Lykkebarn og Mathilde Skrevet 1. april 2008 #1 Skrevet 1. april 2008 Mathilde har jo veldig god tid. Hun er jo ikke akkurat super rask på noe som helst. Hun aker seg raskt fremover og er i farta, men krabbingen ser det ut til at hun hopper over. Det som derimot bekymrer meg er at hun enda ikke setter seg opp selv eller gjør noe som helst forsøk på å reise seg. Hun er liksom veldig fornøyd der hun er. På fredag skal vi til fysio på helsestasjonen. Både gruer og gleder meg. Håper uansett vi får noen gode råd til å motivere og trene med henne. De har sagt at de skal kontakte barnehagen for oppfølging der også. Kjenner at dette begynner å plage meg og spesielt med tanke på omgivelsene rundt som spør om dette ganske ofte. Trenger litt backing på dette og også noen gode råd til å trene henne dersom noen har.
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 1. april 2008 #2 Skrevet 1. april 2008 Uff, jeg skjønner at du er bekymret. Du vet jo at det er veldig stor forskjell på når de små begynner med forskjellige ting uten at det trenger å være noe galt, men jeg skjønner jo også at det egentlig ikke hjelper å høre det. Må være slitsomt å alltid få spørsmål og kommentarer når man allerede går og tenker på det. Kan det fremdeles henge igjen at hun ble født for tidlig? Dette vet de vel mer om hos fysio vil jeg tro. Ellers vil jeg si at når barnet er gammelt nok til å kunne gjøre noe, men ikke gjør det, så er det grunn nok til å sjekke synes jeg. Med Mia så hadde hun jo en veldig vond rygg som hindret henne i ganske mye, og selv om vi var klare over det så skjønte vi ikke omfanget før vi tok en grundig sjekk. Så det kan lønne seg. De vet hva de prater om, og har sikkert mange gode råd til dere. Det er garantert ikke første gang de har vært borti dette. Du skal se de vet råd, og når helgen kommer så kommer dere til å være superletta og klare for å sette i gang med øvelser. Og er det ikke noe fysisk så har de garantert råd til dere da også. Dette kan de. Men jeg skjønner godt den klumpen du har i magen og vet hvor vond den er, men dere gjør noe - og det er det viktigste. Ønsker dere lykke til, synes det er flott at dere tar tak i det. Stor klem fra oss :-)
Gjest Skrevet 1. april 2008 #3 Skrevet 1. april 2008 Først og fremst vil jeg bare gi deg en kjempeklem! Kjære, søte snille du... Jeg forstår at du er bekymret! Og nå har jeg tatt en kjapp prat med min fysioterapeut venninde som jobber på en helsestasjon i Moss. Og hun fortalte meg at først om fremst må du som mamma ikke bekymre deg for at jenta di ikke er som alle andre. Hun er innenfor normalen enda, men har bare litt bedre tid enn de andre barna du kjenner til. Men det er faktisk veeeldig mange jenter og gutter som er akkurat som din skjønne Mathilde! De har helt andre interesser, nemlig å studere ting, prate og suge inn alle impulser de får. Og det er BRA!!! (jeg skulle ønske min gutt hadde den egenskapen..) Jeg kan nevne 5 barn i min nære omgangskrets som er på samme måte som Mathilde, og aller nærmest min smarte nevø som nå er 3,5 år. Men det er viktig at du klarer å fokusere på Mathilde som individ, og for et fantastisk lite vesen hun er! ;o) Og at du slår deg til ro med at hun liker å ha god tid, for det er ingen som klarer å fremskynde den utviklingen. Den kommer når de er klare for det, ikke før. Men, som min venninde forklarte meg, det finnes enkle grep man kan gjøre for å motivere dem til å bli interessert i å reise seg, prøve noen skritt. Og de kommer dere helt sikkert til å få kjempegod oppfølging av fysioterapeuten på helsestasjonen. H*n kommer til å ta godt vare på dere begge to. Skjønner du er bekymret. Og jeg håper at du forstår at din lille øyesten er helt i takt med seg selv. Ikke alle lærer å gå/krabbe og reise seg opp tidlig, og langt fra alle kan snakke så mye som din Mathilde kan heller! Så du har definitivt med en smart liten jente å gjøre!!! Ta gjerne kontakt om du vil ta en prat. Savner å treffes. Begynner å bli lenge siden! - Så kan jeg dele litt av de erfaringene vi gjorde med nevøen min. Han krabbet ved 14 mnd, og gikk ved 16 mnd. Alt innenfor normalen. Men likefullt en bekymret mor som satt på sidelinjen og lurte på om det var noe galt med hennes barn, eller om hun ikke stimulerte ham nok...
