selvfølgelig er det) Men så har jeg ønsket meg barn i lengere tid, og derfor vært å lest på forskjellige fora i en liten evighet.

Blir helt sjokkert over "Beholdebarnet" for eksempel. Menn og kvinner som ofte lever i forpliktende forhold, der kvinnen har brukt prevensjon og alikevel blitt gravid får beskjed av mannen at om hun ikke tar abort reiser han. Noen av disse kvinnene har også barn med den mannen fra før. På "mannen ikke klar" er det mange menn som går i årevis og ikke vil ha barn selv i ekteskap, for så å forlate kvinnen og få barn med ei ny etter kort stund (klar over at kvinner oppfører seg likt som mennen, men jeg har bare sett det på disse sidene) På beholde barnet er det også mange som velger abort på grunn av karriære eller penge spørsmål. Jeg har selv lengere utdannelse, men jeg blir jo ikke av den grunn en bedre mor. Jeg tjener bra med penger, men det gir meg jo heller ikke lykkeligere barn. Jeg bruker mere tid en de som har kortere utdannelse på å avansere min karriere og penger kan som jeg tror alle vet ikke kjøpe lykke. Tror mange barn har det vel så bra på en leid to roms på lamberseter en et stort hus på Bygdø. Tror prevensjon er med å ødelegger familiene rundt i den ganske land. I stede for familier lager vi løse seksual forbindelser som kan opphøres for et godt ord. Man skal ikke gå lengere enn til de diverse trimester fora for å se at man slår opp fordi man er "lei" hverandre og kun er gode venner... Man skal ikke holde sammen for barnas skyld blir det sagt. Nei, det skal man kanskje ikke, man burde holde sammen med sin ektemake fordi man har lovet Gud, partneren sin og en menighet å gjøre det. Hele livet er jo en serie ups and downs. Noen blir seff utsatt for overgrep i psykisk eller fysisk forstand av sine partnere, det er ikke disse jeg snakker om. De bør få hjelp til å komme seg vekk og starte på nytt igjen. Men gode venner får holde sammen selv om de ikke er så rasende gode kjærester lengere... det er i allefall det jeg mener.

• 3 uker senere...
Skrevet

Interresant å lese de forskjellige svarene... Jeg og mannen min er kristne, og vi mener det er galt å bruke prevensjon, så lenge det ikke fins helsemessige årsaker til dette. Det kan sikkert være andre situasjoner som det kan være nødvendig med prevensjon også, for eksempel hvis man har genetisk arvelige sykdommer og stor risiko for å få flere syke barn o.l. Vi tror så enkelt at Gud gir de barna han ser vi skal ha, og vi ønsker ikke å velge bort noen av barna Gud vil gi pga økonomiske eller praktiske grunner. Mange vil sikkert si at dette er et koservativt og gammeldags syn på saken, men for oss er det det eneste rette.

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg er helt inig med anonym over her.

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg er selv kristen... Lurer bare på hva du legger i ordet prevensjon? Jeg kan ikke fortelle andre hva de skal gjøre, man har forskjellig syn på ting. Men jeg personlig klarer ikke å benytte meg avf.eks p-piller, fordi de ikke kan svare på hvor ofte egget blir skilt ut av kroppen etter det er befruktet. (jeg mener at livet starter ved befruktningen) I tillegg fører det masse hormoner inn i kroppen, som ikke jeg takler. (ja jeg brukte p-piller halvannet år før jeg fikk vite litt mer om hva som kan skje)

Men hvis man f.eks bruker lady comp, eller måler temperaturen for å finne eggløsning, og så unngå sex de dagene, evt bruke kondom. Er dette også feil for deg? Eller å hoppe av i svingen. Jeg er bare nysgjerrig. Er det sånn prevensjon fungerer som er feil for deg, eller det at man hindrer liv å komme til, ved å ikke fullføre samleiet eller å ikke la sæden finne egget? Man har jo plutselig 14 barn hvis man ikke bruker noen form for beskyttelse eller telling av dager, og det er jo ikke alle det funker for. Er som sagt bare nysgjerrig.

Skrevet

Det er to typer prevensjon. Det ene hindrer egget i å bli befruktet og det andre hindrer det befruktede egget å feste seg. For meg som er imot abort, er det viktig for meg å bruke prevensjon som hindrer befruktning, for mitt livssyn sier at straks det er skjedd en befruktning er det liv.

Skrevet

Tror Gud lar dette være opp til hver av oss jeg.

Alle mennesker er forkjellige og av ulike grunner vil /vil ikke ha barn.

Jeg personlig kristen og kan ike fatte at prevensjon er galt...jeg tror vi pålegger oss mere lover og regler enn det som Gud vil....:)

Jeg tror ikke Guds vilje er at en feks, en kvinne med ME (utmattelsessyndrom)skal ha masse barn bare fordi det ikke er lov å bruke prevensjon.Da tror jeg på en god Gud som lar det være opp til hver enkelt menneske hva vi orker og vil når det gjelder barn.

La oss nyte livet å tro at Gud gleder seg med oss:):)

Det er iallefall den Gud jeg har lært å kjenne.

Skrevet

Utrolig lesning!

Stakkars barn!

Hvor ofte er dere tvunget til å ha sex for å lage barn, da?

• 3 uker senere...
Skrevet

Vi bruker ikke prevensjon, og er lykkelige foreldre til 11 barn:)

I følge vår tro, er det stor synd å bruke prevensjon.

Skrevet

Jeg er kristen (går i såkalt karismatisk menighet), og vi betrakter det ikke som synd å bruke prevensjon, så fremt ikke et allerede befruktet egg utstøtes. Dette fordi vi ser på det som slags abort, og det vurderer vi til å stride i mot Guds ord ("du skal ikke drepe").

Jeg noterer meg imidlertid at mange i vår menighet har en skokk med unger, men dette tror jeg er fordi familie er en verdi som settes høyt av mange kristne. Jag etter penger er feks etter min oppfatning en dårlig grunn til ikke å få unger, men folk må jo få velge selv!!

Skrevet

Ser på meg selv som kristen, men har overhodet ikke noe imot prevensjon. Kan heller ikke skjønne logikken i at noen ser på det som synd, men dem om det.

• 2 uker senere...
Skrevet

Du kan ikke skjonne logikken i at noen ser paa det som synd? Det har jo hold i bibelen som saa mye annet som blir sett paa som en synd. Det staar skrevet sort paa hvitt flere steder i bibelen - saerskilt i Genesis (jeg kan sitere det, samt mer om du vil....)

Personlig er jeg ikke imot prevensjon. Jeg er av den mening at jeg ser mine egne begrensninger, og dermed overholder jeg ogsaa disse. At det strider imot troen min faar saa vaere. Det er mitt liv, og jeg maa ogsaa vaere den som velger de riktige veiene for akkurat meg. Naa er jeg heller ikke imot sex for ekteskapet (som ja igjen strider med laeren...)

Jeg er katolikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...