Gå til innhold

Hvordan lager dere lapskaus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare nysgjerrig på forskjellige oppskrifter..

Jeg lager betasuppe først, også hiver jeg oppi grønnsaker, pølser og krydder, og lar det småkoke et par timer...

Dere da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Frossen lapskausblanding + ekstra løk + ekstra kålrot + ekstra gulrot + buljong + evt kjøtt. Og aldri, ALDRI pølser *grøss*

Skrevet

Betasuppe i pose?

Jeg skal lage lapskaus i dag, bruker selvlært enkel oppskrift.

Kålrot, gulrøtter, poteter er must. Pluss det jeg har tilgjengelig av grønnsaker.

Saltkjøtt/pinnekjøtt og pølser.

Og kjøttbuljongterning.

Jeg vil også høre hvordan andre lager det så jeg får inspirasjon til og prøve noe nytt:)

Skrevet

åpner boksen, har på fat, varmer i mikro'n.

Skrevet

Hinter til svigermor, hun lager en DIGER gryte og deler ut til sine tre sønner med familie ;-)

Skrevet

En enkel brun lapskaus :-)

500g bankekjøtt/flatbiff el.l kuttes i terninger og brunes i smør med salt og pepper. Litt og litt. Kok ut panna for hver gang med 2-3dl vann og ha i kjelen med kjøttet.

ca 3 kg poteter kuttet i terninger

ca 1 kg gulerøtter kuttet i terninger

2 løk i biter

og 3-4 kjøttsuppe buljongterninger.

Kokes i 2-3 timer.

Nydelig, server med flatbrød :-)

Skrevet

Koker bibringe, også beina, i ca en time, tar ut beina, har oppi poteter, kålrabi, gulrot, persillerot (noen ganger) innimellom purre (på slutten av koketiden)

Salt og pepper.

Akkurat som a gamlemor lager den..

(trur jeg har glemt no nå men det får så være:p)

Skrevet

så det VAR en aprilspøk? :)

Skrevet

Koker saltkjøtt i et par timer, med helpepper, laurbærblad og en hel løk i vannet. Avkjøler det, og renser kjøttet for bein og andre ufyse deler. Tar ut det som er igjen av løken og laurbærbladet. Har kjøttet tilbake i krafta.

Fyller resten av gryta med halvparten poteter, og andre halvpart satt sammen av gulrøtter, kålrabi og sellerirot. Fyller på med mer vann, og kjøttbuljong-terning hvis det trengs.

Kokes til grønnsakene er møre.

Dette tar litt lang tid, men så blir det også himla godt!! Og så lager jeg bestandig hele den største gryta mi helt full, og fryser ned det som blir til overs. Vi får ofte fire-fem middager ut av ei sånn gryte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...