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 2. april 2008 #4 Skrevet 2. april 2008 En kjempestor klem til deg og Mathilde! Skjønner godt at du blir litt bekymret og er dritt lei av å få spørsmål rundt det hele tiden. Men det er jo utrolige variasjoner på disse små, så det er nok ingenting i veien med Mathilde. Hun er jo en kvikk og rask herlig jente! Kan jo kanskje ha noe med at hun fikk en litt røff start på livet? Eller at hun rett og slett er bedagelig anlagt :-) Koser seg sikkert masse med den hun kan og da trenger man vel ikke opp å stå :-) Masse lykke til hos fysio og så supert at de skal ta kontakt med bhg til Mathilde! Da får hun sikker super oppfølging og blir nok en racer før du vet ordet av det :-)
Millapril Skrevet 2. april 2008 #5 Skrevet 2. april 2008 He Kjære du! Dette kjenner jeg så altfor godt til! Vi har gått til fysio med Erica siden hun var 6 mnd gammel og går fortsatt regelmessig (ca hver 14 dag) Erica har også god tid. Liker ordvalget ditt her. Jeg har selv brukt ordet "huller i utviklingen", men liker ditt bedre og skal bruke det fra nå av. Erica ligger noen mnd bak alle andre på sin alder. Og det er klart det er frusterende for en mor, som ikke vet hva annet hun kan gjøre for å motivere og det er ikke bare gøy å svar på alle spørsmål fra de som lurer på om hun går eller krabber enda... Vi er i allefall superfornøyde med fysio! Bare positive ting å si. Fått så masse hjelp og gode øvelser som vi gjør hjemme. Tips til hvordan vi kan motivere og tett oppfølging hele veien. Det viktigste for oss var å kartlegge at det ikke var noe "galt" som gjør forskjellen. Vi har fått forklaring på at noen barn trenger ekstra tid, ekstra trygghet osv. Noen barn gjør ikke ting før de er helt sikre på at de mestrer det heller. Jeg skjønner deg så godt, men synes dere gjør et veldig riktig valg i å gå til fysio. Det har vært så utviklende for Erica. Hun har lært seg å åle, stå på alle 4 og reise seg opp etter øvelser vi har fått der. Fysio har også tenkt å følge opp i evnt bhg etterhvert. Jeg blir alltid beroliget etter å ha vært der, for de ser så godt hva som skal til og hva de kan hjelpe med. Om du trenger noen å snakke med eller noe i den duren, er det bare å ta kontakt. Vi har helt sikkert mye like tanker rundt dette området og jeg tror jeg kan si at jeg vet hvordan du har det. Venter spent på å høre hvordan det går hos fysio også! Lykke til! Dette kommer til å gå så bra!!
Lykkebarn og Mathilde Skrevet 2. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 2. april 2008 Hei, Kjenner at jeg får skikkelig klump i halsen og blir helt på gråten. Er så slitsomt å gå rundt og tenke på dette hele tida. Men samtidig er vi nå motiverte for å få henne i gang med trening. Så nå er jeg veldig spent på fredagen og fysio timen. I barnehagen hadde de latt henne ligge veldig mye på magen i dag så de tar det skikkelig seriøst og jeg blir så glad for at de bryr seg masse om å hjelpe til. Det vil helt sikkert hjelpe i det lange løp.
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 3. april 2008 #7 Skrevet 3. april 2008 Uff, sender deg en kjempestor trøsteklem! Du skal se at nå når dere får hjelp og tips til øvelser og motivasjon så kommer ting til å utvikle seg i racerfart :-) Og så kjempebra at bhg følger opp! Det er jo superviktig at de er med på og følger opplegget! Hold oss gjerne oppdatert og masse lykke til i morgen!! Camilla klemmer også!
Tussi og Maja Skrevet 3. april 2008 #8 Skrevet 3. april 2008 Støtter de andre innleggerne her.. Ikke noe moro når ens eget barn skiller seg ut fra de andre. Så prøver man å si til seg selv at det er normalt, men så kommer den lille, ekle, snikende redselen for at det skal være noe. Det er nok helt sikkert ikke noe galt, bare at Mathilde har det fint med det hun kan. Håper dere får god støtte på dette i morgen, slik at du ikke blir så bekymret lengre. Lykke til!
smurfen :o) Skrevet 4. april 2008 #9 Skrevet 4. april 2008 Hei! Stor trøste klem fra meg. Henger meg på alt det de andre har sagt. Skjønner at det er vanskelig når alle spør hele tiden. Av og til virker det som det er en konkuranse mellom mødre om hvem som er kommet lengst. Alle barn er forskjellige. Mathilde er utrolig flink språklig og ikke minst en smart liten jente. Det kan bli godt å få noen tips fra fysio. Jeg har en venninne som har en jente på 10 år. Hun var som Mathilde, smart liten jente som ikke hadde hastverk med noe av det motoriske. Hun er en sånn person at hun ikke vil gjøre noe forann andre før hun kan det skikkelig, dette gjelder motoriske ting. Hun er utrolig skarp på skolen og ikke minst kjempe flink i språk. Snakker mye bedre engels enn meg. DEt jeg vil frem til er at alle mennesker utvikler seg forskjellig og har forskjellige interesser. Mathilde er en utrolig herlig jente! og hun som det er nevnt av andre, fremdeles innenfor normalen. Snakkes snart vennen! Stoooooor klem fra meg
Endelig ny spire i magen Skrevet 4. april 2008 #10 Skrevet 4. april 2008 Hei! Lykke til i dag, vi tenker på dere og er spente på hva de kommer til å si. Ellers må jeg si meg enig med alle de andre her inne.Masse kloke ord. Mathilde er jo ei super skjønn jente som kan mange ting! Jeg har vel på en måte fått "kjeft" for det motsatte fordi Benedicte har vært så aktiv, mange har fortalt meg hvor skadelig det er at hun krabbet og gikk tidlig og at jeg måtte slutte å trene sånn med henne... vi har jo aldri øvd noen ting vi, vi har jo nesten ikke sittet på lekt med henne på gulvet engang.... Hun ble bare født veldig aktiv..... Vi håper vi snart kan se dere igjen. Hold oss oppdatert. Klem fra oss
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 5. april 2008 #11 Skrevet 5. april 2008 Hvordan gikk det i går? Jeg håper dere fikk beskjed om det så mange andre har sagt her, at alle er forskjellige og at alt er i skjønneste orden med lillejenta di. Det føles uansett godt å gjøre noe for å sjekke. Jeg sier meg også enig i det med konkurranse oss mødre imellom og at det er synd, det er jo i god mening man "skryter" av barnet sitt og hva det kan, men det er nok greit å tenke på at ikke alle synes det er like gøy å høre alltid. Man er jo mest opptatt av sitt eget barn, naturlig nok. Jeg er absolutt skyldig selv, så jeg skal ta selvkritikk der. Men jeg håper ihvertfall dere fikk litt info og en god dose lettelse i går! Klem :-)
Lykkebarn og Mathilde Skrevet 5. april 2008 Forfatter #12 Skrevet 5. april 2008 Hei. Jeg synes absolutt man skal skryte jeg når det går bra. For man blir jo så utrolig stolt når de små får til noen ting. Det er mer andre omgivelser som familie og venner uten barn som maser mye synes jeg. Det er vel fordi de ikke tenker seg om om bare spør fordi de synes det er spennende med Mathilde. De vet jo heller ikke at det er slitsomt med maset. I går gikk det bra. Bortsett fra at jeg synes fysio dama er helt for sukkersøt. Det kan sikkert aprilsmurfen også skrive under på, he he. Vi fikk en del enkle øvelser. Så nå blir det å motivere henne en økt hver dag så kommer hun nok snart etter. Hun var selvfølgelig vrang og hylte som bare det når vi var der i går. Hm merkelig hvordan de merker at det er noe spesielt på gang. Etter hvert roet hun seg og ble trygg og da gikk lekingen mye bedre. Så nå håper vi det gir resultater med litt trening hver dag. Takk for all god støtte og gode ord. Det betyr mye når man sliter litt og alt blir litt mye å ta tak i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå