Gå til innhold

Hvor mye sover deres små på ca 7 uker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Natta er super, da sover gutten vår 6-7 timer før han spiser og sover nye 2-3 timer.

Men på dagtid er det veldig variabelt egentlig.

Har ikke noen rutiner på soving, kanskje jeg burde begynne med det?

Kan gå alt fra 1 til 4 timer mellom måltidene, så er ikke så lett heller da...

Når er det vanlig å begynne med to-tre faste dupper..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tulla mi er snart 7 uker og sover 7 timer på natten så mat så søvn et par timer til så er hun så og si våken hele dagen. Sover kansje en halv time i ny og ne eneste.

Skrevet

det anbefales vel å vente med rutiner til de er 3mnd gamle, før den tid har de ikke forutsetningene for å klare dette. mitt tips er å la gutten din styre dette selv, så finner han sin rytme. høres ut som han har en behagelig rytme nå da;)

Skrevet

Vanskelig å si akkurat hvor mye min sover.. Det varierer veldig syns jeg. Noen dager kan hun sove nesten hele dagen, mens andre dager sover hun nesten ingen ting. Natta er også forskjellig, men som regel våkner hun en gang mellom 1 og 3 for å få mat, og rundt 4 -6 avhengig av når hun våknet første gangen. Noen netter er hun våken myyye, og det har hendt flere ganger at jeg har måtte innsett at det har blitt morgen kl 4.. De siste dagene har hun derimot sovnet igjen etter det siste måltidet, og vi har ikke stått opp før ved ti tida- deeeilig å sove lenge en dag! :)

Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal kunne lage noen rutiner på mat og søvn allerede nå.. Hun sovner jo når hun er trøtt, og spiser når hun er sulten. Så jeg kommer nok til å drøye det en stund til før jeg begynner å bekymre meg for rutinene:)

Skrevet

Takk for svar:-)

Nei, jeg skjønner heller ikke hvordan jeg skal klare å lage rutiner på dagtid enda. Blir vel lettere når de spiser litt sjeldnere...

Natta gikk seg til av seg selv, hadde ikke trodd at det skulle gå så fort å få rutiner der, men han har hatt samme rytmen i 5 uker nå. Sover lengre og lengre eneste, men det er jo helt greit:-)

Skrevet

min erfaring er at alt går i faser. også når de blir større. noen har barn som har sovet kjempebra som plutselig i 4-6mnd blir veldig mer våkne og "problematisk" om natten, men hos oss, så har vår jente egentlig aldri sovet natta over før nå (1 år). de er forskjellige, men i noen perioder er det mer styr enn andre, og så går det seg til igjen. bare ikke stress- det fikser seg som regel selv, bare ungen er mett og trygg og har fått nok kos:)

Skrevet

Må faktisk si meg uenig med Lou og nusseliten , for jeg har nemelig fått anbefalt å lage rutiner tidlig.

Å her har det funket som bare det.

Da jenta vår var 3 uker , begynte vi med å stelle og gi siste måltid kl 21.30 , å tok da natta senest kl 22.00 , siste duppen før selve Natt-Sovingen ble tatt kl 19.30 og sov da ca 45 min.Det tok nøyaktig 3 dager , å da var hun innkjørt i dette. Slik har vi hatt det siden.

Da sover jenta vår fra kl 22.00 ( noen ganger tidligere ) og til kl er 07 -08 .00 en plass. Når hun en sjelden gang har våknet på natten , så holder vi oss på soverommet . Får smokk , komme over i vår seng , kanskje litt kosepupp så sovner hun igjen. Har pr.dd ikke hatt en eneste våkenatt.

Så etter kl 22 . 00 , er hun kun på soverommet , må gjerne gå noen turer å gi smokk , litt kos , etc. Men det er sjeldenere og sjeldenere.

Nå skal vi snart begynne med å stelle kl 21, å ta natta 21.30.

Og slik skal vi trappe ned.

Jenta vå har også fine soverutiner på dagtid , som hun har skapt selv , her er også inkludert en langsoving på 3-4 timer i vogna ute.

Dette rådet fikk vi fra Legen & Helsesøster. De sa at babyene var mottakelig til å ha rutiner. Man gjør seg selv en stor tjeneste.

Så nå kan vi har litt kjærestetid før vi også tar natta :)

Jeg anbefaler dette på det sterkeste , man får mye mer orden i ting, samt mye bedre søvn selv. Og en struktur i hverdagen. Babyene har ikke vondt av å ha klare faste rutiner..

Dette er selvsagt opp til hver enkelt , men bare en anbefaling fra meg :)

Kan tilføye at snuppa snart er 3 mnd. Ikke sikkert dette varer evig , kanskje hun selv bryter opp mønsteret vårt , men det handler om å ikke gi seg. Sånn vil vi ha det , og ferdig med det :)

Skrevet

Hei!

Gutten min er et sovedyr :) Han MÅ ha mat med en gang han slår øynene opp, ellers så blir det storhyling. Så er han våken 1-2timer før han sover i ca 3timer. Slik er dagene. På natta sover han fra ca 20-02. Jeg synes han sover vel mye. Men når han er våken er han veldig tilstede. HS sa til meg at det er han som skal få styre sove og spisetidene nå i starten. Og det er greit for meg, bare han sover om natta :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...