Gå til innhold

kort fortalt..hva er den kalde krigen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan kan jeg formulere den kalde krigen inn i en, to, tre setninger?? helst en-to..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En kjent snøballkrig mellom antarktiske pingviner og arktiske bavianer i 1846.

Du kan neppe forklare den kalde krigen på to-tre setninger.

Skrevet

Russland - USA, hvem er kulest? Faren min er sterkere enn din, ædi blædi bluse du går uten truse.

Skrevet

Russland fantes vel strengt tatt knapt under den kalde krigen. =)

Skrevet

Den kalde krigen (1945–1991) var rivaliseringen som utviklet seg etter den andre verdenskrig mellom gruppene av nasjoner som praktiserte ulike ideologier og politiske systemer. På den ene siden var Sovjetunionen (USSR) og dens allierte, ofte referert til som Østblokken. På den andre siden var USA og dens allierte, ofte referert til som Vestblokken. Konflikten ble kalt den kalde krigen fordi den aldri førte til direkte kamper eller en «varm» krig. Begge parter støttet likevel andre land og organisasjoner, både økonomisk og militært, som kriget mot den andre parten eller krefter som den andre parten støttet. Terminologien ble først brukt av den amerikanske presidentens rådgiver, finansmannen Bernard Baruch på et kongressmøte i 1947. Man sier gjerne at den kalde krigen endte i 1989, da Berlinmuren falt, eller i 1991, da Sovjetunionen ble oppløst.

Skrevet

Møkk.. Sovjetunionen mente jeg da. Kan minuspoenget fjernes siden jeg kan det russiske alfabetet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...