Gå til innhold

16år og gravid..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ei jente på 16år, (blir 17 om 15 dager =P), fikk vite at jeg var gravid for ca.4uker siden.Er nå i uke 8+6. Dette var ikke planlagt! Vi slurvet litt med prevensjonen. Er jeg "slem" som tar vare på ungen siden jeg er så ung? Får høre det hele tiden av mammen min. Har veldig lyst til å ta vare på ungen. Hun maser heele tiden om penger... At det koster mye. Noe som jeg er fullstendig klar over! Typen min blir snart 19år, og vi har bodd sammen i snart ett år. Vi har nok av penger til å forsørge ungen våres.Veit jeg er ganske ung enda. Og jeg har ikke`no lyst til å ta abort. For dette er ganske viktig for meg. ENDELIG kan jeg begynne å leve=) (skjedd en del...) Men, er det galt av meg å ta vare på`n ? Hva syntes dere?

Mammaen min sier hele tiden: jaja, er jo ikke ungen som bestmmer å komme til verden.. Føler at vi ikke får nok støtte av henne =/

Skal jeg ta abort for å gjøre mamma glad?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg synes du er fantastisk som vil ta vare på ungen din. Du må ikke alltid høre på en sjokkert mor. Min søster var såvidt fylt 16 da hun ble gravid, og fikk mange av de samme reaksjonene fra omverdenen som du får. MEN hun er den mest fantastiske mamma som fins (barna er nå 10 og 12 år). Men det er ikke til å skjule at det har vært tøft for henne til tider, hun har ofret mye, men også vunnet mye gleder. Bare du selv kan avgjøre hva som er riktig for deg /dere.

Stå på, følg hjertet ditt, og riktig lykke til.

Skrevet

Skriver under på We Hope!

Det er ikke mammaen din som skal bestemme hva du skal gjøre, det er det DU som skal. Hun har jo helt rett i at det koster penger å ha baby, og dere bør ha tenkt gjennom økonomien. Jobber samboeren din? Hva skjer med deg, hva slags støtte kan du få? Går du på skole? De fleste problemer har en løsning, men det blir alltid enklere å løse dem om man tenker ordentlig gjennom hele problemstillingen.

Det er nok mange mødre som ikke direkte blir kjempelykkelige når datteren på 16 forteller at hun er gravid. Det må hun få lov til å føle - og gi uttrykk for. Jeg må jo si at jeg forstår det - det er ikke noen drømmesituasjon, men ingen har sagt at det behøver å bli en kastastrofe! Det viktige er likevel at det er ditt liv, og ditt valg. Hvordan ser du for deg livet ditt framover? Du må bare ikke la deg presse til noe, det kan du komme til å slite mye med senere. Hun tør nok opp etterhvert, hun skal jo bli mormor!

Gratulerer, forresten. :)

Skrevet

Hei!

Mamma'n din er nok i sjokk enda. Så klart så tenker hun og sier litt sånn. Du er fortsatt veslejenta hennes:) Mendette er helt og holdent ditt valg. Om dere føler dere vil klare det,så ta vare på den lille. Jeg vet dere gjør det. Mamma fikk meg akk på samme alder som deg. Det kom jo som et stort sjokk på min mormor også,men det gikk fort over til glede. Jeg kunne ikke tenke meg å ha noen eldre mor. Vi liker det samme,hører på samme musikk. Hun er den beste vennen man kunne fått. Så klart så hadde de det litt tøft i starten. Men de hadde bestemt seg for å klare seg selv. Min første jul så hadde de ikke råd til å kjøpe noe til meg. Men de bare måtte,så jeg fikk en liten rangle til slikt og ingenting. Og mormor kom med en stor pappeske med mat,i stede for gave. Så det ordnet seg. Nå er det mamma sin tur til å bli mormor,gjett om hun gleder srg. Nå er jo jeg endel eldre enn deg. Er 23 når vår lille blir født.

Det jeg da egentlig vil si. Er alt om dere vil,så får dere til dette.:) Men ikke gjør noe bare fordi mamma'n din syns. Sikker på at dere blir noen flotte foreldre. Lykke til:)

Skrevet

DITT liv, DIN kropp!!!

Behold barnet, du vil ikke angre. Å ta abort på grunn av press fra andre, er nok noe du ikke vl kunne leve med.....

Ikke hør på mora di, ho er bare i sjokk.

Syns du høres ut som ei god og klok jente jeg, og viss du har vært samboer med barnefaren i 1 år, så har du jo støtte fra han også. Dette klarer dere, sammmen!! <3

KLEM

Skrevet

hei! :)

du skal IKKE ta abort for og gjøre mamman din glad nei! det blir helt feil!

du skal gjøre det som er riktig for deg! hvis du føler det er riktig og ha ungen, noe jeg skjønner utifra innlegget ditt, så skal du ha denne ungen :)

det kommer til og gå så fint som bare det :) om du ikke jobber så får du engangsstønaden, da får du kjøpt det du trenger. regner med kjæresten din jobber siden du sa dere hadde penger. dere får det nok helt sikkert til og få det bra! :)

jeg ble selv gravid da jeg var 18, fikk ungen når jeg var 19. nå er jeg 20 og gravid igjen. vi klarer oss helt fint, litt eldre enn deg er jeg jo, men er sikker på dere greier dere bra!

mamman min var 19år og alene med to barn, vi har hatt en super oppvekst begge to og kunne ikke tenke meg noe bedre mamma enn det mamma var, selvom ho var ung når ho fikk oss:)

lykke til!! :)

Skrevet

Hei Silje.

