Julimams Skrevet 1. april 2008 #1 Skrevet 1. april 2008 O hoihoi! Skal nok snart booke time å få greiet ut alt det jeg lurer på med permisjon og alt mulig, MEN.. Leste på NAV sine hjemmesider at barnefar ikke kan ta ut pappaperm dersom jeg tar imot engangsstønad. Da dette er så viktig for meg og barnet vurderer jeg å ikke ta i mot den stønaden. Har ikke krav på penger i permisjonstiden da jeg skal være aktiv student.... Noen som vet noe som helst om det her?
Bizzy snart 4små - på overtid! Skrevet 1. april 2008 #2 Skrevet 1. april 2008 Dersom du er tilbake i fulltidsstudier har pappan krav på foreldrepenger Men dersom du er hjemmeværende får han ingen permisjon. Hjelper ikke å la være å ta i mot engangsstønaden dersom du alikevel er hjemme, det eneste man da oppnår er å ikke få noe støtte i det hele tatt.
junijente fikk julijente Skrevet 2. april 2008 #3 Skrevet 2. april 2008 Dersom du skal studere har du krav på fødselsstipend + evt forsørgerstipend (avhenger av barnefars inntekt om dere bor sammen) fra Lånekassen. Ellers mener jeg det er sånn at om du studerer og bf jobber kan du få fødselsstipendet + engangsstønad, og bf kan fortsatt være hjemme, men i 29 uker eller noe sånt. Om du går på gravid&student-debatten får du bedre svar på dette :-) Jeg skal på møte med nav på mandag for å få litt klarhet i dette, mener også at om mor ikke tar permisjon fra studiene har far rett på permisjon, men denne retten faller bort om mor har perm. Lånekassen krever ikke at du tar eksamen mens du har fødselsstipend, så et alternativ er da å melde seg opp til eksamen, ikke ta permisjon, men bare ikke studere (det er min plan).
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 2. april 2008 #4 Skrevet 2. april 2008 Heisann! Hadde dette problemet med forrige barn og slik løste det seg. Da var jeg student og far fulltidsjobb. Jeg mottok engangsstønad fra NAV, og han hadde mulighet til å ta ut 39 uker med 80%lønn eller 29 uker med 100% lønn dersom jeg gikk tilbake til studier. Dette med utgangspunkt i egen lønn selvsagt. I tilegg fikk jeg fødselsstipend fra lånekassen i nesten et helt år mener jeg. Det står litt godt gjemt på nav sine sider dette, men det står her: http://rundskriv.nav.no/rtv/lpext.dll/kapitteloversikt/e05/e05k14?f=templates&fn=main-j.htm&2.0 Lykke til!
Julimams Skrevet 2. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 2. april 2008 Takk for svar og gode råd. Skal sjekke dette mer ut. Problemet bunner i at jeg SKAL studere det året som kommer nå. Og samboeren min hadde tenkt å ta permisjon i eksamenstiden min slik at jeg for det første fysisk skulle kunne ta eksamen og da kanskje også så jeg får lese til de også. Det er uaktuelt å ha han hjemme i 29 uker. Det går ikke overhodet. Jeg skal ikke ha permisjon fra verken jobb eller studier, så det er det som er saken da. At om ikke mor tar permsjon får ikke far det heller liksom?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå