vicky1984- FØDEKLAR :D Skrevet 1. april 2008 #1 Skrevet 1. april 2008 var hos jm idag og fikk vite at jeg har for høyt blodtrykk, hevelser i bena( som jeg visste om) og +1 i urin med protein... hun ville ha meg tilbake på kontroll om 2 uker igjen tilfelle det er sv.skapsforgiftning... jeg er 28 uker idag og lurer på om det er noe jeg ikke bør gjøre når det er slik som det er nå.. jeg fikk beskjed om å ringe så fort jeg fikk pannevondt eller akkurat som et belte som strammet over levren... syntes ikke dette var noe moro jeg hva gjør de om alt er forverret om 2 uker da?
Gjest Skrevet 1. april 2008 #2 Skrevet 1. april 2008 Det du kan og bør gjøre er å slappe av. Gjør minst mulig husarbeid, legg deg ned med bena høyt så ofte som mulig og forsøk å ikke bekymre deg. Det er flere ting som kan motvirke/forebygge ødemer i kroppen - drikk MASSE vann og bad. Ta deg en tur til den lokale svømmehallen (hvis det finnes en nær deg) og plask rundt i bassenget. Du trenger ikke å kaste deg på en treningsbølge, hvor du skal svømme 100 m bryst på kortest mulig tid, men trykket fra vannet hjelper mot ødemer i kroppen. Dersom alt er forverret om to uker kommer du antakeligvis til å bli sendt til sykehuset for en sjekk. Der sjekker de om barnet i magen din får tilstrekkelig med næring og at alt står bra til med babyen. Det kan være at du kan/må overnatte, slik at sykehuset kan få overvåket deg og babyen over en lengre periode. Det at du hadde høyt blodtrykk kan ha vært en tilfeldighet eller situasjonsbetinget og derfor er det vanlig at den gravide blir sendt til observasjon for å sjekke blodtrykket over 24 timer. At du hadde +1 med protein i urinen kan faktisk komme av "forurensing" - at urinprøven din har blitt forurenset av utflod. Jeg vil anta at det ikke er en umiddelbar stor fare for en alvorlig svangerskapsforgiftning hos deg nå, siden jordmoren din sendte deg hjem med beskjed om å komme tilbake om to uker. Jeg antar at du har et noe forhøyet blodtrykk nå, i sammenligning med hva du har ligget på tidligere, og at jordmoren din derfor ønsker å følge deg litt nærmere opp. Hvor høyt var blodtrykket ditt forresten? Mitt råd til deg er altså å drikke masse, bade hvis du har mulighet, slappe av og ligge med bena høyt (høyere enn resten av kroppen) så ofte du kan. Forsøk å tenke positive tanker og prøv å legge dette i esken for glemte gjenstander for en periode...
vicky1984- FØDEKLAR :D Skrevet 1. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 1. april 2008 oi for et utrolig godt svar du gav meg.. tusen takk for at du tok deg tid... blodtrykket mitt har ligget på 78/56, 90/58, 92/72 og 100/70 til vanlig og nå var det 110/70 jeg skal forsøke og ikke bekymre meg, men om jeg kjenner at jeg får vondt i hodet kommer sikkert panikken til å innta meg jeg skal drikke masse vann og være flink til å ligge med bena høyt... var på 3d ul for en uke siden og da veide hun 1kg, var i uke 27+1 da... så hun får næring iallefall... eller har fått det heldigvis...
Gjest Skrevet 1. april 2008 #4 Skrevet 1. april 2008 Jeg synes ikke at du har et spesielt høyt blodtrykk jeg da, men så har du jo et trykk som er en god del lavere enn mitt. Legen min sier at svangerskapsforgiftning inntrer når blodtrykket overstiger 140/100, så da har du jo ganske så langt igjen. Men siden du har såpass lavt blodtrykk til vanlig, vil jeg anta at de ser litt annerledes på det ift deg og din situasjon. Hvis jeg hadde hatt så lavt blodtrykk som du har, hadde jeg antakeligvis ligget besvimt et sted nå.. Jeg har et blodtrykk på 130/85 jeg nå. Det laveste jeg har hatt siden jeg ble gravid er 115/80.. Og det skal visstnok være et normalt blodtrykk da =P Men nå mot slutten av svangerskapet ser det ut til at det har begynt å stige igjen da =/ Du er omtrent like langt på vei som meg du da.. Jeg er 28+2 i dag =)
vicky1984- FØDEKLAR :D Skrevet 1. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 1. april 2008 legene vurderte en periode å legge meg inn pga bt var så lavt... men jeg følte meg faktisk verken svimmel eller noe selv om det var nede i 78/56... så det at det var 110/70 er det høyeste jeg har hatt foreløpig.. kanskje derfor hun ville ha meg tilbake på kontroll da... for er jo et stykke igjen til det er 140/100 kjedelig å høre at har steget da du som har 130/85 fra før av.... håper ditt holder seg til det den skal.. jepp vi skiller visst bare to dager vi jeg er 28 uker idag med termin 26.juni hehe
Gjest Skrevet 1. april 2008 #6 Skrevet 1. april 2008 Åh, jeg bekymrer meg ikke så mye over blodtrykket enda. Jeg har hatt høyt blodtrykk før, så det er ikke noe nytt for min del. Jeg sier det ved hver kontroll jeg er på at 130/85 ikke er spesielt høyt ift hva blodtrykket mitt normalt sett har ligget på. Men jeg synes jo det er bra at både jordmor og lege tar fatt i sånt da =) Det er jo normalt at blodtrykket stiger litt mot slutten av svangerskapet, så når mitt har steget fra 120/80 til 130/85 ser ikke jeg på det som det største problemet =)
Lille Lu Skrevet 1. april 2008 #7 Skrevet 1. april 2008 Jeg fikk sv.forgiftning forrige gang og hadde (frem til jeg ble syk) 100/60 i blodtrykk. Jeg ble sykmeldt da det ble 120/90. Jeg tror det er undertrykket de ser mest på - og de tar hensyn til hva trykket normalt ligger på og hvor mye det altså har steget. Jeg ble innlagt med 150/100 i blodtrykk. Det utvikler seg normalt sett veldig sakte - men du skal være obs på symptomene og ikke være redd for ringe føden dersom du er i tvil. Hvis det er som nå neste gang skjer ingen ting. Du får bare tettere oppfølging fremover. Dersom de mistenker noe mer vil du bli henvist til en ultralyd for å se hvordan barnet har vokst og hvordan næringstilførselen gjennom navlestrengen er. Jeg hadde en slik UL og skulle ha en 14 dager senere for å måle veksten på de 14 dagene, men den siste rakk jeg ikke da jeg ble dårligere i uke 34 og barnet født. Lykke til - det går helt sikkert helt fint!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå