Gå til innhold

Engstelig eller hysterisk? OI! LANGT:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en lten datter på 6 1/2 mnd som har diare på 6 dagen. Hun har ett forferdelig bleieutslett som visstnok er sopp. Det er rett og slett åpne sår og hun hyler i smerte hver gang hun bæsjer. Hun var i fin form bortsett fra det ,i 4 dager, men da begynte jeg å syntes det var lenge ,så vi tok en tur til legevakten. Der ble vi møtt av en lege som (etter å ha ventet i tre timer) knapt nok tok seg tid til å høre på oss for så å avbryte oss da han fikk en viktig telefon. Vi ble sendt ut på et annet rom hvor en matrone av en sykepleier skulle hjelpe oss. Det første hun klarte å prestere var å himle med øynene når hun fikk vite at jeg ikke ammet. Så fikk jeg en rekke husmorråd som sikkert er greit nok, men de var etterfulgt med spydigheter som; nå må mor bli husmor. Fordi jeg hadde fortalt at vi brukte ferdigprodukter som mais og risgrøt. Etterhvert kom legen inn med en resept på daktakort, uten å høre med oss om det var noe mer vi lurte på. Vi dro hjem litt slukøret og det hele endte med en ny tur til min fastlege i går da hun i tillegg hadde feber. Rådene var vel omtrent det samme bortsett fra at hun sjekket at det ikke var en infeksjon. Fikk også råd om å bruke krystallfiolett, men når vi kom hjem med den så vi at den ikke må brukes på åpne sår.

I dag våknet jeg til en liten jente med mørke ringer under øynene , fortsatt feber ( 38 ) og hysterisk gråt hver gang hun bæsjet å vi måtte stelle. Forstår at dette ikke er akutt da hun får i seg væske, men blir fortvilet når jeg ser hun lider sånn. Føler at det ikke er noen forståelse fra omverdenen i det hele tatt og at det blir bagatelisert og at jeg er hysterisk.

Er det flere som opplever det som meg. At ungen nærmest skal være dødssyk for og få god hjelp, gode råd og ikke minst en anelse med forståelse? PUH! Det var en god utblåsning;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huffda, stakkars liten!! Har (heldigvis) ikke opplevd noe slikt i møte med helsevesenet. Men holdningen har jeg hørt gjenfortalt av andre! Helt unødvendig, synes jeg!!

Håper det går bedre med mini :)

Skrevet

Med slik behandling har du lov til å bli hysterisk! Makan til frekke folk. Det med mørke ringer under øynene bekymret meg. Får hun i seg nok væske? Og bleieutslett og sopp er vondt. Trøsten må være at daktakort hjelper godt. Ville smurt henne tynt og ofte og i stedet for å ha tett bleie så la henne ligge naken så mye som mulig med bare tøystykke rundt for å ikke bli kald og gi litt trygghet og varme. Ha det godt og varmt og kos masse med henne.

Ønsker dere lykke til!!!

Skrevet

Takk for svarene:) Ja hun får i seg mye væske men bæsjer/tisser det ut med en gang. Når vi lufttørker så er det konstante uhell. Men i dag var hun så slapp at hun lå rolig på ryggen, så da la jeg en bleie under å kunne lettere " redde" situasjonen. Men uansett så ble det mye stumpevask for å få bort det som iriterte, men vask iriterer jo det også. Selvom jeg brukte olje til å " vaske " med.

Håper at daktakorten slår til snart. Vi bruker sink salve over som bariærekrem etter råd. Men føler det er litt mye. Lar daktakorten selvfølgelig tørke først. Høres det riktig ut?

Skrevet

Du, jeg har egentlig ikke peiling her og sikkert mange her inne som er mye mer faglig kyndige. Men alle mine tre små prinsesser har reagert kraftig på sinksalve. Akkurat som om det "kveler" huden deres og at den ikke får puste. Kanskje du skulle prøve med bare daktakort?

Skrevet

Jeg kan ikke noe om dette med diaré, bleieutslett og sopp hos liten baby. Ville bare sende en oppmuntring til fine jenta di og mamma'n hennes. Det er synd dere blir møtt slik av helsevesenet. Mine tre har vært veldig lite syke, men de gangene jeg har oppsøkt lege har jeg heldigvis ikke blitt møtt på den måten du beskriver. Før fantes det en barnelegevakt på Linderud. Vet den er borte, men har det ikke kommet en annen et annet sted, mon tro? Der er de vant til "hysteriske" foreldre og tar dem på alvor! Min erfaring med sinksalve er at det blir for tett. Kanskje du skulle prøve uten litt?

Skrevet

Stakkars vesla di.Håper virkelig at dere får hjelp.Ikke gi deg om hun ikke blir bedre i løpet av kvelden/natta.Ta kontakt med lege igjen da,krev å få snakka med barnelege på sykehus.