Jeg var 17 når jeg fikk mitt første barn, og kjenner igjen mange av reaksjonene. Jeg har aldri angret på at jeg beholdt han, men vær klar over at det ikke blir en lyseblå eller lyserosa drøm. Det er hardt, det er tøft, det vil bli mange våkenetter og mange ting du må unnlate å være med på. Men når du ser på den lille jenta eller gutten din, så er det verdt det.

Stå på ditt, og gjør som hjertet ditt sier. Jeg er sikker på at du blir en flott mor for babyen din. Ta deg en tur på amathea og snakk med de. De hjelper deg hvis du trenger økonomisk, og til og med med barnepass hvis nødvendig.

Jeg er også sikker på at når moren din får holde sitt lille barnebarn i armene så smelter hun totalt.

Klem fra meg.

Skrevet

Klart du skal ta vare på barnet om du har lyst. Du høres ut som om du komer til å klare det helt fint. Ikke lytt på mammaen din. Hun kan ikke tvinge deg til å gjøre noe du kommer til å angre resten av livet (abort).

Det er ikke så dyrt å ha barn. En del startkostnader (men mye kan kjøpes brukt og du får sikkert masse hjelp fra familie og venner), men etterhvert dekker barnetrygden masse og ikke minst kontantstøtten.

Videregående kan man fullføre via brevkurs hjemme og utdanning kan du starte med når barnet blir eldre. Det er også mange som klarer utdanning selv om de nettopp har født. Det er jo ikke sikkert du tenker så mye på akurat det enda.

Alt er bedre enn abort og jeg kjenner flere som har klart det kjempebra så tidlig. Ikke alle voksne vet best og foreldre gir ofte feil råd.

Lykke til: Du er flink og ansvarsbevisst. Barnet kommer tl å få det helt fint med en mor som deg.

Skrevet

Lykke til!! Det kommer å ordne seg :)

Skrevet

Hei Silje,

Jeg syntes du fremstår som ei moden og reflektert jente. Dette klarer du fint og husk at det er din avgjørelse. Jeg tror din mor er i sjokk. Hun er bekymret og trenger litt tid. Det er jo ikke så unaturlig. Gi henne tid og vis henne at du er moden.

Det er slettes ikke så dyrt å ha baby, ikke la deg skremme av det. Man kan kjøpe masse flott brukt, ja det er mange som gir fra seg pga plassmangel gratis også. Man behøver ikke ha det hotteste av det hotteste. Det som er viktig er jo varme, kjærlighet og omsorg.

Gratulerer med graviditeten og lykke til.

Skrevet

FOR ALL DEL IKKE HØR PÅ MOREN DIN!!!! jeg var akkurat fylt 16 da jeg ble gravid med datteren min, jeg er nå 18 år og venter mitt andre barn. ble utsatt for mye press fra barnefaren om abort men nektet. er det beste valget jeg noen gang har tatt. anger ikke et ekund på at je bar frem barnet, og moren din kommer nok til å forandre mening når hun får tenkt over dette og når barnet kommer til verden.

LYKKE TIL! klem fra meg

Skrevet

Enig med alle over!!!!!!!!!! Ikke ta abort. Du har jo selv lyst å beholde. Moren din blir nok glad etterhvert! Syns også du høres ut som en fornuftig 16åring, og du kan bli en god mor om du vil! Lykke til:-)

Skrevet

Tusen takk alle sammen =D

Skrevet

om du går inn på ung og gravid, så er det nok flere i samme situasjon som deg:)

Skrevet

Ville bare si lykketil jeg, uansett hva dere velger!

Dere kommer til å få det til vettu :)

Skrevet

Nei, ikke ta abort om du ikke vil. Da kommer du til å ha det fælt i ettertid, og det kan ødelegge forholdet med din mor. for du kan begynne å bære nag til henne, siden du spør om du skal ta abort for å gjøre henne glad.

Nei, tenk på deg selv, typen din og det lille nurket. Moren din er nok enda i sjokk, men hun mener det nok bare godt. Det blir bedre når ungen er født skal du se.

Din kropp, og du bestemmer det selv. Ikke gjør noe sånt for å glede henne. Det blir helt feil mener jeg.

Skrevet

Gjør det som du føler er riktig ;)(veldig lett for meg og si:P) Hvis du vil ta vare på barnet så er det fantastisk;)Stort av deg;)Det er nok av unge mødre som klarer seg helt fint.Selvfølgelig vil det bli mange prøvelser,men det er det vel for de fleste.Tror nok mamma`n din vil støtte deg uansett hva du bestemmer deg for..Hun er nok bare litt sjokkert ;) Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...