Anonym bruker Skrevet 1. april 2008 #1 Skrevet 1. april 2008 er det bare jeg som er skeptisk? jeg er ikke vegetarianer selv, men jeg vet jo at hvis hele kloden skal få mat burde alle spise vegetarisk og alt det der.. og jeg tenker at det finnes da andre proteinkilder? er det ikke unødvendig å proppe kjøtt i bittesmå babyer? synes det er dumt at det er så få middagsglass uten kjøtt... hva mener dere? ser dere poenget med å gi 6 mnd gammel baby kjøtt? skulle tro det holdt med grønnsaker..
Anonym bruker Skrevet 1. april 2008 #2 Skrevet 1. april 2008 Gå inn på www.nestlebaby.com og les om hvorfor og når barn trenger de forskjellige matvarianter. Hvorfor gir du barnet ditt melk da?
Yo&La+spire Skrevet 1. april 2008 #3 Skrevet 1. april 2008 Snuppa spiser lite kjøtt og vi prøver også å spise mindre kjøtt, nettopp pga av "produksjonen av dyr" og mangel på mat mange steder i verden. Dersom du har nok andre kilder til protein fra andre matvarer ( f eks bønner) så er det ikke nødvendig at beibien spiser kjøtt. Finnes masse god vegetarmat og bare fint om barna lærer seg å spise dette også. Synes norge er veldig fokusert på at det må vere kjøtt i alle middager og det er jo veldig unødvendig. Lag maten selv, så kan du bestemme selv hva som skal vere i:)
Anonym bruker Skrevet 2. april 2008 #4 Skrevet 2. april 2008 Takk for fint svar, "Yo..." Til det anonyme svaret: Jeg gir selvsagt barnet mitt melk fordi barnet mitt trenger det, fordi jeg vil mitt barns beste, fordi jeg ikke vil at han skal sulte og i det hele tatt... utrolig latterlig spørsmål! Hva i all verden mener du med det? Mener du at fordi jeg ikke forstår poenget med å proppe kjøtt i små babyer, kan jeg like gjerne la være å gi babyen mat?? Grunnen til at jeg skrev innlegget er at jeg i utgangspunktet ikke synes noe om at vi spiser stadig mer kjøtt, det er mange grunner til det, og de fleste er klar over dem, ser derfor ikke at det er nødvendig å gå inn på dem. Voksne kan fint leve uten kjøtt, og jeg kan ikke forstå at ikke også barn kan det? Videre ser jeg på det litt som jeg ser sukkerholdige varer, godterier osv. Jeg spiser både kjøtt og godteri, men vet at mye av det jeg spiser verken er bra for meg eller verdensutviklingen og føler det feil å tilvende babyen slikt med en gang han begynner med fast føde... På bakgrunn av dette synes jeg det er rart at nesten alle middagsglassene inneholder kjøtt.. og jeg lurer på om alle gir babyene sine kjøtt? hvorfor gjør dere det, dere som lager middag selv? (for de som kjøper glass ser jeg jo problemstillingen med lite variasjon..) jeg mener ikke at jeg aldri skal la barnet mitt spise kjøtt, når han blir større, men synes ikke det er noe han trenger hver dag, og ikke når han enda er så liten. strengt tatt mener jeg jo at det ikke er noe han trenger i det hele tatt - men jeg skal ikke nekte ham det. jeg har egentlig ikke lyst til å lage maten selv, men vurderer nå å gjøre det fordi jeg ikke ser poenget med å gi babyen kjøtt... flere synspunkter? gir alle barna kjøtt?
Yo&La+spire Skrevet 2. april 2008 #5 Skrevet 2. april 2008 Svarer igjen eg;) Synes det er kjempebra at du tenker over dette og er helt enig med deg. Det er sekvfølgelig ikke noe galt i å gi barnet mat uten kjøtt, så lenge du passer på at h*n får i seg de næringstoffene h'n trenger. Det er heller ikke så vanskelig, de fleste næringstoffer finnes i grønnsaker. Eg vet om flere som har vert vegetarienere siden de var babyer (fordi foreldrene er det) og de er sunne og friske;) Det er ikke mye arbeid å lage maten selv. Eg har gjort det til snuppa, og det er både enkelt og billigere. Lag i store prosjoner så slipper du å lage så ofte.
mamman til to gutter Skrevet 2. april 2008 #6 Skrevet 2. april 2008 En veldig fin tanke, men det er veldig viktig ettersom du ikke er vegetarianer selv at du setter deg ordentlig inn i hva du må gi i stedet for kjøtt for at babyen skal få i seg alle næringsstoffene den trenger. Babymaten skal jo også være en forbredelse til å spise samme mat som mamma og pappa og evt eldre søsken, så hvis ikke du har tenkt å bli vegetarianer selv etterhvert, så er det nok lurt å etterhvert gi kjøtt av og til for tilvenning.
Lilletrollogmamma Skrevet 2. april 2008 #7 Skrevet 2. april 2008 Kjøtt er en VIKTIG kilde for bla B-vitamin. og jern. Vegetarianere bør spise mye bønner og linser for å dekke det de ikke får i seg når de dropper kjøttet! Jeg har fått beskjed om, og lest, at det er viktig at barnet får kjøtt
Alenemoder1snart2er tobarnsmor Skrevet 2. april 2008 #8 Skrevet 2. april 2008 Min gutt var ingen fan av middagsglass, han ville spise det samme som meg. Det gikk mye i pasta og grønnsaker, han var ikke interessert i kjøtt før han var over året. Fikk lusket i ham litt kyllingkjøtt og kalkunpølser. -men alltid forsvant grønnsakene først. Nå spiser han gjerne kjøtt, men fortsatt er han veldig glad i grønt, og spiser heller frukt enn sjokolade. Ikke spør meg hvorfor Her kan en godteskål stå i fred på bordet i en uke, men kommer det frem et fuktfat er det vekk på null komma niks. Unger er jo forskjellige som oss voksne, noen er veldig glade i kjøtt, andre styrer helst unna. Man må vel bare prøve seg frem og finne ut hva som fungerer for den enkelte.
Gjest Skrevet 3. april 2008 #9 Skrevet 3. april 2008 Kjøtt er proteiner, som igjen er "byggesteier" for kroppen, Hvis du vil kutte ut kjøtt til barnet ditt, bør du finne en annen proteinrik matkilde til barnet!!!
Jojo x3 Skrevet 3. april 2008 #10 Skrevet 3. april 2008 Fins masse proteiner i andre ting enn kjøtt. Vi spiser f.eks masse forskjellige bønner som det er proteiner i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå