Anonym bruker Skrevet 1. april 2008 #1 Skrevet 1. april 2008 men hvorfor bruker noen tepper over vognen? For at d skal bli mørk for barnet når d skal sove? og lage uvaner? Har liksom aldri sett vitsen med d? Bruker myggnetting hvis barnet skal sove ute, så ikke katter legger seg inn i vogna over hodet på ungen (de tiltrekker seg til varme plasser)
Anonym bruker Skrevet 2. april 2008 #3 Skrevet 2. april 2008 ...når man går tur, og sola kommer i øynene på barnet, er teppe en ok løsning der og da..men kun for å skygge for intenst sollys.... (når barnet er våkent! Hvem liker sol i øynene?)
Dunder Skrevet 2. april 2008 #4 Skrevet 2. april 2008 Jeg pleier ikke å buke det, men i vinter når det var minusgrader leste jeg et eller annet sted at hvis man tok med små babyer ut når det var minusgrader burde man henge et teppe over vognen for å forhindre at det blåste kald vind inn i vognen.. Gjorde aldri det, jeg da.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2008 #5 Skrevet 2. april 2008 Litt hysteri vil jeg si da, men man får gjøre som man føler for. Tror vel ikke akkurat det øker faren for krybbedød. Man har jo barnet i vognen når det regner med et ganske så tett regntrekk over.....
<3_2gutterogeijente_<3 Skrevet 2. april 2008 #7 Skrevet 2. april 2008 Jeg har valgt solbriller til min gutt istedet for teppe over vognen. Det kan umulig gi mye luft en varm sommerdag så det tar jeg ikke sjansen på
Anonym bruker Skrevet 2. april 2008 #8 Skrevet 2. april 2008 Jeg har gjort det når vi har vært inne på kjøpesentere. Hvis mini skal sove da er det helt umulig med tanke på hvor mye lys og lyd det er (for ikke å snakke om alle som stikker hodet oppi vogna.) Men er kun snakk om for å roe ned ved soving. Ser ikke noe galt i det.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2008 #9 Skrevet 2. april 2008 ...utrolig hva man kan starte en diskusjon rundt...hehe.. Teppe over kalesjen for å hindre sol...farlig? Hallo... Hehe... Skulle tro det var snakk om å plombere vogna... ;.)
Andie82*tobarnsmor* Skrevet 2. april 2008 #10 Skrevet 2. april 2008 de fleste regntrekk har en stor åpning ved kalesjen på vogna....blir ikke akkurat så tett som og ha et teppe foran åpningen.......
MyBabyGirl Skrevet 2. april 2008 #11 Skrevet 2. april 2008 jeg bruker ikke det,tenk så dårlig lufting det blir inn til barnet da? myggnetting er jo greit,men noen mener d er ok å bruke helsetepper å,siden d er hull i de,men de er fortsatt for tette mener jeg... desutten syntes j skjermen på vognen skjermer godt for sola;)
Anonym bruker Skrevet 2. april 2008 #12 Skrevet 2. april 2008 tenker du ikke på at det faktisk blir innmari varmt nedi vogna med et tepper over åpningen? har du dyne og masse klær på som mange har da, så kan det faktisk være ganske farlig! Små barn blir fort overopphetet!
Cat.68 Skrevet 2. april 2008 #13 Skrevet 2. april 2008 Ser at det er på tide å legge inn denne igjen. For noen år siden rasre en debatt her inne ang myggnetting over vognen da noen mente at Landsforeningen uventet barnedød hadde gått ut og advart mot det. I den forbindelse skrev jeg mail til d og spirt om dt virklig var tilfelle. Sender mailen jeg fikk til svar her (der står det også hva de mener om TEPPE foran vognåpningen) HEi! Jeg har via min kollega fått høre om myggnetting debatten som har pågått pådinbaby.com.. Jeg var selv inne på siden i dag, og så debatten.Det er trist at det blir satt ut påstander som ikke stemmer, og som også henviser til kilder som aldri har sagt og uttalt det som hevdes. Vi har ikke noen undersøkelser eller studier som sier noe om dette, og det er også ulogisk at det skal ha en slik sammenheng. Vi er av den oppfatning at det er barnets totale sovemiljø som er viktig for å minske risikoen for plustelig spedbarnsdød. Det må være luftig og ikke for varmt/klamt der hvor barnet skal sove, og ryggleie er fortsatt veldig viktig forebyggende faktor. Et myggnetting utgjør ikke en slik fare - vi har ingen indikasjoner på dette dersom vi følger med barnet ift temperatur, slik vi bør med små barn. Et helseteppe foran vognas åpning gir større risiko for at det blir varmt og tett og bør brukes med varsomhet innendørs, eller ute på varme dager. Jeg tenker at helseteppe uansett årstid ikke bør brukes for å unngå at det blir for varmt, tett og klamt for barnet. Med sunn fornuft kommer vi langt! Håper dette var en bekreftelse for hva vårt standpunkt er! Vennlig hilsenTrine Giving Kalstad Fagsjef Landsforeningen uventet barnedød(tidl. Landsforeningen til støtte ved krybbedød)Arbinsgt. 7, 0253 Oslotlf. 22 54 52 00, fax 22 54 52 [email protected]
Anonym bruker Skrevet 2. april 2008 #14 Skrevet 2. april 2008 Skjermer mot sollys? og minisgrader? Skjønner fortsatt ikke noe... Når jeg har barnet mitt i vogna, enten med vognpose eller teppet, så kommer d aldri sollys rett i øynene hennes. Hvis hun ikke sitter oppreist, men da får hun solbriller eller jeg snur vogna. skal man liksom da har teppe over vognen er jop poenget me å ha barnet oppreist borte for da ser de jo ingen ting alikevel. Og posen skjermer for kulde også (har aldri opplevd at hun er kald i ansiktet etter å ligget ute. Og hvis d blåser eller/og sner har jeg muggnetting i tillegg regntrekket siden d er stor åpning og sne fyker inn i vogna . Og når vi er på et senter og hun skal sove skjermer kalesjen for lyset og så legger jeg litt av vognposen i åpen tilstand over henne til hun sovner. Må jo bare bli masse uvaner med dette teppet over vognen til de sovner. Tenk når de bynner i bhg da, de bruker ikke noe teppe der.... Barna blir jo aldri å sovne der og der er d iallefall masse bråk! hilsen HI
Anonym bruker Skrevet 2. april 2008 #15 Skrevet 2. april 2008 Jordmor tok faktisk opp dette på utreisesamtalen på ullevål! Hun sa "Håper jeg ikke ser dere i byen med teppe over vogna - la nå barna deres få frisk luft når dere er ute!" Ser jo at det kan være lyst, men er ikke det litt poenget at de skal skjønne forskjell på natt og dag? At de kanskje sover lettere når det er lyst?
