På vei igjen <3 Skrevet 1. april 2008 #1 Skrevet 1. april 2008 Bare nysgjerrig på forskjellige oppskrifter.. Jeg lager betasuppe først, også hiver jeg oppi grønnsaker, pølser og krydder, og lar det småkoke et par timer... Dere da?
meg & to små vampyrer Skrevet 1. april 2008 #2 Skrevet 1. april 2008 Frossen lapskausblanding + ekstra løk + ekstra kålrot + ekstra gulrot + buljong + evt kjøtt. Og aldri, ALDRI pølser *grøss*
vuosttas Skrevet 1. april 2008 #3 Skrevet 1. april 2008 Betasuppe i pose? Jeg skal lage lapskaus i dag, bruker selvlært enkel oppskrift. Kålrot, gulrøtter, poteter er must. Pluss det jeg har tilgjengelig av grønnsaker. Saltkjøtt/pinnekjøtt og pølser. Og kjøttbuljongterning. Jeg vil også høre hvordan andre lager det så jeg får inspirasjon til og prøve noe nytt:)
selfangerkjerringa Skrevet 1. april 2008 #4 Skrevet 1. april 2008 åpner boksen, har på fat, varmer i mikro'n.
Fire småtroll Skrevet 1. april 2008 #5 Skrevet 1. april 2008 Hinter til svigermor, hun lager en DIGER gryte og deler ut til sine tre sønner med familie ;-)
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 1. april 2008 #6 Skrevet 1. april 2008 En enkel brun lapskaus :-) 500g bankekjøtt/flatbiff el.l kuttes i terninger og brunes i smør med salt og pepper. Litt og litt. Kok ut panna for hver gang med 2-3dl vann og ha i kjelen med kjøttet. ca 3 kg poteter kuttet i terninger ca 1 kg gulerøtter kuttet i terninger 2 løk i biter og 3-4 kjøttsuppe buljongterninger. Kokes i 2-3 timer. Nydelig, server med flatbrød :-)
Gjest Skrevet 1. april 2008 #7 Skrevet 1. april 2008 Koker bibringe, også beina, i ca en time, tar ut beina, har oppi poteter, kålrabi, gulrot, persillerot (noen ganger) innimellom purre (på slutten av koketiden) Salt og pepper. Akkurat som a gamlemor lager den.. (trur jeg har glemt no nå men det får så være:p)
~Roskva~ Skrevet 1. april 2008 #9 Skrevet 1. april 2008 Koker saltkjøtt i et par timer, med helpepper, laurbærblad og en hel løk i vannet. Avkjøler det, og renser kjøttet for bein og andre ufyse deler. Tar ut det som er igjen av løken og laurbærbladet. Har kjøttet tilbake i krafta. Fyller resten av gryta med halvparten poteter, og andre halvpart satt sammen av gulrøtter, kålrabi og sellerirot. Fyller på med mer vann, og kjøttbuljong-terning hvis det trengs. Kokes til grønnsakene er møre. Dette tar litt lang tid, men så blir det også himla godt!! Og så lager jeg bestandig hele den største gryta mi helt full, og fryser ned det som blir til overs. Vi får ofte fire-fem middager ut av ei sånn gryte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå