Gå til innhold

Dere flittige husmødre ødelegger for oss andre!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du synes det er SÅ slitsomt å være hjemme med babyen så foreslår jeg at du går ut i jobb og lar mannen din være lengre hjemme.

Når jeg kommer hjem fra kontoret så er jeg faktisk ganske sliten, det er noe helt annet enn å være hjemme med babyen (har vært hjemme i permisjon med to unger, så jeg vet litt om det der). Selvsagt bidrar jeg også på ettermiddag og i helgene, men jeg forventer faktisk at mannen min tar det meste.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei til deling av fødselspermisjonen... Hehe;)

Skrevet

Mamma til to flotte gutter: Et veldig usaklig svar, synes jeg.

For det første velger jeg ikke permisjon eller ut i jobb etter slitenhetsgrad. Det dreier seg om barnet mitt.

For det andre: At du ikke erfarer at det kan være ganske slitsomt å ta seg av barn døgnet rundt, skyldes kanskje at du ikke gjør det.

Jeg har en ganske hektisk jobb ellers, men det er noe langt annet å holde fullt fokus på et lite menneske hvert sekund av dagen. Og jeg velger heldigvis å fokusere mer på barnet enn på bollebaking, stryking av sengetøy og et prikkfritt hjem.

For det tredje: Vi snakker ikke om å legge ned husarbeid her, men om en likefordeling mellom partnere. At du ikke bidrar noe særlig på hjemmebane og forventer at mannen din skal ta det meste, får bli deres sak. Jeg føler meg bare utrolig heldig med valg av mann, enkelt og greit.

Skrevet

Vel det finnes vel en middelvei! Jeg gjør litt av det daglige som å rydde lage mat og vaske klær. Husvasken tar vi i felleskap da er den over på en time. Det med middag så tenker jeg at det er godt å få når en kommer hjem. Selv blir jeg kjempesur om mannen min har hatt fri og ikke laget middag til jeg kommer hjem.

Skrevet

her er det også stort sett jeg som gjør det meste...middag og niste pakke hver dag..han står jo opp mellom fire og seks og drar etter det da..kommer hjem mellom fire og fem...har full forståelse for at han er sliten...men klart trenger jeg hjelp til noe eller spør om han kan ordne noe så gjør han det. men han gjør andre ting i huset her da enn å vaske klær og lage mat...

men hvordan kan du HI si at vi ødelegger for deg da???

Gjest Vår08
Skrevet

Hehe.. du får gå inn på en av disse fotobutikkene på nett og trykke t-skjorte til mannen din: "Dama mi gjør ikke husarbeid, so what!?" ;)

Sålenge jeg er i permisjon, tar jeg en hel masse husarbeid, men et samme gjelder pappan når det er hans tur denne gangen og. Jeg vet at mannen min har en slitsom jobb, og har ikke tenkt å sette ham i vaskinga når han kommer hjem bare fordi jeg ikke vil opprettholde gamle kjønnsrollemønstre :)

Vi kan forresten noe så skjeldent (?) som å tenke selv vi, så uansett hva damene til mannfolka på jobben gjør, betyr det ikke at jeg kommer til å gjøre det samme! Bææææææ...

Skrevet

Hvis mannen min skulle gjøre masse husarbeide ville han ikke hatt mye tid til å bli kjent med å være med barnet vårt.

Han har også et veldig fysisk krevende jobb, noe jeg vet da jeg har samme yrke.

Når han er hjemme fra jobb så vil jeg heller at han tar barnet en klesvaska faktisk.

Jeg lager middagen de 5 dagene i uka som han jobber. Men den står ikke på bordet til samme tid hver dag. Hender at han må vente, sånn at jeg kan lage den mens han leker med barnet vårt.

Han står opp med barnet om morran siden han ikke skal være så tidlig på jobben, steller og gir frokost mens jeg får sove litt lengre, så står jeg opp i tide til å ta en dusj før han må ut døra.

Jeg gjør vel 90 % av husarbeidet men vi stresser ikke om det er litt rotete innimellom.

Når han kommer hjem så bruker han tid på å være sammen med barnet, tar kveldstell, gir kveldsmat og legger når han er hjemme på kvelden(han jobber skift.)

De dagene han har fri lager han middagen.

Og ja så jeg gjør mye av husarbeidet men jeg syntes det er greit, han må gjøre mest når jeg skal jobbe mens han er hjemme, for da vil jeg bruke min tid på å være med barnet vårt.

Og så får man faktisk gjøre slik man vil selv i sitt hjem.

Hvordan man velger å fordele ting i et forhold er bare mellom de 2 personene.

Greit at du ikke liker å gjøre husarbeid, så får du heller la være å gjøre det. Om mannen din syntes du gjør for lite så får du ta det med han og ikke skylde på andre mødre som er hjemme.

og når det gjelder for de på jobben hans så er det ofte slik at mannfolk liker å prate på den måten, de har en tildens til å skulle enten være macho og påstår at deres kone gjør da allt ingen skal komme å forlange at jeg skal gjøre noe. Eller de forteller at de har så fæl kone som tvinger de til å gjøre allt og er lat som fy.

Ingen av delene trenger å være sant.

Har overhørt broren min og venne gjengen sitte der å erte en som sier han gjør husarbeid, og forteller han at han er tøffelhelt også videre. Men jeg vet at de fleste av dem faktisk gjør like mye husarbeid hjemme om ikke mer..................

Skrevet

Da synes jeg vi også bør være solidariske med alle de kvinner der ute som lever under fattigdom og kvinneundertrykkelse, leve som dem, tross alt!

Skrevet

Jeg ELSKER å være husmor! Jeg er ung (21), men elsker å sulle rundt hjemme. Hadde jeg hatt muligheten skulle jeg vært hjemme hele tiden, ryddet, vasket og bakt og hatt middag og en kald øl klar til sambo komemr hjem fra jobb. Hver dag!

Jeg har overhodet ikke tenkt å la dere karrierekvinner med likestillingspraten deres ødelegge for husmorrollen min!

Skrevet

Det er pokker så synd at man kan være anonym her inne.. Man hadde kanskje fått litt mer saklige svar innimellom.

Skrevet

Merkeligste inlegget eg har sett her på lenge.....HI mener altså at alle kvinner skal gjøre lite husarbeid fordi husarbeid opprettholder de tradisjonelle kjønnsrollene? Det eneste som opprettholder disse rollene er at de stadig diskuteres i hytt og pine!

Eg liker å ha det ryddig rundt meg, og har ikke noe imot husarbeid. Eg baker brød, vasker og rydder og koser meg hjemme. Skal eg da ut i jobb bare for å endre kjønnsrollene? Eg gjør som eg vil og trenger ikke bevise for noe for noen og synes det er helt greit at kvinner som liker å vere husmor er det. De som ikke liker det kan gå ut i jobb og la mannen vere hjemme. Verre enn det er det ikke, så slutt å legg skylda på flittige husmødre eller karrierekvinner og bare gjør det dere vil!

Skrevet

Husarbeid må jo gjøres UANSETT! Sålenge familien er komfertabel med den ordningen dem har, så er vell det det viktigste!?

Andre har da ikke noe som helst med hvordan andre familier velger å gjøre det! *sukk*

Skrevet

Egentlig er storstreik en god idé, men det går ikke. Kvinner motarbeider hverandre sånn har det alltid vært. Menn har skjønt dette for lenge siden. Hadde vi vært menn (hvis det altså var menn som gjorde mest husarbeid) hadde vi omfavnet dette innlegget..

Skrevet

Forresten HI.....dersom mannen din har problemer at han må gjøre husarbeid og at kollegane ler av han, så er det han (dere) som har et problem. I et sunt forhold der partene respekterer hverandre er ikke dette noe problem.

Sambo tar sin del av husarbeidet på lik linje med de fleste andre menn eg kjenner, og alle er enige om at dersom begge jobber er 50% fordeling av husarbeidet rettferdig og ikke noe å diskutere engang.

Ikke skyld på flittige husmødre når det åpenbart er din mann og kollegane hans det er noe galt med! Ingen kvinner bør påta seg en rolle de ikke liker fordi andre har problemer. Det er ikke rettferdig at flittige husmødre som er fornøyd med rollen sin skal måtte "lide" fordi noen ikke er fornøyd.

Hilsen ei som er for å løse problemene sine uten å skylde på andre.

Skrevet

HAHA! Aprilsnarr!!!! *føle meg dum som ikke skjønte det før*

Skrevet

Dere lyver så dere tror det selv hvis dere påstå at dere liker å gjøre husarbeid. Dere er sannsynligvis vokst opp med mødre som gjør husarbeid og derfor tror dere underbevisst at det er deres oppgave, og at eneste måten å holde på en mann er å stelle for han. Det er naturstridig å like å rydde og vaske!

Skrevet

Jeg gjør innearbeidet. Mannen min gjør utearbeidet. Liker dårlig å bli sammenlignet med kvinnfolk som vasker bilen og kjører traktor, for det gidder ikke jeg...

;-)

Flere typer arbeidsdeling...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...