Gå til innhold

Otrivin Nesespray farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig avhengig om kvelden når jeg skal legge meg. Må rett og slett ha det for å få sove.

Noen som vet om det er farlig for fosteret?

Leste et sted at man kan bruke Rhinox for det er ikke skadelig.

Saltvann hjelper ikke :(

Hjelp, blir bekymret jeg nå, for klarer ikke venne meg av med det etter siste forkjølelse!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Otrivin er ikke skadelig for fosteret, det virker lokalt. Men det er ikke bra for slimhinnene i nesa, som du sikkert vet..

Skrevet

Både lege og jordmor..og de på apoteket i nærheten av meg sier at man IKKE skal bruke otrivin nesespray!!! og ihvertfall ikke om du må ha d hver kveld!!

Rinhox er det tryggeste om du MÅ bruke noe har jeg hørt..men manskal ikke bruke det mer enn 10 dager sammenhengende uansett..og da ha en GOD pause., så å bruke det hver dag kan ikke være bra!

Ville droppa det med en gang.. Saltvann hjelper ikke til meg heller.. så jeg har droppa d helt isteden..og får overleve tett neste.. Vil ikke skade babyen min...

Du kan prøve nesehorn..som du får kjøpt på apoteket..høye puter osv...

lykke til!

Skrevet

Otrivin brukt som beskrevet, altså 2-3 ganger i maks 10 døgn, er ikke farlig. MEN det er veldig lett for gravide å bli avhengig, nettopp fordi slimhinnene i hele kroppen din er litt hovne pga hormonene. Så jeg tror nok du skal foreta en kraftanstrengelse og prøve deg uten nesespray. Nesespray brukt utover anbefalt dose kan lage sår og ødelegge slimhinnene på sikt. Jeg sliter også veldig med tett nese på natten, våkner med veldig tørre lepper og tørr munn fordi jeg sover med munnen åpen. (Snorker gjør jeg visstnok også :-)) Men tenker at sånn må det nok bare være fram til fødselen, slet veldig med å sovne i starten, men nå har det liksom blitt en vane, har lebepomade og vann på nattbordet for å dempe på noe av tørrheten. Noen ganger er det godt å skylle nesa med et sånt nesehorn før jeg legger meg.

Skrevet

Det står i felleskatalogen at Otrivin overføres i placenta, men at det kan brukes i terapeutiske doser. Det samme ståår forøvrig om Rhinox, så ingen forskjell der...

Skrevet

Takk for svar :) Må jo bare prøve å avvenne meg med det da, noe som kan bli interessant og slitsomt. Får nesten angst om jeg har tett nese nemlig, får da ikke sove i det hele tatt. Og om jeg sovner uten tett nese og våkner med er det UMULIG å sovne igjen :(

Men skal gjøre mitt beste ihvertfall!

Skrevet

Det er veldig delte meninger om det, sussa85, legen min sier også at man kan bruke otrivin selv om man er gravid.. Jeg sliter med masse allergier og må spraye meg for å i det hele tatt få puste.. Mulig at du overlever med tett nese, men da er det vel ikke nødvendig at du tar det i det hele tatt, om du klarer deg uten mener jeg.. Tror du det hjelper med høy pute hvis hun har ødelagt slimhinnene i nesa? Nesehorn er bra for å skylle bort smuss, men du kan jo ikke skylle nese 4 ganger om dagen?

Til HI: snakk med legen din og hør hva som er anbefalt. Her inne vil du få høre alle varianter, så hør med noen som har peiling.. Man hører så mye forskjellig, men stol på at legen vet dette..

Skrevet

Da skal jeg høre med legen min også!

Skjønner det er delte meninger om dette.

Skrevet

Jeg klarer ikke noe avvenning.!!!...har brukt det sammenhengende nå i 2,5 mnd...Valget er å kveles eller å ta seg noen sprayer, og da er valget enkelt for meg.

Har hatt veldig tett nese i de tre siste svangerskapene mine, og har måttet bruke rhinox leeenge. Dagen etter fødslene har tettheten forsvunnet helt, og dermed var det bare å kaste rhinoxen....

Men dette får være opp til hver enkelt å bestemme......

Skrevet

Jobber på øre-nese-hals avd og spurte en av legene på jobb. Hun sa at virkestoffet ikke er farlig fordi det virker lokalt. Men ikke så bra for neseslimhinnene da, men det vet vi vel alle. Jeg må også ha et spray hver kveld for å få sove. Har gått over til barnedose jeg da, iallefall mindre dose pr spray da. Skal prøve å venne meg av med det, men det er grusomt å ikke få sove pga tett nese. :/

Skrevet

Jeg vet mye om å være avhengig av nesespray..da jeg selv har vært det... og er tildels det fortsatt.. Men jeg vil ikke utsette babyen min for det uansett.. da er jeg heller helt pottettett.. det er mulig å puste igjennom munnen..selv om det føles veldig ubehaglig... Og jeg kan ikke gjøre annet enn å stole på det lege..jordmor og apotekere sier til meg..og det var at man IKKE skulle bruke otrivin.. men heller bruke Rinhox..men som lofojenta sier..det får være opp til hver enkelt... Prøvde bare å være behjelpelig med å fortelle det jeg har hørt fra de profesjonelle rundt meg jeg... Det om nesehorn har jeg hørt kan hjelpe enkelte..og det samme med hodepute.. Jeg påsto vel ikke at det hjelper uansett? ...

Otrivin:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Vasokonstriktiv effekt indikerer at xylometazolin kan være skadelig under graviditet. Absorberes i liten grad systemisk ved intranasal administrering. Det er derfor mindre sannsynlig at preparatet kan forårsake fosterskadelige effekter. Kan brukes under graviditet i terapeutiske doser.

Rinhox

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Vaskokonstriktive farmakodynamiske effekter indikerer at oksymetazolin kan være skadelig under graviditeten. Det er lite sannsynlig at preparatet kan forårsake fosterskadelige effekter. Preparatet kan brukes under graviditet i terapeutsiske doser.

Om man leser dette fra felleskatalogen må man jo anta at begge sprayene kan inntas.. ? Ikke vet jeg.. Jeg hører alikevel på legen min...

Tror det er værre uansett å ta nesespray kontinuerlig igjennom hele svangerskapet enn å ta det i "terapautiske doser" som det står over her.. Helst bør man vel ikke ta nesespray i hele tatt...

Lykke til.. det ordner seg nok...

Skrevet

Hvordan er det med saltvannsspray da? Har det noe å si for neseslimhinnen??

Skrevet

Saltvann er helt ufarlig!

Skrevet

Saltvannsspray er IKKE farlig! Det beste man kan rense mesen med er saltvann.

Skrevet

vel, jeg har siden uke 8 hatt ekstremt hovne slimhinner i nesen, saltvannspray hjelper IKKE!!!! Brukt nesehorn, rhinox, otrivin, og nå nasonex. Ble så ille at jeg sluttet å puste om natten. Fikk hjelp av en ØNH lege på jobben min som scoperte og la inn kompresser med tetracain/adrenalin i 20 minutter. det hjalp MASSE:) er fortsatt plaget av masse nesetetthet, men kan nå redusere nesesprayen til 1-2 ganger om dagen, og det er en kjempe forbedring. Diskutert bruken med både gynekolog og ØNH lege som har sagt at det er greit. jeg har bare en kjempe reaskjon i slimhinnene. har hatt det slik i 12 uker:(

når bebbisen er født blir det å avvenne nesen, gruer meg allerede;)

Noe skikkelig skit hele greia, dumme dumme hormonene.

Skrevet

Har generelt problem med tett nese og det blir selvsagt ekstra ille under graviditet. Har brukt nesespray (otrivin) i alle svangerskapene. Det blir bedre med en gang etter fødsel. Prøver også å bruke barnespray men er helt avhengig. Hvis ikke får jeg hodepine i stedet og det er ikke noe bedre å ta paracet el l stadig vekk. Har bare innsett at slik er det. Saltvann hjelper i hvert fall ikke!

Skrevet

jeg bruker fortsatt otrivin..ser ikke problemet med det når det kun virker lokalt:) men bare ike bli avhengig.

Skrevet

Er rimelig mye som er farlig nå for tiden.. må ta litt med en klype salt også. Man bør jo helst ungå medisiner og nesespray osv da man er gravid...men må man så må man!

HAr brukt Otrivin konstant i 15 år pga kronisk rihinitt og bruker det fortsatt under graviditete, med GOD samvittighet! Bruker saltvann på dagtid men MÅ ha otrivin om natten.

Jeg vil tro det er værre å røyke i svangersakpet enn å ta seg noen doser med nesespray! og de som røyker får da friske barn de å!

Skrevet

Otrivin Nesespray for barn skal være helt trygt å bruke. Anbefaler deg å heller kjøpe denne en Otrivin for voksne under svangerskapet :) Littegrann svakere, men den virker!!! Den saltvannssprayen skal du få billig av meg forresten. Jeg blir bare tettere av den :/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...