Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kan se ut til at poden på et år har begynt å ha nattskrekk, selv om det står i "alle" artikler at dette gjelder barn fra 2-3 år. Han oppfører seg hvert fall slik symptomene sier. Har vært fire netter på rad nå, og noen kvelder innimellom de siste par månedene.

Har noen opplevd det og funnet ut hva de kan gjøre for å hjelpe barna? Da tenker jeg ikke på under anfallene, men for å hindre dem? Det står at det kan komme av ovetrøtthet, mye endring i hverdagen etc, men at man ikke vet. Hva er din erfaring av hva som hjalp?

Vi er en del på farten, og noen ganger blir klokka over sengetid mens vi fremdeles er i butikken... Men på søndag f.eks var vi hjemme hele dagen og han spiste bra og var i godt humør. Må det være stabilt over lang tid hver dag for å hindre det? Føler vi blir låst til å ikke kunne besøke venner etc hvis han MÅ være i seng til 20.00 hver dag. Vi pleier å pysje han når vi er borte og reise ca kl 20.00 slik at han sovner i bilen.

Håper noen vil dele sin erfaring med meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har samme problem selv med min 1 åring. Takk for at du hjalp meg

finne ut hva det var. Vært litt bekymret. Fant dette på Web...

-------

Nattskrekk

Nattskrekk kalles det når barnet 1 – 3 timer etter innsovningen plutselig blir veldig urolig. Det kan sette seg opp i sengen, eller kanskje stå opp. Øynene er vidåpne, og barnet gråter, hyler og synes å stritte imot eller slåss mot forferdelige uhyrer. Nattskrekk er vanlig; hele 2 – 3 % av alle barn mellom 3 og 6 årsalder opplever dette, de fleste er gutter. Det er ikke farlig, og går som regel over av seg selv

Selv om det ikke ser slik ut, sover barnet. Hvis man ikke foretar seg noe, vil det etter 5 – 10 minutter legge seg ned igjen og falle til ro. Neste dag husker det ikke hva som har skjedd.

Ikke forsøk å vekke det eller berolige barnet, hindring av bevegelsene kan forsterke utbruddet. Tenn i stedet nattlampen og hjelp barnet tilbake til søvnen ved å legge det forsiktig og bestemt ned i sovestilling.

- Hva er årsaken?

- Barn som plages av nattskrekk er ofte slike som ikke greier å bruke opp energien sin i dagens løp. Dermed eksploderer overskuddet om natten. Løsningen består i å la dem utfolde seg mer fysisk om dagen ved lek, trening og sport. I noen tilfeller kan slike episoder være utløst av påkjenninger som skilsmisse, tap av en nærstående person eller et kjæledyr. Også en del fysiske tilstander kan forårsake nattskrekk, bla. migrenetendenser, fordøyelsesbesvær og for mye sjokolade.

-----

Skrevet

Jenta mi på 13 mnd har hatt nattskrekk i noen måneder allerede. Hun er ekstremt overfølsom, vil jeg si, for inntrykk og krever streng rutine. Dette er plagsomt for oss ifm besøk og det å få gjort ærend på ettermiddagene.

Det som hjelper best er å få henne i seng tidlig, før hun blir overtrøtt. Vi må legge henne i 18-tida og det må være rolig rundt henne den siste timen før sengetid. Også viktig at hun sover nok på dagtid. Og må heller ikke skje for mange nye ting på dagtid, f.eks når hun startet i barnehage kunne vi ikke gå i butikken etterpå med henne.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...