Inotynol salve har hjulpet mine når de har hatt kjøttsår.

God bedring til vesla.

Skrevet

Hvilken legevakt var dette? Jeg blir så rasende når folk ikke har bedre forstand ift. jobben de har tatt på seg å utføre!

Signerer idefix ang. Inotyol - den salven er fantastisk på små såre barnerumper.

Da datteren vår hadde slik "kjøttkake-rumpe" med sopp, smurte jeg annen hver gang med soppsalve og Inotyol, etter hvert bare med Inotyol. I løpet av bare et par dager var rumpa så god som ny!

Iallefall verdt et forsøk - de selger den på apoteket.

Håper dere får bukt med det snart - det skjærer i et mammahjerte når de små hyler av smerte hver gang de må byttes på.

Skrevet

Uff, så vondt for den lille og for dere. Det siste man trenger er nedlatenhet og spydigheter når man er fortvilet og har kommet for å få hjelp.

Jeg har opplevet litt varierende praksis fra legevakten. Jeg satt der og ventet med en liten på 9 måneder som hadde feber helt ute av kontroll. Jeg dro til legevakten da det var nærmest - og den holdeningen jeg ble møtt med gjorde at jeg klasket papirerene i retur til den meget allmektige i skranken og fosset avsted til barneklinikken. Heldigvis.

Da minsta hadde RS virus og sluttet å puste midt på natten ringte jeg AMK for å få ambulanse. I midlertid hadde all virraken vekket hennes 1 år eldre bror og de hørte ham snakke i bakgrunnen. Så da kontstaterte AMK at de _hørte_ jo barnet og hun hørtes _meget_ frisk og rask ut. Å forklare at de de hørte var et annet barn og at hun det gjaldt var kun 8 måneder og snakket aldeles ikke - det ville de bare ikke høre på. Jeg dro igjen til barneklinikken og minsta ble innlagt med adrenalin og oksygen i maske - lenge.

Om du føler du orker, så snes jeg du skal skrive til fylkeslegen og fortelle om din erfaring. Legevakten er der for deg og de skal ivarteta både pasienten og pårørende.

Masse god bedring til den lille - du har fått så mye gode råd av de kloke damene her, så jeg håber stumpen og magen blir fort bra.

Skrevet

Tusen takk for alle gode råd, omtanke og forståelse. Lille Snupp har det fortsatt ikke så godt så vi drar antagelig til en privat barneklinikk i dag.Hun vil ikke spise bare drikke, så nå går det i alle slags husmorråd da hun ikke skal ha melk.

Kommer tilbake senere i dag når vi forhåpentlig har fått litt bedre hjelp.

Skrevet

Det var forresten Ski legevakt!

Skrevet

Huff og huff og stakkars liten. Skal krysse fingre og tær for at dere blir tatt på alvor i dag og får den hjelpen dere trenger.

Såre barnerumper har vi brukt Inytyol på og det fungerer kjempebra. Eldstemann har hatt store sår til tider og fikk han ikke skiftet ble hypig nok og rett etter bommelom så ble det bare gråt og vondt.

Hvilken morsmelkerstatning bruker du? Jeg har veldig god erfaring med Nutramigen. Den får kjøpt på apotek, er veldig dyr, men de har tatt ut noen melkeproteiner slik at de med melkeintoleranse kan bruke den. Kan det være et tips nå når hun bare drikker? Den inneholder jo de næringsstoffene som små babyer trenger og er nok ikke så hard for magen som vanlig mme.

Lykke til i dag!

Klæm fra

Skrevet

Dette går f... meg ikke an!! Unnskyld uttrykket, men slik behandling fra helsevesenet av en liten baby hører ikke hjemme noe sted! Det er jo nettopp når de er så små at væsketap og mangel på næring raskt kan gjøre at de blir verre, så det bør tas alvorlig uansett. Lurer virkelig på hvilken legevakt dette dreier seg om!

Vi hadde en runde med omgangssyke for minstemann (2 år) i påsken. Han hadde de samme symptomene, og alt han drakk gikk rett gjennom, eller kastet opp. Vi ble tatt veldig alvorlig, var på legevakten (Oslo legevakt) med ham to ganger, fordi han stadig ble slappere, og hadde feber. De hadde nok den forferdelige saken med hun 18 mnd gamle jenta som omkom av omgangssyke friskt i minne. Det viste seg at han hadde ørebetennelse, og da han fikk pencillin ble han mye bedre. Vi fikk også beskjed om å gi ham drikke med skje hvert 5. minutt, til han greide å beholde væsken. Infeksjonen ble ikke oppdaget etter CRP-test - jeg har igrunnen erfaringer med at CRP-tester stort sett ikke slår ut før infeksjonen har vart såpass lenge at man er veldig redusert. Kikket de i ørene/halsen hennes i tillegg?

Det at hun blir slappere, synes jeg taler for ny tur til legen. Mye bedre å gå en gang for mye når de er så små. De kan så raskt bli verre. Hysterisk synes jeg overhodet ikke du er. Her i Norge er vi alt for redde for å heller gå en gang for mye til legen, synes jeg:-) Hadde jeg vært deg, og blitt møtt med den samme behandlingen en gang til, hadde jeg sagt klart fra at dette er uakseptabelt, og at jeg ville gå videre med saken hvis jeg ikke ble tatt alvorlig.

Lykke til! Håper lille babyen din blir bedre raskt!!

Klem

Skrevet

Stakkar liten, sånn sopp&bleieutslett er vonde saker!

Signerer de over her som sier du ikke skal bruka sinksalve på - den er for tett på påne sår. Så lenge dere skifter så hyppig så trenger du den ikke, den hjelper som barriere dersom det går lengre tid mellom skiftene men er jo litt "seig" å få vasket av.

Frekke matronesykepleiere kan jeg sannelig spare meg for! Fy henne!

Det er ikke alt helsepersonell som innser hvor stor makt de har i jobben sin, og at de må trå varsomt.

God bedring, da c",)

Skrevet

Crp test? Er det prikking i fingeren? For den tok de og den slo ut negativt. Kikket ikke i ører eller hals.

Må jo fortelle at midt opp i all elendigheten så overrasket en helsesøster på Ski helsestajon meg veldig positivt. Hører egentlig til Langhus men fordi de ikke hadde noen helsesøstre der i går ba de meg ringe til Ski. Der snakket jeg med en utolig hyggelig dame som tok meg på alvor og t.o.m ringte meg uoppfordret i dag for å høre hvordan det gikk. Det må jeg si jag satte stor pris på.

Vi har foreløpig utsatt ekstra legebesøk men følger nøye med å gir henne hyppig væske og prøver stadig med litt grøt.

Hun sover mye så hun har nok et stort behov for hvile Lillemor.

Skrevet

God bedring til Lillemor!!!

Skrevet

Håper vesla blir bedre nå,har tenkt slik på dere..God bedring til vesla di igjen og vær ikke redd for å kontakte lege igjen føler dere for det.

Klem fra

Skrevet

Det er desverre noen legevakter som fungerer slik... Jeg blir helt matt av å lese dette. Først av alt- bruk GEM. Det balanserer elektrolyttene i kroppen hennes og gjør at hun får i seg det hun trenger. Veldig viktig ved diare og oppkast. Sukkervann kan også gis, men i små mengder siden sukker kan virke avførende. Gi bare 10 ml i timen. Gi væske hyppig men i små mengder slik at kroppen hennes får sjanse til å beholde det.

Sår stump. Jeg ville ikke brukt noe oppå daktacorten. Den skal virke for seg selv. Smør heller noen ganger med Inotyol. Jeg bruker Mesoft med vann når jeg skal vaske såre stumper. Føler at olje bidrar til å hisse enda mer.

Lufte godt, legg håndkle under henne.

Hvor mye væske sånn ca får hun i seg? Reagerer på mørke øyne. Hoster hun, eller virker veldig medtatt?

God bedring til lillejenta!!

Skrevet

Håper det snart går bedre med lillejenta!

Skrevet

Hei, ja, CRP-test tar de vanligvis ved prikking i fingeren. Og de gangene noen av mine har hatt infeksjoner har den ikke slått ut. Hvis man kommer før infeksjonen har vart noen dager, skal det veldig mye til at testen slår ut. Det har jeg erfart selv også, da jeg hadde lungebetennelse for noen år siden. Derfor er det viktig at de ser om noe annet tyder på infeksjon, urinveis, øre, eller hals, feks.

Legevakten ba oss være særlig obs på hvor mye han tisset - er bleiene våte, hadde han feber - og dersom allmenntilstanden blir dårligere, og han ble slapp/sov mye/ble vanskelig å få kontakt med. Den ene natten ble vi også bedt om å vekke ham et par ganger for å sjekke at vi fikk kontakt med ham. Etter 5 dager fikk vi henvisning til Ullevål sykehus, og vi kunne fritt komme dersom han ikke ble bedre. Heldigvis ga det seg etter den natten. Kanskje lurt å vekke henne litt innimellom, og sørge for å gi henne væske også når hun sover (går faktisk an, med skje). GEM er utsolgt fra leverandører over hele østlandet, desverre. Vi fikk beskjed om å gi Farris blandet med eplesaft, og så satte jeg til litt sukker - for det ble så surt at han ikke ville ha det. Da gikk det bra.

Lykke til - og håper hun blir bedre snart!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...