Gå til innhold

barnevernet.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

synes dere de gjør en god eller dårlig jobb??

synes det er så mange som mener at man skal passe seg for dem og at de bare er ute etter å ta fra unga dine osv.... er det mange her inne som mener det eller er det bare det at det er dem som skriker høyest???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stort sett aldeles utmerket, men selvsagt med unntak - som de fleste andre yrkesgrupper.

Dessverre setter loven en del hindringer for at barnevernet skal få utført sitt hovedmandat; å handle til barnets beste.

Skrevet

Det er nok bare de med negative erfaringer som skriker høyest!

Skrevet

jeg mener at i hovedandelen av sakene gjør de en god jobb. ingen i barnevernet kan gå ut og forsvare eller si noe om saker de har til behandling, men i flesteparten av dem gjør de en viktig og bra jobb i samfunnet!! hvordan hadde de ungene som har det tøft hatt det om barnevernet ikke hadde vært til? Barnevernet er til for å hjelpe foreldre og de som er samarbeidsvillig får ofte til et godt samarbeid med dem, såklart finnes det enkelte personer innen bv som ikke skulle ha hatt den jobben de har, men kryss i taket for alle de som gjør en fantastisk jobb for å hjelpe ungene i dagens samfunn!

Skrevet

jeg har ingen negative opplevelser med barnevernet, de jeg har møtt har alle gjort en god jobb og prøvd å sette barna i fokus. om jeg har noe negativt og si så er det at de gjør for lite, men det er jo slik det blir. hvor ille skal det være før man river ett barn opp med røttene?

jeg har mange ganger blitt fasinert over hvor mye de prøver og tilrettelegge slik at mor og barn kan ha det best mulig.

selv om jeg også lurer på hvorfor de aldri gjorde noe for og hjelpe med da jeg var barn, men kansje de gjorde mer en jeg vet.

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Nå har jeg jo personlig erfaring med barnevernet, jeg og barnefar kontaktet dem selv for et år siden for å få hjelp. Jeg har vel ikke skreket særlig høyt om dem her, men skal jeg si min mening så er de behandlerene jeg har vært bort i helt inkompitente, og jeg er så lei av dem. De får ikke med seg noen ting, skriver usanne ting i referatene sine, og så driter de i taushetsplikten.

Skrevet

Innenfor de altfor snevre rammene og trange budsjettene de har så synes jeg de gjør mye bra. Jeg vet om mange familier som har fått god hjelp i vanskelige situasjoner.

Sett fra mitt ståsted (førskolelærer) så synes jeg at det til tider går litt sakte i noen saker og at det ofte skyldes et bytte av saksbehandler tre ganger i året, men det klandrer jeg ingen for. De har en tøff jobb.

De som skriker og bærer seg over at de ble fratatt omsorg uten grunn satser vel på at folk flest ikke aner hvor mye arbeid som ligger bak å få gjennom en omsorgsovertakelse i nemda, og at redselen for barnevernsmonsteret skal skaffe dem sympati. De som får avlastning, veiledning og midler til vaskemaskin og vinterdresser hører man som regel ikke noe særlig fra...

Skrevet

Jeg har dessverre meget lite gode erfaringer med barnevernet selv.

Men at de gjør en uvurderlig jobb er det ingen tvil om og all ære til de som faktisk tør og orker å jobbe med noe slikt.

Det er nok en av de vanskligste jobbene jeg iallefall kan tenke meg sånn helt umiddelbart.

Skrevet

Hovedoppgåva til barnevernet er ikkje å fjerne ungane frå foreldrene, men å hjelpe foreldre i vanskelige/ulike situasjonar sånn at dei kan fortsette å vere gode foreldre for barna sine. som t d støttekontakter, leksehjelp, avlastning, ulike tiltak osv.

Det skal mykje til for at det blir omsorgsovertakelse. VELDIG mykje. Av og til litt for mykje om ein ser utfrå barnets beste.

Men så klart er det desse tilfella ein høyrer om. Ein treng jo ikkje klage like høgt om ein får støttekontakt. Problemet er at barnevernet har teieplikt og kan dermed ikkje "forsvare" seg offentleg i enkeltsaker. Difor høyrer vi berre ei side, og det er dei som ikkje likte avgjerdsla til barnevernet.

Sjølvsagt er der tilfeller av feilvurdering, men eg trur nok dei er i fåtal.

og sidan det er desse sakene som kjem fram, trur nok mange at dette er hovedjobben til barnevernet. Og dermed blir det ein "skummel" etat i mange sine auger.

Skrevet

jeg vet om flere saker det burde ha skjedd noe mye tidligere (noen er det for sent for, men uansett...) og kjenner flere som har fått et godt liv pga barnevernet. tror mye av grunnen til at ryktet er så dårlig er pga at bv ikke får komme med sin side i saken når noe er framme i media. dessuten burde det vært flere ansatte der så flere fikk hjelp...

Skrevet

Synes at de gjør en god jobb i de fleste tillfeller. Vanskelig å si noe om noe uten å vite bakgrunnsfakta. Iblant så synes jeg de er litt for forsiktige med å ta barna ut av hjemmet. Og iblant er de kanskje ikke så flinke som de burdte vært med å hjelpe/tilrettelegge for foreldre som gjerne vil gjøre en god jobb.

Men som sagt synes de gjør en god jobb og uten de så spørs det om jeg og søskene mine hadde vært i live idag.

Skrevet

Barnevernet gjør mye bra for barn og det er ikke noe grunn til og frykte de,de vill bare barnets beste.

Men for ungdom vil jeg ikke påstå at de gjør så mye bra ,tildels for de ikke har nok penger og ettervernet suger.Men det jobbes jo med og forbedre det ,så det blir nok bedre en det det er i dag.:)

Har selv vært i barnevernet i 4 år .Og har jobbet aktivt på frivilig basis med ulike foreninger for og få barnevernet bedre.:)

Skrevet

De gjør en fantastisk jobb!

Klar det finnes noen som jobber i barnevernet som kanskje burde hatt en annen jobb...slike finner vi i alle yrkesgrupper. For det første er det ikke barnevernet som "tar" barna fra foreldrene. De legger frem en sak til fylkesnemda og det er der saken blir vurdert og det blir bestemt et vedtak.

Barnevernet er ofte på banen når foreldre selv ber om hjelp, de er ikke MOT foreldrene. De hjelper og setter inn tiltak der det er behov.

Det er kun i de mest ekstreme tilfellene barn blir tatt fra foreldrene. Husk at det alltid er 2 sider med en sak og den siden dere leser om i media er ofte kun biologiske foreldres versjon fordi barnevernet har taushetsplikt.

Jeg vil si erfaringsmessig at barna ofte blir boende for lenge hos biologiske foreldre før de blir tatt ( i de tilfellene som er ekstreme). Det er ofte satt inn tiltak og hjelp (avlastning, psykolog, opplæring osv) i lang tid før barnet blir tatt.

Mange har hørt skrekkhistorier om barnevernet som: "en nabo sa at veninnen mistet barna sine fordi de ikke fikk grovt brød og melk til frokost....."

Dette er ofte historier som kommer fra biologiske foreldre som må ha en "unnskyldning" for å forklare at det ikke var dem selv som ikke var gode nok foreldre og for å ha en syndebukk (barnevernet).

Det MÅ finnes sterke grunner og mye bevis for at et barn skal bli tatt fra foreldrene.

Skrevet

Har ikke hatt noe med dem å gjøre, så jeg har ikke grunnlag å uttale meg på.

Men det går jo mange skrekkhistorier om barnevernet da!

Ikke rart mange får vrangforestillinger, og tror det verste.

Jeg tror det bare er et "media-fenomen" at abrnevernet er en skummel sak det er best å passe seg for.

Hadde vi fått sett historiene som verserer fra barnevernet sine sider, tror jeg nok vi hadde fått helt andre syn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...