Gå til innhold

Tar dere stikk i fingen når dere er på kontroll?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vert på kontroll hos legen i dag og er i min 26 uke og har enda ikke fått stikk i fingen.Ikke at det gjør så mye men med mine to første barn så ble jeg stukket på hvær kontroll.Har følt meg veldig svimmel og uvell de siste ukene og trodde kansje da at de ville måle blod sukker og blod prosent osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har vært på to kontroller og første gang tok jordmor ordenlige blodprøver og i dag bare stikk. De skal måte blodprosenten hver gang for å se om den synker mye. Hvis den er under 11 så må man begynne på jerntabletter. Det står i den svangerskapsboken man skulle ha fått ved første kontroll. Har valgt å bare gå til jordmor jeg da, vet ikke om legen har samme rutiner...

Skrevet

Måler Hb hver gang hos legen med stikk i finger.

Tror grensen ligger på 10 for om en trenger ta jern. Jeg har iallefall Hb på 10,2 og tar ikke jern.

Skrevet

Jeg går hos jordmor og tar ikke sikk i fingeren...tok masse blodprøver den første gangen, men ingenting etterpå. I første svangerskap gikk jeg hos legen min, og der tok jeg stikk hver gang. Hmm...hadde glemt det jeg, inntil jeg så dette! skal til jordmor om en uke, skal huske å spørre da.

Skrevet

Jeg ba om å bli stukket i fingeren for å få målt, og jeg lå på 10,4 og ble dermed anbefalt å ta jerntabletter.

Jeg var svimmel og kvalm og sånt, er i uke 28, og det viste seg jo

at mine mistanker var riktige.

Skrevet

Takk for svar! Jeg går også til jordmor men hun tar heller ikke stikk i fingen.Har veldig lav blodprosent og måtte derfor begynne på jern før jeg ble gravid men disse tabeletttene kommer desverre opp hvær gang.Virker som om magen ikke tåler disse;) snakket med jordmor om det men hun sa at det var kun for min egen del at jeg måtte ta jern så det var ikke så viktig.Men men det er så mange nye rare rutiner under dette svangerskapet;)

Skrevet

Jm,måler ikke hb,men legen skal gjøre det hver gang du er der. Det er en av grunnene til at det er anbefalt å gå både til jm og lege.Viktig å følge med hb da. Bayben klarer seg som regel,men mammaen skal jo også ha overskudd når svangerskapet av er over.

Tar hb hver gang hos legen,men som sagt ikke hos jm.

Skrevet

Det varierer vel fra jordmor til jordmor.... Min jordmor måler de samme tingene som legen, måler hb hver gang jeg er til kontroll, uansett hvem jeg er hos. Jordmor har også målt blodsukker, det har ikke legen gjort.

Skrevet

Rart at jm måler hb,men,men noen gjør det kanskje. Det å måle blodsukkeret er helt ut for tiden,de mener at det ikke trengs hvis det ikke er sukker i urinen. Målte blodsukkeret da jeg gikk gravid første gang,for 18 år siden,snart 19. Er jo ikke noe farlig å måle det da,bedre å bli sjekket for noe for mye,enn for lite

Skrevet

nei, ingen stikk på meg, har ikke gjort det i noen av svangerskapene mine heller... (Dette er det 3.)

Skrevet

jepp! første kontroll tok de en hau av blodprøver. mens nå får jeg et stikk i fingeren hver gang jeg kommer + å levere tisseprøve da:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...