Gå til innhold

Morfin som smertestillende ved fødsel - vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Det går over i blod hos fosteret og setter ned respirasjonen

Skrevet

jeg fikk morfin om natta før fødselen.... grusomme smerter. avtok heldigvis da vannet gikk....

Skrevet

Jepp. Det er vel det som er virkestoffet i petidin?? Fikk i alle fall jeg beskjed om på sykehuset når jeg fødte eldstemann. Men hjalp overhode ikke. Ble bare kvalm av det...

Skrevet

Meiner det var det eg fekk ein og ein halv time før barnet kom

Skrevet

Hm... Jeg tror (er ganske sikker) det var det jeg fikk da jeg fødte. Hadde det ikke spesielt vondt under åpningsriene, men spurte likevel om det var mulig "å få noe". Fikk da til svar at jeg kunne få litt morfin. Jordmor satte en sprøyte og jeg ble kvalm og måtte kaste opp.

Kom plutselig nå, 8 mnd etter, til å tenke på at jeg ikke har hørt om andre som har fått morfin....

Kan være jeg tar veldig feil da. Noe annet som ligner på morfin (ordet altså) og settes med sprøye?

Skrevet

Det er petidin ja. Det inneholder morfin. Fikk det dagen etter ks da jeg skulle dusje, det funka som bare f...

Har hørt om flere som har fått det under fødsel, men det hadde ingen virking, de ble visst bare kvalme.

Skrevet

Var ikkje kvalm i det heile, så hadde fin virkning på meg. Kan ikkje erindre noko smerte heller.

Skrevet

jeg sovna heldigvis, men smertene var der likevel. ble vanvittig likegyldig. aldri mer.

Skrevet

Jeg fikk det to ganger under fødselen jeg. Under åpningsriene. Riene var vonde som fy likevel, men jeg sovnet mellom dem og fikk dermed slappe av litt.

Skrevet

Ja jeg fikk det. Petidin sprøyte med morfin som virkestoff. Da hadde jeg gått i 14 timer med veer og vannet hadde gått og jeg var veldig sliten og hadde veldig vondt. Fikk beskjed om at petidin sprøyta skulle gjøre så jeg slapp smertene og ikke minst fikk sovet litt. Det fikk ejg absolutt ikke og den stakkars gode mannen min begynte å lure på hva slags smerte terskel jeg hadde som ikke reagerte på morfin (han er utdannet apotektekniker og har jobbet mange år i apotek). Så ble han vanvittig redd for at jeg hang i armen hans og skrek at nå gjør det jo vondt hele tida.

viste seg at denne sprøyta OGSÅ kan sette igang fødselen/veene enda mer og nettop det som skjedde hos meg. Hadde 2cm åpning etter 14timer med veer FØR de satte sprøyta. Etter sprøyta tok det 3 timer til tuppa var ute. Så det gikk fort på slutten gitt.

Skrevet

Jeg fikk ihvertfall morfin sprøyte, fikk slappet av litt,men det varte ikke lenge!

Skrevet

Jeg fikk også petidin for å slappe av, men resulterte i oppkast og regelmessige rier med 2-3 min mellom... Ble ikke noen avslapning, nei..

Skrevet

Vet ikke hva som er vanlig, men jeg er ganske så sikker på at jeg fikk ren morfin da jeg fødte.

Hadde en styrtfødsel som var helt grusom, med en guttebass som ikke var spesielt liten.

Fødte førstemann som var større helt uten smertelindring, det gikk helt fint, men med nr to hadde jeg så vondt at jeg ikke gjorde annet enn å skrike, trodde ikke jeg kunne skrike så høyt!! Helt grusomt!!

Etter en halvtimes hyling mer eller mindre tvang lege/jordmor meg til å si ja til en morfin-sprøyte (ver det de sa), den ble satt i låret og etter det fikk jeg ikke sitte i badekaret lengre (skulle egentlig føde i kar). Ble rett etter flyttet over på en annen fødestue og bare 15 min etter kom gutten og jeg merket overhode ingenting, ikke pressrier eller noe, han bare ramlet ut av seg selv..

Fikk ikke med meg noe av fødselen etter jeg fikk den sprøyten, syns det er litt trist, så en evt neste gang nekter jeg!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...