Gå til innhold

når fortelle at en er gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har vært på tidlig UL idag, og da sa legen at jeg var 11+5 uker på vei:) 4 dager lenger enn jeg trodde;)

men når skal jeg fortelle det til familie og venner?

er så redd noe skal gå galt:/ når fortalte dere det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi fortalte det til nærmeste familien i påska og da var jeg 6 uker på vei. Siden hele fammen var samlet ville jeg heller si det til de da enn å si det over tlf noen uker senere. Tenkte vi skulle slippe hemmeligheten til venner og jobb etter vi har vært på ul i uke 11, hvis ul viser at alt er ok da.

Skrevet

Så langt som du er kommet er det vell trygt å fortelle det nå.. Har fortalt det til nærmeste familie og ett par venner, synes det er helt greit da jeg uansett trenger noen å lene meg til og prate med hvis noe skal gå galt...

Skrevet

Men hvor mange uker bør en være på vei før det regnes som over den verste faren for å avbryte svangerskapet? Jeg aner ikke hva jeg holder på med her.

Jeg har lyst å stille meg på torget og vræle det ut!

..men kanskje vente litt til det er mer sikkert.

Skrevet

Vi har kun fortalt det til søstrene til samboeren min.

Har ikke tenkt å fortelle d til noen andre før jeg er 3 måneder på veg.

Dette fordi da er den største risikoen over, eller, det er jo i grunnen etter 12 uker, men vi vil vente litt lenger. Orker ikke at alle vet det dersom det skulle skje noe alvorlig med fosteret før den tid.

Men det er en smaksak ;)

Vanskelig og ikke si det til noen. Er 9+4 i dag. Ul i morra:)

Skrevet

Har fortalt det, er 10 uker. Er ikke så hellig med å vente til etter uke 12 som sist gang.

Skrevet

Har fortalt det til venner - de nærmeste...familie rundt uke 12. Det kan jo være greitt å dele det med noen om det skulle ha gått galt også da... det skjedde med en venninne av meg og hun syntes det var veldig slitsomt å fortelle at hun hadde vært gravid men mistet - da det skjedde og hun trengte noen å snakke med.

Skrevet

Merkelig dette, forrige graviditet syns jeg det var veldig spennende å ikke si det til noen og holdt det hemmelig til 12 uker.

Men denne gangen holder jeg på å sprekke, har så lyst til å rope det ut. Vi har blitt enige om å vente litt (er jo bare 6 uker på vei). Men klarer neppe å vente seks uker til.

Skrevet

Samme her! Er 6+2, og jeg sliter så innmari med å ikke si noe... Det er helt forferdlig!!!!!! To venninner vet om det, ellers ingen... Skal fortelle det til familien i helgen da, er jo fortsatt en risk for at noe kan skje, men jeg synes det er greit å ha familien å støtte meg til om noe skulle skje...

Men egentlig har jeg bare lyst å rope det ut til alle!!!!

Jeg er GRAVID:):):):)

Skrevet

Du er jo nesten innenfor de 12 ukene så dere bør vel ikke være særlig nervøse, hvertfall ikke siden dere har fått sett spiren på UL og alt :)

Vi fortalte mine foreldre da jeg bare var 4+4, det var i påsken og vi var på besøk der... Hadde vi ikke vært der så kan det hende vi hadde drøyd det litt. Fortalte da også mine søsken, og da vi kom hjem fra påskeferie fortalte vi det til søstra til sambo, og i går til hans foreldre (de kom hjem fra ferie i går). I tillegg vet et vennepar.

Har rett og slett valgt å fortelle det til de vi kommer til å snakke med dersom noe går galt... Tror vi kommer til å begynne å fortelle resten når vi er 11 uker på vei, da skal vi nemlig på langhelg til foreldrene mine igjen og møter endel venner. Skal på førstegangs kontroll før det, og vurderer veldig å bestille time til UL hos gynekologen min... Føler på en måte at det er unødvendig all den tid jeg har haugevis med symptomer, men så leser man så mye om MA og SA at man blir jo litt nervøs og har lyst til å være sikker før man sprer ordet...

Skrevet

Vi fortalte til "besteforeldre" allerede da jeg var 5-6 uker på vei, mens venner får greie på nå ettersom jeg prater med dem. Jeg er i uke 10 og selv om sjansen er tilstede for at ting kan gå galt, så må jeg bare tro på at det ikke skjer meg. Dessuten om de skulle gå galt så vil jo de som vet om graviditeen sannsynligvis også få greie på en evt abort, uavhengig om de vet at jeg er gravid eller ikke....

Skrevet

Hei:)

Jeg fortalte det til folk da jeg var ca 8-9 uker på vei. Da var jeg sykemeldt og hadde vært det i ca 2-3 uker, pga kvalme. Så det var så vanskelig å holde det skjult for omverden. Er nr tre dette, så det var ikke noe sjokk for noen. Og tenkte som så at hvis det går galt er det jo egentlig bare greit at folk vet det så de vet hvorfor jeg er lei meg, og jeg kan slippe og få spørsmål som kan være vanskelige å få i en slik situasjon..

Skrevet

Vi fortalte det med en gang til nærmeste familie, var da i uke 4.

Resten sa vi det til etter vi var på ultralyd i uke 8 og så at alt så bra ut. Lille knøttet lå der med søte små armer og bein, og var så nydelig at. Vi så hjertet slå, og fikk også høre det. Jeg fikk tårer i øynene, var så godt å få se den lille. Da er plutselig ikke kvalmen noe pes lengre alikevel =)

Skrevet

Før var liksom "grensa" 12 uker - da skulle det ha festa seg, men samtidig er jo 3 mnd - 12 uker ganske lenge, og mange har gjetta det allerede.

Vi hadde tenkt å ikke fortelle det på en stund, men så kom søstra mi på besøk i påsken. Og da jeg var kvalm og uvel om morran, trøtt som ei strømpe og ikke drakk kaffe, spurte hun bare "du drikker vel ikke vin heller du"? Og når hun visste det, følte vi at vi måtte si i fra til resten av familien.

Skrevet

Vi fortalte det til familien når vi var 6 uker på vei:) er en positiv ting vi ønsker å dele med dem:) både oppgang og en eventuell motgang. Er 8 uker nå, å nå vet alle det pga det vises veldig godt, stor sjanse for tvillinger;)

Skrevet

jeg har sagt det sånn litt henn av veien til de jeg har møt, er jo litt vanskelig og holdeskjult, var på UL i uke 7+6 og så hjerte slo og alt var vel, så da må man jo tro på det går fint:) er nå 11+0 og absolutt alle kan se det på magen min,så ikke så lett og holde skjult mer:) synes man skal si det når ma føler for det er jo enutrolig deilig ting som man bør dele med venner og familie uansett hvordan det kommer til å gå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...