Gå til innhold

Røngten og gravid.. er så redd! trenger svar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på røngten med jenta vår for en tid siden- visste ikke da at jeg var gravid, men har i ettertid funnet ut at jeg var ca. 3 uker på vei.'

De på røngtenavd. spurte om jeg var gravid og jeg sa jo nei. Jeg hadde slik en "kappe" på meg, men var helt under "lyset" når ca. 5-6 bilder ble tatt.

Nå er jeg så redd for at det skal være noe galt. hvorfor er det så farlig å ta røngten når man er gravid, og hva kan isåfall skje?

Håper noen kan svare

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mest for å være på den sikre sida, trur eg. Eg veit at dei som jobber med røntgen vert omplassert umiddelbart ved graviditet, men det er jo ein annan sak sidan dei då blir eksponert for mykje stråling. Det ein er redd for ved stråling og gravide er misdanningar, men din baby er så liten at organdanninga vel knapt er igang. Eg trur ikkje du skal vere bekymra.

Skrevet

Hei,

Jeg tok røntgen av rygg og hofter og MR (!) da jeg var ca 2-3 uker på vei uten å vite det. Fikk også spm om jeg var gravid og sa at jeg ikke visste. Da sa de at det var på eget ansvar. Ble litt engstelig da jeg fant ut at jeg var gravid, men alt har gått så fint. Knerten er frisk og rask! :)

Er forresten ikke sikker på hva som evt kan gå galt. Spør jm eller legen din så slipper du å gå å tenke på det. Men Knerten er i alle fall et eksempel på at det ikke trenger å gå galt.

Lykke til!

Skrevet

Det er en viss fare for misdanninger, men jeg vet ikke hvor stor sjangsen er.

Det går nok bra, du er ikke den første og ikke den siste som har vært på røntgen før du fant ut at du var gravid! Tenk på det!

Av alle oss som har jobber der man er på røntgen, tror jeg det er flere som har blitt eksponert for de strålene før de fikk vite om graviditeten.

Slapp av og vær glad. Og ta dette opp med jordmor/lege ved første besøk, da er jeg helt sikker på at de kan berolige deg enda mer. Klem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...