Denice Skrevet 1. april 2008 #1 Skrevet 1. april 2008 Vesla's bestevenninde har gjennom lang tid slitt med magevondt og har nå endelig funnet ut hva det er. Hun har vist Reflux, mener legene. Ettersom jeg kjenner denne lille jenta så godt og er mye samme med de så prøvde jeg å lese litt om jva det er, hva den gjør og hvordan å lindre/bedre eller unngå smerter. Men på lommelegen står det at det er som sure oppstøt og at man kan bruke melk som lindring mens denne jenta fikk streng beskjed om å styre unna melkeprodukter... noen her med erfaring på reflux på 5-åringer?
Gjest Skrevet 2. april 2008 #2 Skrevet 2. april 2008 Mest sannsynlig er det melkeintoleranse som utløser refluksen hos jenta. Jeg har en gutt på 8 som lever på melkefri kost pga refluks. Regner med at hun har fått medisiner. Hun kan bruke gaviscon i tillegg til reseptbelagte medisiner som hun mest sannsynlig har fått av legen. Ellers kan brus, sjokolade og sterk mat trigge refluksen.
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 2. april 2008 #3 Skrevet 2. april 2008 Problemet med melk er at det lindrer der og da, men så gjør den problemet værre ved at den gjør slik at det tar lengre tid før mat/drikke går videre fra magesekken til tarmen, som igjen fører til høyere syreproduksjon som igjen fører til flere og mer mertefulle oppstøt. Har ei snuppa på 2 år som har refluks, og har hatt diagnosen i ca 6 mnd nå. Vi startet med å holde oss unna rene melkeprodukter som melk, youghurt og ost. Men har utvidet til å gjelde alt som inneholder melk, og det merker vi stor bedring på. Det er ca 40% av alle med refluks som får en bedring av å kutte ut melkeprodukter. Ellers lønner det seg å heve sengeenden på senga slik at hun ligger med hodet/øverste del av kroppen høyere. Ellers får man ofte reseptbelagte medikamenter som gjør slik at syren blir mildere. Man får ikke stoppet oppstøtene, men man kan gjøre slik at de ikke skader i spiserøret i like stor grad. Man gir ofte flytende Gavison som man kjøper reseptfritt på apoteket som tileggsbehandling. Denne legger seg som et lokk over mageinnholdet og stopper oppstøtene i en viss grad, men om det ikke stopper det så legger det seg iallefall som et beskyttende lag i spiserøret slik at oppstøtene ikke skal lage mye skade og smerter. Anbefaler deg å lese på www.utenmelk.no her står det mange tips ift melkefrikost osv. Lykke til!
Denice Skrevet 2. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 2. april 2008 Takker for svar. Jo, hun har fått medisiner. Så da håper jeg hun snart blir bedre. Men hva med soyamelk? Er det ok, eller gjeldet det ALL MELK og ferdig med det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå