Gå til innhold

hva betyr sukker og leufocytter i urinen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

var på kontroll idag. er i 35 uke, og hele legetimen ble litt surrete for jeg var inne hos legen før urinprøven ble sjekket. så derfor fikk jeg liksom ikke noe svar på hva dette kunne antyde. labdamene snakket med legen på tlf og de trodde ikke det var UVI, men de skulle sende den til dyrking. måtte også komme tilbake en morning uten å spise for å måle blodsukker. er det fordi de kanskje har mistanke om svangerskapsdiabetes pga sukker? har også vært mye svimmel og vondt i hodet i det siste. så irriterende at jeg ikke fikk komme inn til legen å høre hva han mente det kunne være..

anyone?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du!

Sukker i urinen kan indikere svangerskapsdiabetes eller svangerskapsforgiftning.

Leukocytter er hvite blodceller som skal hjelpe kroppen hvis det kommer en infeksjon.

Leukoytter kan b.l.a komme av at du har utflod ( veldig vanlig i svangerskap med økt utflod), kan komme av f.e.k når man har hatt samleie eller det er forurensing i urinen uten at det er noen uvi.

Teit. spm. men føler du en økt tørste tendens? Det kan tyde på diabetes..

Du får nok riktig svar neste gang du er hos legen! Men så lenge blodtrykket ditt ikke var over normalt (120/80) er det ikke så farlig..

Skrevet

takk for svar! blodtrykket mitt var faktisk akkurat 120/80 så da er det nok fint. regner med de hadde sagt noe om det var mistanke om noe, men bare greit å vite. ;)

økt tørste tendens ja, noen ganger er det voldsomt, andre ganger ikke. så det hadde vell vært slik hele tiden da. har hatt så mye vondt i magen på høyre side, og blodtrykket hadde gått opp siden sist, men det er jo fortsatt innen normalen så hvis det hadde vært svangerskapsforgiftning hadde det nok vært mye høyere.

Skrevet

sukker i urinen kan tyde på svangerskapdiabetes..ikke nødvendigvis.

Men slik det ble oppdaget med meg..1. gangen hadde jeg bare litt sukker også, men hadde likevel svangerskapdiabetes.

Men du har jo ikke så mange ukene igjenn da..så skulle du ha det, så er det bare 5 uker du må "slite" med det.

jeg hadde det de siste 3mnd jeg..så spent på når jeg får det denne gangen..regner med det dukker opp nå også.

Skrevet

Siden det har gått opp...blodtrykket altså..kan det være tegn på begynnende forgiftning.Men blodtykket går jo også oppover mot slutten av svangerskapet. De fleste har jo mye lavere ved begynnelse av svangerskapet enn de normalt ellers har. Men det er jo absolutt innenfor normalen! Tar litt tid å utvikle farlig svangerskapsforgiftning. Er det lenge til du skal til legen igjen? Bør være innen en uke spør du meg, siden det var sukker i urinen! Vær obs på luktforandringer også..

Skrevet

og visst du skulle ha det..så vil du nok gå på kontroll på sykehuset fremover..med UL (vekstkontroll) og mest sannsynelsig satt igang rundt terminen..siden man ikke får gå så lenge over terminen med svangerskapdiabetes.

Man trenger ikke få økt tørste..jeg fikk ikke det..hadde ingen symptomer på det..kun sukker i urinen..

Skrevet

ps. Hvis overtrykket (BT) blir over 140 skal du automatisk ha blodtrykssenkende medisiner og ligge til observasjon!

Hilsen "snart sykepleier"!

Skrevet

TUSEN TAKK for svar !! skal ikke tilbake til legen før 22.april, men de pleier jo å ta kontakt etter de har fått svar på dyrkning, så det gjør de nok da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...