MyBabyGirl Skrevet 2. april 2008 #16 Skrevet 2. april 2008 jeg har aldri skjermet barnet mitt for verken lys eller lyd,da skaper man bare en stor,unødvendig uvane for seg selv mener jeg;)
Anonym bruker Skrevet 2. april 2008 #17 Skrevet 2. april 2008 bruker det for å skjerme mot kald vind og skarpt sollys et teppe som henger løst over vogna stenger da ikke ute all lutfa akkurat. ingen grunn til å skape hysteri.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2008 #18 Skrevet 2. april 2008 er vel mer hysteri å holde på med tepper enn å ikke gjøre det?!? Barna ligger jo godt å lunt nedi der, ingen grunn til å bli hysterisk over litt vind...
Spirevipp med go`gutten Skrevet 2. april 2008 #19 Skrevet 2. april 2008 Jeg bruker helseteppe over vogna for å skjerme for skarpt lys og vind, men jeg har alltid en liten åpning på siden. Desuten er det lufteåpning på kalesjen på vogna, den har jeg også oppe for å få inn luft. Ser ingenting galt i det, syns det er hysteri i denne debatten! En ting er å ha teppe forran vogna om sommeren når det er varmt ute, såpass i hodet har jeg at jeg skjønner at jeg ikke bør gjøre det, men om vinteren når sola ikke varmer kan jeg ikke se noe galt i det. Hver må få gjøre som man vil, og hver kjenner sitt eget barn og barnets behov best.
TrøttSomEiStrømpe- Skrevet 2. april 2008 #20 Skrevet 2. april 2008 jeg tar over et teppe om det blåser mye når hun er våken får hun jo kikke så mye hun bare vil, men hender jeg legger over etter hun har sovnet, spes om det er sol, så hun slipper få sola i øya.(og våkner av det) det blir jo ikke lufttett med et teppe over, har stor vogn, så hun får masse luft. plomberes ikke av et teppe..... (bruker forresten bare dyne og teppe i vogna, for varmt for ullpose nå, da blir det ikke så lunt rundt hodet lenger)
oblix Skrevet 2. april 2008 #21 Skrevet 2. april 2008 Jeg bruker teppe foran vogna, men bare foran halvparten, slik at det kommer frisk luft inn. Jeg har mine grunner, og er ikke hysterisk, og bryr meg ikke om at noen synes dette er helt forferdelig. Det er vel ingen av oss som ville kvele barnet vårt, skjønner jo at det blir for tett hvis man stenger hele åpningen, men det er det vel ingen som gjør heller...
Anonym bruker Skrevet 2. april 2008 #22 Skrevet 2. april 2008 http://www.lilleprinsen.no/product/0/9272/454023/Teutonia_Solskjerm.html
Anonym bruker Skrevet 2. april 2008 #23 Skrevet 2. april 2008 ikke hysterisk, men ikke ha teppe over vognen. opplevde at en som hadde det ikke fikk puste. tank så tett luft det blir inni der da.....skummelt. solbriller lr myggnetting:)
Anonym bruker Skrevet 2. april 2008 #24 Skrevet 2. april 2008 Skjønner fortsatt ikke poenget.. Og som noen andre sier her over, det er da mer hysterisk å henge teppet over åpning enn å ikke gjøre det.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2008 #25 Skrevet 2. april 2008 Helt enig! Nå må folk begynne å bruke hodet her. Er ikke vitsen med å trille ute at barnet skal få frisk luft da? Siste uka har jeg møtt på to mannfolk ute på tur; en bestefar på trilletur med tykt ullpledd foran vogna, en annen hadde hengt ei stor svart vinterjakke foran vogna i solsteika mens han og storesøster stod lenger borte og lekte. Begge dagene var det ca 8 grader ute.. Helt utrolig at folk tør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå