Gå til innhold

Da har vi fått barnehageplass. Jippi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner at lille-snupp ikke er klar for barnehage til høsten. Eller - rettere sagt - at mamma ikke er helt klar for at hun skal begynne, da.

Er så heldig å bo i en kommune med bortimot full dekning, så jeg visste vel egentlig at brevet kom til å komme. Har bare fortrengt det bittelitt.

Innerst inne håpet jeg nesten at vi ikke fikk plass eller ikke fikk førstevalget (satte opp 4 alternativer) for å bruke det som unnskyldning for å takke nei. Og være hjemme 1 år til. Men vi fikk jo førstevalget, så da må jeg vel takke ja??? Å være kjempetakknemlig for at vi er så heldige?

Kan noen klartenkende her bare bestemme dette for meg? Og komme med en god forklaring på hvorfor det bare må være sånn.

Alle barna begynte i barnehagen unntatt lille-snupp - som måtte være hjemme og få pupp... Liksom.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer med plass først og fremst :o)

Jeg tenker dette er et valg dere må ta selv, men jeg kan godt stille noen såørsmål til deg.

Vel det er jo ett valg dere må ta.... Hvis du har anledning til å være hjemme og lille-snupp koser seg så kan du selvfølgelig vurdere det. Hva med å utsette plassen til nyttår? Er det mulig?

Våre to begynte da de var 18 mnd, og jeg er veldig glade for at vi fikk til det.

Selv om man bor i en kommune med tilnærmet full dekning så er det ikke ensbetydende at man må benytte seg av det. At andre sliter med å få plass er ikke noe godt argument for at du ønsker å utsette oppstarten. Det er jo lov å gjøre det man mener er best for sitt eget barn og familien. Hvordan er det med jobben din? Kan du få lengre permisjon? Hva synes tebekaa-mannen? Har han lyst til å være litt mer hjemme?

Lykke til med valget (selv om det kan være vanskelig!)

klæm fra

Skrevet

He he he he he..... Nå skal du høre her.... Storebror begynte ikke i bhg. før han var 3 år. Og da slet han litt med det sosiale, var sen til å snakke. ( da han først snakket var det klokkeklart....men.)

Så kom Knerten, og jeg ville jo som deg, helst sett at de var hjemme til borti 12 års alder....

Men han begynt da han var 18mnd. Og jeg synes han var aaaaaaaallllttttttttttfor liten. Men vet du, det var han ikke.

Han skravler i vei og elsker å leke med vennene i bhg. Han er blid og fornøyd. Han sovner som en stein til kvelden. Han er i kategorien "over-sosial". Så det eneste jeg anger på er at jeg ikke fikk Storebror i bhg. tidligere...... Men vi fikk jo ikke plass, så da var det vel ikke stort jeg kunne ha gjort.

Nei vet du , alle barna begynte i barnehagen, også lille-snupp - som var lei av å få pupp.......

Send lille-snupp i bhg. med god samvittighet. Vi er kjempe fornøyd og det har gått mye bedre enn det mammaen til Knerten fryktet :o)))

Skrevet

Jeg kan fortelle min opplevelse så kan du jo ta det for det det er...

Jeg var alene med dritgreigutten, og mente som den steinerfjerne ungen jeg er, at alle barn skal være hjemme med mamma og strikke og spise hirsgrøt og leke med planker til de er 17 år. Jeg syns ikke det var noe morsomt å tenke på at noen andre skulle passe på han, noen andre skulle legge han noen andre andre andre... tenk om de ikke kunne det like bra som meg ;-)))))

Han ble ett år, og jeg ble jo helt utslitt, også ble han 16 mnd, og ei jente i barselgruppa mi som også var hjemme med sin lille tass tilbød meg noen timer avlastning pr dag, og dritgreigutten jublet. 4 timer med lek og morro spising og soving, og en litt blidere mamma på ettermiddagen. Ok - så nærmet han seg to år, og jeg skjønte (selvom jeg slett ikke ville innrømme det) at han hadde hatt godt av å være i bhg.

som lyn fra vårsolhimmel kom styreren i byens beste bhg bort til meg en dag jeg var på helsestasjonen og sa:

"dritgrei, vi har plutselig fått en ledig plass her, og jeg vil velidg gjerne gi deg den plassen"

da var jeg i det dilemmaet som du er nå. helsesøster var der da det bel sagt så der sto jeg da, med to erfarne modne kvinner med verdens beste tilbud til meg, og jeg holdt på å takke nei.... de lot meg tvile litt, så satte de inn støtet :-))))

Han begynte i bhg like etter det, og han hadde det så bra! fytte rakkeren så deilig det var når han enedleig var både skikkelig trøtt og dritblid. han spiste godt sov god lekte godt.... han hadde så behov for noe annet enn meg og mine hejmmelagde strikkepinner ;-)

så nå håper jeg inderlig at vi får plass i den samme bhg til dritgreijenta....

sånn.... hjalp det til noe??????????????

Skrevet

Gratulerer med plass! Nå kan dere jo selv velge hva som er best for dere. Lille søte jenta di er jo sikkert din siste baby og kanskje det er riktig for dere å nyte et år til sammen? Jeg synes i hvert fall ikke du skal takke ja fordi det finnes så mange i andre kommuner som ikke får plass. Vi fikk jo plass til lillebror fra 1. januar og håper på det samme til minstesnupp. Er det et alternativ for dere? Da slipper du å velge for et helt år. Dere kan selvfølgelig risikere å ikke få plass i førstevalget i neste runde, hvor viktig er det at det blir akkurat den barnehagen?

Mine to har begynt i barnehage den måneden de fylte et år, sånn er det når man har augustbarn... Hvis vi får det som vi ønsker, kommer minstesnupp til å være drøyt 13 måneder. Jeg synes ikke de er for små da, men det er vel ikke det du er bekymret for heller.

Ingen klare svar fra meg, men noen løse tanker. Kanskje våre tanker gjør dine svar klarere?

Skrevet

Takk for gode innspill. Må jo le litt også da. Hirsegrøt, he, he. Har vært der ja. Med morsmelk;-)

Det som gjør det ekstra vanskelig å "slippe taket" er at dette er vårt aller siste barn. Helt sikkert. De 2 første kom så tett at jeg liksom ikke fikk tid til å nyte de hver for seg. Denne frøkna her er lille attpåskatten som for min del helst skulle fått 2 år hjemme før vi begynner med hverdagsmaset. Har en mann som reiser ganske mye, så da blir mye fulltidsjobb på meg her hjemme.

Og så er det personligheten da. Liten totte-suger som liker ro og kos. 1 år blir hun først i slutten av oktober.

Mine 2 andre har vært veldig forskjellige. Mellom-snupp var som skapt for barnehagen allerede som 1-åring. Burde nesten ha begynt før. Store-snupp helt motsatt.

Økonomisk og jobbmessig er det mulig å drøye et år til, og jeg kjenner at det føles mest riktig. Men får la det synke inn litt og la kverna gå noen dager, så får vi bestemme oss snart.

Skrevet

Følg magefølelsen din - den hjelper til å ta de riktige avgjørelsene for nettopp deg:-) Ikke tenk på om det er full dekning eller ei, det er din familie som er det viktige her! Lykke til!

Skrevet

Hei og gratulerer med barnehageplass!

Avgjørelsen om å ta plassen eller ei er jo noe du må ta.

Det jeg kan si er at jeg følte som deg da vi fikk plass til Lykketrollet.

Tanken på at noen andre skulle være med han var lei for meg. Min kjære tok det mye bedre!

Lykketrollet har gått i barnehagen i 1 mnd nå og han stortrives. Begynte da han var ca 11 mnd. Vi fikk ta innkjøringen veldig rolig. Brukte mange uker på å bli kjent i barnehagen.

Alle mine negative tanker om barnehage for små barn har hittil blitt motbevist. Heldigvis.

Lykke til med valget!

Skrevet

Gratulerer med barnehageplass! Tenkte når jeg så innlegget ditt, at det var tidlig tilbakemelding. Men, sannelig meg fikk vi også beskjed idag. Vi var dog ikke så heldig, fikk plass, men ikke i noen av de barnehagene vi ønsket. Så nå må jeg sette meg inn i hvordan vi kan klage, stå på venteliste og be om overflytting. Litt ekstra jobb, men skal vel ikke klage i og med at det er så mange andre som står i kø.

Har du tenkt på halvdagsplass som et alternativ? Da kan hun jo være litt hjemme med deg, og litt i barnehagen, og så kan du se hvordan det går. Jeg tenkte litt på det dersom jeg ikke hadde fått meg noen jobb. Ønsker deg lykke til med tankeprosessen, blir nok bra uansett hva dere velger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...