HegeAE Skrevet 1. april 2008 #1 Skrevet 1. april 2008 Såg Brennbunkt på NRK1 i dag om surrogatmødre. Og da var det eit norsk par som hadde betalt ei frå Aust-Europa å bere fram barnet deiras. Og nokre andre par som var lovleg surrogatmor i USA og andre par som var blitt lurt osv. Eit norsk par fekk ikkje henta ut sine befrukta egg som var nedfryse som dei ville bruke til surrogamor i Aust-Europa. Diskusjon er da om Norge burde lovleggjere surrogatmødre. Eller må ein på død og liv ha barn av sine eigne gen framfor å adoptere når ein ikkje kan få barn på ein normal måte eller ved prøverørs? Kva meiner de som er gravide mødre? Ellers gjere på den lovelge måten..... La mannen vere "utro" og bli gravid ei annan kvinne, for så at ho da adopterer bort barnet sitt.
©Jesper©er©alt© Skrevet 1. april 2008 #2 Skrevet 1. april 2008 Jeg ser ikke noe gale i og ver surrogat mor. Om alt går som regelverket og ingen lureri så er jeg positiv på dette. men jeg selv hadde aldri klart og gitt fra meg noe så nydelig som et barn. Uansett så er det ikke hennes på noen måte, men jeg hadde uansett følt at det var mitt barn.
Jente 07 + reke 30.okt. 08 Skrevet 1. april 2008 #3 Skrevet 1. april 2008 Med de riktige lovene og reglene som skal til, syns jeg surrogatmor og eggdonor burde bli lovlig. Men jeg hadde aldri klart å utføre jobben selv.
HegeAE Skrevet 1. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 1. april 2008 Men, eggdonor er fult tillatt? Ein blir jo på ein måte surrogatmor da.....men forskjellen er at ein da ikkje gir frå seg det barnet ein har bært på. Eg hadde aldri klart å blitt surrogatmor heller. For det hadde vert litt mitt barn og.
Jente 07 + reke 30.okt. 08 Skrevet 1. april 2008 #5 Skrevet 1. april 2008 Er det tillatt? Trodde ikke det jeg.
HegeAE Skrevet 1. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 1. april 2008 Det er i Sverige det er tillatt med egg-donor
-kate Skrevet 1. april 2008 #7 Skrevet 1. april 2008 Det er vel bare sæddonasjon som er tillatt i Norge vel???
HegeAE Skrevet 1. april 2008 Forfatter #8 Skrevet 1. april 2008 meiner Sverige er det tillatt med donor-egg
Ladybug~N&E Skrevet 1. april 2008 #9 Skrevet 1. april 2008 jeg har ikke lyst til å ta stilling til dette surrogatspørsmålet egentlig. jeg har veldig motstridende følelser for dette temaet. er både for og imot. blir litt som at jeg tenker at det er å klusse med naturen med det er jo all kunstig befruktning i grunn. men jeg er for kunstig befrukting altså!! men jeg skal prøve.... når man i dag mottar sæd/egg fra en ukjent donor så føder man jo et barn hvor en av foreldrene ikke har biologisk tilknyning til barnet. her er biologien ikke så viktig liksom... hvorfor er da det biologiske så viktig i andre tilfeller at man leier en livmor for å få sine egne gener videreført? er det gener, biologi som er viktig eller er det å få barn uavhengig av alt dette? jeg vet jo av egen erfaring at ønsket om barn er stort men er det ønsket om å videreføre egne gener som veier tyngst når man velger å få barn? så.. nå er det jo sånn at jeg kan få egne barn selv og har ikke behov for å benytte meg at hverken donorer eller surrogatmødre.. jeg ser kanskje annerledes på dette om det noen gang skulle være aktuelt for meg selv eller noen av mine. jeg synes først og fremst at man skal ta opp spørsmålet om å lovliggjøre eggdonasjon jeg. hvorfor skal alle menn få lov til å bli fedre mens kvinner ikke får lov? er det "værre" å donere bort eggene sine? leste i et gammelt "gravid" blad om noe av det som blei lagt til grunn for at dette ikke var lov 1. man ville ved eggdonasjon få 3biologiske foreldre. eggdonoren, faren og moren blei på en måte biologisk fordi hun bar frem barnet. jeg klarer egentlig ikke se forskjellen ved å donere egg og spermier jeg da.. 2. man ville unngå at eldre kvinner etter overgangsalderen ville renne ned dørene til fertilitetsklinikkene for å bli befruktet. (omtrent noe sånt stod det) man har i dag en øvre aldersgrense for å bli kunstig befruktet. regner ikke med den blir satt opp pga at man lovliggjør eggdonasjon. det er en grunn til at vi kvinner kommer i overgangsalderen. ellers ville jorda vært overbefolket. (man har prevensjon i dag men hva med før??) overgangsalderen er en av kroppens fantastiske innretninger. den bør ikke klusses med. (gjelder selvsagt ikke dem som kommer i altfor tildlig overgangsalder da.... her snakker vi om unormale hormonverdier og ikke naturens gang) regner med det ligger noen økonomiske grunner til dette. man må homonbehandles, uttakingen utføres av leger og eggene må sjekkes og behandles og gud vet hva etterpå. ved sæddonasjon trenger man ikke gjøre stort annet enn å rive av seg en kjapp en i en kopp. ikke trenger man hormonbehandlinger, oppfølginger, ultralyder osv osv. det er rett og slett en større og dyrere jobb å hente ut egg. og hvem skulle bekoste dette? det finnes mange spørsmål rundt dette. hvorfor skal man på død og liv gjøre noe bare fordi man kan eller fordi det går ann? aner ikke... om du klarte å lese helt ned hit må jeg si du er flink;) haha..
Miss Sparks Skrevet 1. april 2008 #10 Skrevet 1. april 2008 Jeg håper at det snart blir lov også i Norge både med surrogatmor, eggdonasjon og at dette, i tillegg til IVF og inseminasjon, skal være tilgjengelige både for par, enslige og lesbiske/homofile. Jeg har absolutt ingenting imot adopsjon, men nå er det nå en gang slik at ikke alle får lov til eller kan adoptere pga giverlandenes krav. Det er dessuten begrenset antall barn tilgjengelig for adopsjon. Dessverre. Selv har jeg planer om å være surrogatmor etter at jeg har fått mine egne 3 barn. Dette ligger tidligst ca 3-4 år fram i tid. Jeg håper at det til den tid er lov i Norge slik at ikke prosessen blir for dyr med hensyn til utenlandsreiser. Jeg har et dypt indre ønske om å være surrogatmor for 2-3 barn, født til norske foreldre, altså foreldre i Norge. Jeg ønsker imidlertid ikke selv å være biologisk knyttet til disse barna, så jeg ser for meg at dette må være parets eget embryo evt. en annen egg-/sæddonor. Dette gjelder selvsagt også hvis de fremtidige foreldrene er et homofilt par eller om forelderen er enslig. For meg vil det ikke spille noen rolle om de fremtidige foreldrene/forelderen har brukt både egg- og sæddonor. Videre vil jeg at foreldrens/foreldrenes navn skal stå på fødselsattesten. Forøvrig vil jeg velge den/de som vil være åpen med barnet sitt om at de brukte en surrogatmor og at han/hun vet hvem jeg er. Videre ville jeg synes at det hadde vært hyggelig med julekort, invitasjon i dåp og konfirmasjon hvis barnet skal døpes/konfirmeres. Jeg ønsker ikke å ta imot penger for å være surrogatmor, men synes det er naturlig at de fremtidige foreldrene/forelderen betaler utgiftene til f.eks utenlandsreiser og sykehusregninger ved fødsel dersom den norske staten tvinger oss ut av landet i prosessen. Dette er nå min mening, mine planer, og mine ønsker - siden du hovedinnlegger spurte :-)
Trulte76 Skrevet 2. april 2008 #11 Skrevet 2. april 2008 Jeg ser ikke noe galt i det i det hele tatt.. Må si jeg synes surrogatmødre er enestående som vil bære frem andre sitt barn med alle plager det vil medføre..for så å gi fra seg barnet i magen..synes de hørest helt fantastiske ut jeg
-loui- Skrevet 2. april 2008 #12 Skrevet 2. april 2008 Jeg kunne tenkt meg å ha vært surrogatmor jeg.., med donerte egg selvsagt.., Tenk å kunne gjøre noe så fint for noen andre mennesker..!
mai mammaen til to Skrevet 2. april 2008 #13 Skrevet 2. april 2008 jeg ser ikke noe galt i det.. men jeg hadde aldri klart å gå rundt å bære frem et barn som jeg aldri skulle få ha selv
callmebecka Skrevet 2. april 2008 #14 Skrevet 2. april 2008 Skulle ønske dette var tillatt i Norge, skulle gjerne hatt muligheten til å gi noen det største av alt i livet, et barn!!! Etter å ha født selv, og nummer to på vei nå er jeg ikke i tvil! Kjenner flere par som har fått barn ved hjelp av surrogat i USA, så ønsker man det samt har penger er det fult mulig den dag idag, men hvorfor skal det være forebeholdt de med god økonomi? Man kan gjerne sette det opp mot adopsjon, og personlig ser jeg ingen grunn til at barna må være av eget genetisk materiale, men adopsjon utelukker ikke surrogat eller omvendt. Det er ikke slik nå at det er overflod på barn som venter på adoptivhjem, selv om det kan virke slik. Jeg ville ikke kunne være gravid med eget egg for så å gi det fra meg, så her må det også tillates eggdonasjon (noe som så vidt meg bekjent ikke er lovlig i Sverige) Hvorfor skal man tillate sæd-donasjon men ikke egg? Er ikke begge like essensielle i denne prosessen? Dette er noe av det mest uforståelige for meg, er eggene mer verdt på noen måte? Kan også godt tenke meg å donere egg, men det er lett for meg å si siden min alder ikke gjør eggene ønskelige lenger, sukk....
Berta_78 Skrevet 2. april 2008 #15 Skrevet 2. april 2008 Eggdonasjon er ikke lov i Norge, kun sæddonasjon. Trude Ringheim problematiserer temaet i en kommentar på side 3 i Dagbladet i dag - ganske OK artikkel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå