rutta tutta Skrevet 1. april 2008 #1 Skrevet 1. april 2008 Er det flere her som velger kun fars navn som etternavn ? Vi er samboere og jeg er litt imot flere navn. Vil ha det så enkelt som mulig. Føler at det er litt vanskelig å ikke gi henne mitt navn som mellomnavn, men igjen det med at det er enklere med ett. Hun er jo allikvel mitt barn også. Hvis vi gifter oss, så kan jeg ta hans navn. Hvis hun får mitt navn som mellomnavn har vi forskjellige navn alle tre..... Hva gjør dere ?
Anonym bruker Skrevet 1. april 2008 #2 Skrevet 1. april 2008 vi har gitt vår sønn begge navnene. kun på papiret. kommer aldri til å bruke mellomnavnet om folk spør etter navnet hans. vi kommer selv til å skrive navnet hans som ola h. olsen. men i offentlig papirer vil jo hele navnet stå da. men det skal ikke brukes. grunnen er at begge etternavnene ender på -stad og det høres forferdelig dumt ut å si hele navnet hans. men jeg ville gjerne ha med mitt navn også velg det navnet du vil du. det som føles riktig for deg. om hun får begge navnene så "tilhører" hun på en måte dere begge. hun får litt fra deg også. selv om hun gjør det uavhengig av etternavnet sitt da;) om du har tenkt å ta navnet til mannen din når dere gifter dere så kan det jo være enklest å bruke bare hans. om dere velger å ha ditt navn som mellomnavn så er jo uansett ikke dette etternavnet hennes. så når dere gifter dere har dere alle likt etternavn. du kan jo beholde ditt eget og slenge på mannen sitt dersom det klinger bra;) mellomnavnet kan jo bare markeres ved å bruke forbokstaven og et punktum. hun er anne b. hansen, du er kari b. hansen og han er arne hansen;)
*tybber* Skrevet 1. april 2008 #3 Skrevet 1. april 2008 Vi skal også bare ha pappaens etternavn på babyen. Hadde jeg hatt et sjeldent og uvanlig navn hadde vi kanskje hatt det med også, men det har jeg altså da ikke, så vi velger bare pappaen! )
Beibifot er blitt Storebror Skrevet 1. april 2008 #4 Skrevet 1. april 2008 Vi skal ha kun far sitt etternavn. Det har aldri vært ett diskusjonstema for meg (oss), er litt gammaldags der, Kort og godt. Den dagen vi gifter oss vil jeg ta hans etternavn.
Anonym bruker Skrevet 1. april 2008 #5 Skrevet 1. april 2008 Vi bruker fars etternavn og mitt mellomanavn, så vi kommer til å ha forskjellige etternavn alle tre!
solstråle-juli Skrevet 1. april 2008 #6 Skrevet 1. april 2008 Vi brukte kun fars navn. Nu har vi giftes os. Så nu kommer vi alle til å ha samme etternavn.
*LilleTroll + spira Skrevet 1. april 2008 #7 Skrevet 1. april 2008 Jenta vår får pappaen sitt etternavn. Må legge til at pappaen ofte presiserer "det er bare spørsmål om tid før du og bytter".. ! Han har et ganske uvanlig etternavn, så vi vil gjerne gå for det!
Dizzie_mortil3 Skrevet 1. april 2008 #8 Skrevet 1. april 2008 Min datter har kun fars etternavn fordi jeg syntes det var mer praktisk og dessuten klinger det bedre og er sjeldnere. Vi skal gifte oss i år, og da tar jeg også hans etternavn men beholder mitt eget som mellomnavn fordi min identitet i yrkeslivet er noe knyttet til navnet mitt. Jeg synes altfor mange barn har dobbelt etternavn nå, det er vanskelig for barna og for dem som skal huske navnene!
Anonym bruker Skrevet 1. april 2008 #9 Skrevet 1. april 2008 min datter har kunn mitt etternavn, og det kommer sønnen vår også til å få selv om jeg og barnefaren har vær sammen i ca 10år. Min sammboer har samme etternavn som 1/3 av norge så jeg har lagt ned veto mot hannes navn
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 2. april 2008 #10 Skrevet 2. april 2008 Sønnen vår har pappan siitt som mellomnavn og mitt som etternavn. Bruker kun mitt navn på han. Jeg har et skjeldent etternavn, mens sambo har et sen navn. Men vi har ikke dobbelt navn på sønnen vår da og skal heller ikke ha det på nr 2
2prins1prinsesse+bøllefrø Skrevet 2. april 2008 #11 Skrevet 2. april 2008 sønnen vår har mitt etternavn som mellomnavn å pappans som etternavn! det samme kommer dattra vår til å få! å alt skal bli brukt! å om vi en dag gifter oss så er jeg ikke så sikker på om jeg kommer til å¨ta hans etternavn, er utenlandsk! blir for teit å hete eks Maria Nguyen når en er norsk lissom! synes til å med det er litt snålt selv om jeg velger å ha mitt etternavn som mellomnavn! menmen.. ungene våres skal hvertfall ha begges etternavn! å når de blir voksne å skal gifte seg selv er det igrunn det samme hva de velger, men så lenge de er små så vil jeg ha mitt etternavn på dem, når jeg uansett ikke har planer om å ta farens etternavn om vi skulle gifte oss engang!
☆lieela Skrevet 2. april 2008 #12 Skrevet 2. april 2008 Jeg har ett etternavn, mens samboer har to..vi skal gi barnet mitt etternavn og ett av hans.. Han kommer til å ta bort det ene (fordi det er et -sen navn), og vi kommer til å ta hverandres etternavn når vi gifter oss. Da får alle 3 samme etternavn.. Hehe, litt komplisert forklart kanskje men..
to små søte Skrevet 2. april 2008 #13 Skrevet 2. april 2008 vi ga vår datter mitt etternavn som mellomnavn og fars som etternavn. for vi var ikke gift da hun ble født.. giftet oss for et år siden og da tok jeg mitt gamle etternavn som mellomnavn og min manns etternavn så jeg har det samme mellomnavnet som barna og alle har samme etternavn..
Dramatica Skrevet 2. april 2008 #14 Skrevet 2. april 2008 Helt enig med deg!!!!! Hadde det samme problemet med sønnen min, og jeg valgte bare å ta mn samboers etternavn på guttungen. Selv har jeg 2 fornavn og 2 etternavn, og ville helst unngå at sønnen min får samme problem.... Om han vil ha mitt navn senere er det jo bare å søke om det... er enklest med kun 2 navn.... Ikke det problemet nå da, siden vi valgte det den gang....
Anonym bruker Skrevet 2. april 2008 #15 Skrevet 2. april 2008 Vi er samboere og heter tilfeldigvis Larsen begge to. Blir kanskje litt mye med Larsen- Larsen?;-) Har i alle fall en ting mindre å "krangle" om.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2008 #16 Skrevet 2. april 2008 Vi som foreldre har to fornavn uten bindestrek, og det samme har gullgutten vår. Og det skal også babyen som kommer snart få. Så vi valgte kun å bruke fars etternavn:) Den dagen vi gifter oss, så kommer jeg også til å ta hans etternavn, så da har vi alle det samme etternavnet:)
Smånetta 14.mai Skrevet 2. april 2008 #17 Skrevet 2. april 2008 Gutten vår har begge navnene våre som etternavn selv om vi er gift. Jeg har både mamma og pappas navn i mitt etternavn. (patronym, altså ---datter og mammas etternavn), og våre etternavn er tostavelsesnavn med noen av de samme bokstavene så det klinger veldig godt. Vi har da ikke dobbeltnavn til fornavn fordi det blir to etternavn. Vi har fars navn sist, da, det klinger best, rett og slett. Mitt etternavn er jo da faktisk fornavn etter loven, men sunn fornuft tilsier at det er et etternavn.
mammalade4 Skrevet 2. april 2008 #18 Skrevet 2. april 2008 Våre barn har mitt etternavn og det tok mannen min og når vi giftet oss for 2 år siden. :-) Vi har to navn på våre barn, og hvis de skulle hatt to etternavn i tillegg, så hadde det blitt evig krøll tror jeg..
Hera83 Skrevet 2. april 2008 #19 Skrevet 2. april 2008 Babyen skal få begges etternavn, med bindestrek mellom sånn at mitt navn blir gjeldende i registre (mitt står før bindestreken). Dette fordi jeg ikke vil at mitt navn skal forsvinne, jeg syns det er tull og gammeldags at det er så selvfølgelig at farens navn blir valgt og jeg har heller ikke tenkt å skifte navn når vi gifter oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå